Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia wspomagające walkę z prokrastynacją

Artykuły z czasopisma | 17 listopada 2017 | NR 24
59

Krok pierwszy: Sprawdź, czy prokrastynacja to twój problem

Chociaż prokrastynacja jest uważana za zaburzenie, nie ma wystandaryzowanych i znormalizowanych narzędzi diagnostycznych, aby móc ją rozpoznać. Można jednak sprawdzić, czy odwlekanie w naszym wydaniu zaczyna stanowić problem. 

Przeczytaj uważnie kolejne stwierdzenia i odnieś się do każdego z nich, zaznaczając odpowiedź „tak” lub „nie”. Odpowiedź „tak” wybierz wtedy, gdy dane problematyczne zachowanie jest u ciebie obecne i przeszkadza w twoim życiu. Odpowiedź „nie” będzie bardziej właściwa, jeśli nie zachowujesz się w dany sposób albo takie zachowanie nie przysparza ci dodatkowych problemów. W swoich odpowiedziach bądź szczery.

 

Stwierdzenia

tak

nie

Często odkładam wykonanie różnych swoich obowiązków na następny dzień lub na bliżej nieokreślone „później”

   

Odwlekam rozpoczęcie różnych zadań do ostatniego dnia, do ostatniej chwili

   

Zazwyczaj nie udaje mi się zrealizować wszystkich zadań, jakie zaplanowałem zrobić danego dnia

   

Często zarzucam sobie, że za różne swoje obowiązki nie zabrałem się znacznie wcześniej

   

Jeśli nie przepadam za daną czynnością, czekam z zabraniem się za nią, aż będę miał wenę albo „odpowiedni nastrój”

   

Często zdarza mi się wykonywać zadania z kilkudniowym opóźnieniem

   

Kiedy zbliża się termin wykonania jakiegoś mojego zobowiązania, wtedy często zajmuję się rzeczami z nim niezwiązanymi

   

Zazwyczaj mam problem, aby zacząć pracę, kiedy czeka mnie wiele zadań do wykonania

   

Złoszczę się na siebie za to, że wiele rzeczy w życiu rozpoczynałem i niewiele z nich doprowadziłem do końca

   

Kiedy czeka mnie bardziej złożona praca, nie umiem określić, czym powinienem zająć się w pierwszej kolejności

   

Zwlekam z podjęciem zbyt wielu decyzji, dotyczących różnych spraw

   

W mojej przestrzeni (domu, gabinecie, sali) panuje zwykle chaos, a ja obiecuję sobie, że niedługo zrobię z tym porządek 

   

Myślę, że w moim życiu brakuje konkretnego celu lub celów

   

W wielu sytuacjach mam poczucie, że zdążę z nawałem pracy, a potem okazuje się, że się przeliczyłem ze swoimi możliwościami    

   

Zazwyczaj kumulują mi się wcześniej niewykonane obowiązki i wówczas jestem do tego stopnia przytłoczony, że zupełnie sobie odpuszczam

   

Mam bardzo silne przekonanie, że najefektywniej pracuję, kiedy robię coś „na ostatnią chwilę”

   

Zdarza się, że przygotowuję się do jakiegoś działania z taką drobiazgową skrupulatnością, że w końcu nie mam czasu na samo jego przeprowadzenie    

   

Często zdarza się, że nie mogę zabrać się do czegoś, co powinienem zrobić, i przeżywam stres nieproporcjonalny do skali trudności tego zadania

   

Myślę, że gdybym się bardziej zmobilizował, mógłbym dokonać w życiu różnych ważnych rzeczy

   

Mój duży problem to brak wytrwałości i szybkie zniechęcanie się 

   

Zdecydowanie za dużo czasu tracę na gadanie, a za mało poświęcam na robienie

   

Suma:

   

 

Policz, ile razy zaznaczyłeś odpowiedź „tak”. 
■    Jeśli masz 7 lub mniej odpowiedzi „tak”:
Prokrastynacja to nie jest twój problem. Na ogół wykonujesz swoje zadania bez zbędnego zwlekania i odkładania na później. Oczywiście, czasami przytrafiają ci się takie sytuacje, że ci ciężko, że ci się nie chce, że czujesz demobilizację i zniechęcenie, jednak nie wpływa to znacząco na realizację twoich większych lub mniejszych celów i marzeń. Pamiętaj, że w razie dyskomfortu możesz poprawić swoje umiejętności związane z zarządzaniem czasem. To sprawi, że zaległości nie będą zabierać twojego czasu na odpoczynek i z bliskimi, a ty będziesz mieć mniej stresu.
■    Jeśli masz między 8 a 14 odpowiedzi „tak”:
Masz problem z odwlekaniem, ale nie jest to jeszcze prokrastynacja. Zbyt często swoje działania wykonujesz na ostatnią chwilę. I choć przysparza ci to wiele stresu, i choć obiecujesz sobie, że to ostatni raz i następnym razem będziesz bardziej zorganizowany, nie dotrzymujesz złożonej sobie lub innym obietnicy. Praca nad motywowaniem samego siebie, wyznaczaniem celów, lepszym planowaniem i zarządzaniem własnym czasem powoli staje się dla ciebie koniecznością. 
■    Jeśli masz 15 lub więcej odpowiedzi „tak”:
To już nie przelewki, masz poważny problem z prokrastynacją. Większość zadań realizujesz na ostatnią chwilę, daleko po terminie lub rezygnujesz z nich zupełnie. To sprawia, że nie tylko ty masz wiele kłopotów, ale również i inni zaczynają narzekać na współpracę z tobą. Żyjesz w nieustannym poczuciu, że w końcu coś zmienisz, ale nie podejmujesz żadnych starań, aby to zrobić. Przez to tracisz czas i różne możliwości i szanse, jakie daje ci los. Możesz dalej wierzyć, że któregoś wspaniałego dnia to się odmieni. Albo poszukać dla siebie wsparcia we wprowadzeniu choćby najmniejszej zmiany.

Krok drugi: Poszukaj przyczyn swojej prokrastynacji

Psycholodzy opisują wiele czynników ryzyka, które mogą doprowadzić do pojawienia się prokrastynacji. Wśród nich wymieniają niektóre z naszych przekonań, zachowań, emocji oraz deficytów. Warto uważnie się im przyjrzeć, aby sprawdzić, czy przypadkiem nie utrwalają one w naszym zachowaniu patologicznego zwlekania.

 

      Co to oznacza?    

Co ty na to?

Przepracowywanie się

Nasz organizm działa według 
naturalnych rytmów, na które składa się czas aktywnośc...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy