Mutyzm wybiórczy, inaczej selektywny, określany jest jako zaburzenie mowy w określonych sytuacjach społecznych. Charakteryzuje się znacznym ograniczeniem w komunikacji werbalnej u dziecka. Często można zaobserwować sytuacje, kiedy dziecko w warunkach domowych ma niespożyte pokłady energii, jest bardzo otwarte i rozmowne, jednak w miejscach publicznych lub podczas wizyty kogoś, z kim dziecko na co dzień
Dział: Psychologia i pedagogika
Współczesny świat niesie ze sobą wiele wyzwań dla dzieci, zwłaszcza tych w wieku przedszkolnym. Wprowadzenie jogi do życia przedszkolaków może pomóc w rozwijaniu zdrowego ciała, poprawić elastyczność, siłę mięśniową oraz koordynację ruchową, co wpływa pozytywnie na ogólny rozwój fizyczny dziecka. Ponadto, nauka odpowiednich technik oddychania w ramach jogi pomaga dzieciom lepiej radzić sobie ze stresem i emocjami.
Mutyzm jest zaburzeniem, które nie jest widoczne na pierwszy rzut oka. To zaburzenie wieku dziecięcego należące do kategorii zaburzeń lękowych. Najczęściej diagnozuje się je między trzecim a piątym rokiem życia.
Dzieciństwo jest wśród nas, wystarczy tylko odrobina dystansu, spojrzenia z boku, żeby zobaczyć, uświadomić sobie, że to, co jest naszą rzeczywistością, tworzy przyszłe pokolenia. Dzieci uczą się tej rzeczywistości, staje się ona częścią ich tożsamości, osobowości, ich nawyków, sposobów reakcji, zachowania i sposobów interakcji ze światem.
Jedno z pierwszych pytań wokół ciąży brzmi: „Chłopiec czy dziewczynka?”. Nic dziwnego. Spektrum myślenia o płci w kontekście dzieci rozciąga się mniej więcej pomiędzy „Dziewczynki i chłopców należy przyuczać do ról społecznych wynikających z ich natury” a „Dzieci należy wychowywać neutralnie płciowo”. Oba skrajne stanowiska niosą ze sobą pewne ryzyka, w związku z czym warto rozwijać świadomość tematu, szczególnie gdy zajmujemy się małymi dziećmi lub pracujemy z nimi.
Od lat w wielu polskich przedszkolach możemy dostrzec całą gamę różnorodności wynikającej z przynależności narodowej, etnicznej czy religijnej poszczególnych dzieci. Po 24 lutego 2022 r. w przestrzeni przedszkoli pojawiła się rekordowa liczba dzieci pochodzących z Ukrainy. Na skutek dynamicznych przemian społeczno-kulturowych aktualnie wszystkie dzieci są coraz częściej uczestnikami sytuacji międzykulturowych, które powstają, gdy jednostka postrzega inną osobę (lub grupę ludzi) jako odmienną od niej.