Dział: Rozwój zawodowy nauczyciela
Kiedy jesteśmy dziećmi, interesuje nas wszystko – pasja, ciekawość i entuzjazm towarzyszą nam na każdym kroku. Jako dorośli wszystko już wiemy, niewiele potrafi nas zaskoczyć czy porwać do reszty. Jako dorośli nie zawsze znajdujemy w życiu pasję, choć zazwyczaj większość z nas chciałaby ją mieć. Co zrobić, aby tak się stało?
Przynoszenie stresu z pracy do domu nie tylko utrudnia nam wypoczynek, lecz także może niekorzystnie wpływać na nasze relacje z bliskimi. Najlepiej więc tego unikać… Tylko jak to robić?
Odroczona, nie natychmiastowa, a nawet niematerialna nagroda może być znacznie ważniejsza i w efekcie przyjemniejsza niż nagroda natychmiastowa i materialna, a odraczanie kształtuje nasz charakter. „Słodki rogalik teraz, czy zgrabna figura później? Tłusty i chrupiący chips teraz, czy dobre samopoczucie jutro? Ciepłe kapcie i kawa z pianką zamiast porannego biegu warunkującego kilka kilogramów mniej, ale za pół roku? Kupno taniego telewizora natychmiast, czy zakup markowego sprzętu w odleglejszym czasie? Co wybieram? Nagrodę teraz, jako natychmiastową gratyfikację, czy nagrodę za jakiś czas – będącą gratyfikacją odroczoną? Co jest dla mnie bardziej wartościowe?
Rozwój małej motoryki zawiera się w całościowym rozwoju psychomotorycznym dziecka. Określenie to odnosi się głównie do czynności związanych z użyciem dłoni oraz palców, a także koordynacji tych czynności za pomocą wzroku. W trakcie rozwoju dziecka funkcja ta ewoluuje, osiągając coraz większy poziom sprawności. Ruchy dłoni i palców dziecka stają się coraz bardziej precyzyjne, dzięki czemu może ono wykonywać złożone i skomplikowane czynności. Początkowo dzieci manipulują przedmiotami, by następnie nabywać umiejętność posługiwania się nimi.
Poczucie własnej wartości – każdy z nas chciałby je mieć. Dzięki niemu jesteśmy bardziej zadowoleni z siebie, z tego, co robimy, z życia. Zachowujemy się z większą pewnością siebie. Mamy odwagę i dążymy do realizacji swoich marzeń. Wybieramy to, co nam służy i jest dla nas naprawdę dobre. Skąd się bierze? Dlaczego czasami go brakuje? I jak można je mądrze budować?
Styl kierowania to sposób, w jaki osoba przełożona postępuje wobec swoich podwładnych lub podopiecznych. Jest on wypadkową tego, jacy jesteśmy, co umiemy oraz jakie osoby tworzą grupę, którą zarządzamy. Określa on, jakimi metodami realizujemy rolę menedżera.
W dzisiejszych czasach dobry i skuteczny nauczyciel lub wychowawca musi występować w wielu różnorodnych rolach – lidera, organizatora, eksperta, moderatora, partnera, sprzymierzeńca, projektanta, prezentera. Wśród nich znajduje się również menedżer. Dlaczego tak jest i co to dokładnie oznacza w pracy i w kontakcie z dziećmi?