„Test pianki” a umiejętność odroczonej gratyfikacji

Rozwój zawodowy nauczyciela

Odroczona, nie natychmiastowa, a nawet niematerialna nagroda może być znacznie ważniejsza i w efekcie przyjemniejsza niż nagroda natychmiastowa i materialna, a odraczanie kształtuje nasz charakter. „Słodki rogalik teraz, czy zgrabna figura później? Tłusty i chrupiący chips teraz, czy dobre samopoczucie jutro? Ciepłe kapcie i kawa z pianką zamiast porannego biegu warunkującego kilka kilogramów mniej, ale za pół roku? Kupno taniego telewizora natychmiast, czy zakup markowego sprzętu w odleglejszym czasie? Co wybieram? Nagrodę teraz, jako natychmiastową gratyfikację, czy nagrodę za jakiś czas – będącą gratyfikacją odroczoną? Co jest dla mnie bardziej wartościowe?

Decyzja, czy chcemy posiadania czegoś zaraz, za wszelką cenę, czy może jesteśmy w stanie zdobyć się na wysiłek, by otrzymać coś bardziej wartościowego za jakiś czas – bliżej nieokreślony – staje się dla nas kwestią często trudną do rozważenia. W jej podjęciu może nam pomóc umiejętność powstrzymania się od natychmiastowego sięgnięcia po małą nagrodę czy zrealizowania swojej zachcianki po to, by otrzymać większą nagrodę w późniejszym terminie. 

POLECAMY

Taka umiejętność w terminologii psychologicznej określana jest mianem odroczonej gratyfikacji lub odroczonej satysfakcji. 

Proces kształtowania samokontroli oraz wykorzystania umiejętności odraczania gratyfikacji badał w latach 60. ubiegłego wieku prof. Walter Mischel z Uniwersytetu Stanforda. Przeprowadził on „test pianki” zwany „marshmallow test” od nazwy miękkiego słodkiego przysmaku uwielbianego przez dzieci. 

Na czym polegało samo badanie? 

  • Do odosobnionego pomieszczenia, w którym przy stoliku siedziało dziecko w wieku 4–6 lat, wchodziła osoba badająca i składała następującą propozycję: „Daję ci teraz jedną piankę. Możesz ją zjeść od razu, ale jeśli poczekasz chwilę i jej nie zjesz, przyniosę ci jeszcze jedną”.
  • Podczas gdy badacz przebywał poza pomieszczeniem, słodka pianka leżała na stole, tuż pod nosem dziecka, stanowiąc pokusę. 
  • Zgodnie z przewidywaniami dzieci miały ogromny kłopot z opanowaniem pokusy zjedzenia pianki od razu, a tym samym z podjęciem optymalnej dla nich decyzji. W rezultacie część z nich konsumowała smakołyk od razu.
  • Podczas eksperymentu dzieci mogły skorzystać z dzwonka, na  którego dźwięk do pomieszczenia wracał badacz. W tym momencie mogły zjeść jedną piankę. 
  • Dzieci, które wykazały się umiejętnością oparcia się pokusie i potrafiły odroczyć chwilową przyjemność, cierpliwie czekając na badacza, otrzymywały większą nagrodę – w postaci możliwości zjedzenia dwóch pianek. 

Profesor Mischel „tłumaczył mechanizm odraczania graty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI