- Zawsze dobrze przygotuj się do wystąpienia:
- opracuj tekst pod względem treści – podkreśl to, co w nim najważniejsze, zaznacz akcenty,
- zaznacz i przećwicz miejsca na oddech,
- pamiętaj o krótkiej rozgrzewce głosowej,
- przygotuj się również mentalnie (wyobrażaj sobie wystąpienie, wykład ze wszystkimi
- detalami, poświęć uwagę zwłaszcza tym aspektom wystąpienia, które dotyczą Twoich słabych stron, ale nadaj im przeciwne znaczenie (np. jeśli jesteś nieśmiały w czasie wystąpień publicznych wyobrażaj sobie, że jesteś pewny siebie, że Twój głos to wyraża; wyobrażaj sobie, że mówisz odważnie itd.; na tej samej zasadzie pracuj z innymi sytuacjami, cechami czy właściwościami Twojego głosu).
- Uporządkuj myśli zanim zaczniesz mówić.
- Unikaj twardego atakowania dźwięków – czyli mówienia w sposób gwałtowny, wybuchowy, jak podczas kłótni, krzyku.
- Zawsze mów spokojnie (ale nie monotonnie!), w odpowiednim, spokojnym tempie:
- będziesz bardziej zrozumiały,
- oszczędzisz głos,
- unikniesz tendencji do twardego atakowania dźwięku.
- Kieruj głos w stronę rozmówcy.
- Korzystaj z aparatury nagłaśniającej.
- Różnicuj dźwięki, by nie mówić jednostajnie, monotonnie.
- mów w zakresie średnicy Twojego głosu, ale nie utrzymuj tonu na jednej wysokości – monotonia, oprócz tego, że jest nieprzyjemna dla słuchaczy, sprzyja obciążeniom głosu,
- zapanuj nad tendencją do mówienia zbyt wysoko – zwłaszcza jeśli jesteś nauczycielem.
- Unikaj nawyków niszczących głos, takich jak:
- czyszczenie gardła poprzez odchrząkiwanie przed rozpocz...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!