Temat: Języczkowa Akademia – zajęcia profilaktyczne
|
---|
Założenia
programu:
|
- jest przeznaczony dla uczniów klas 1–3 szkoły podstawowej oraz oddziału zerówki,
- obejmuje pracę wychowawczo-profilaktyczną, uwzględniającą dbałość o piękno mowy, doskonalenie werbalnego sposobu porozumiewania się oraz kształtowanie zasad dobrego wychowania,
- ma na celu zaznajomienie uczniów z problemami i sytuacjami kontaktów interpersonalnych oraz zasadami poprawnego funkcjonowania w społeczności szkolnej, dbanie o prawidłową wymowę, zapobieganie złym nawykom błędnej artykulacji,
- obejmuje współpracę logopedy z wszystkimi nauczycielami klas 0–3
|
---|
Cele
ogólne:
|
- kształtowanie postawy dbałości o piękno mowy w ojczystym języku,
- uświadomienie dzieciom konieczności przestrzegania zasad dobrego wychowania i wpływu tych zasad na życie szkolne, a także ściśle związanych z nim stosunków interpersonalnych,
- promowanie zabaw językowych, wpływających na poprawność artykulacji
|
---|
Zadania:
|
- rozwijanie mowy jako czynności umysłowej,
- doskonalenie werbalnego porozumiewania się z innymi jako sposobu na kształtowanie umiejętności społecznych,
- nauka zasad dobrego wychowania oraz skutecznej komunikacji z odpowiednim zachowaniem konwenansów,
- kształtowanie komunikatywności mowy,
- dbałość o prawidłową wymowę,
- wzbogacanie i utrwalanie prawidłowego słownictwa,
- ćwiczenie umiejętności prawidłowego oddychania, intonowania, pauzowania,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej, a także słuchu fonemowego i fonetycznego,
- zachęcanie do wyrobienia nawyków codziennej pielęgnacji jamy ustnej,
- nauka prawidłowej pracy artykulatorów,
- wyrabianie odpowiedzialności za własne zachowanie i wypowiedzi
|
---|
Cele
szczegółowe:
|
- uczenie prawidłowej pracy artykulatorów, a także poprawnej wymowy,
- kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się w każdej sytuacji i przestrzegania zasad dobrego wychowania,
- przekazywanie informacji o wpływie naszej wymowy na stosunki społeczne oraz postrzeganie drugiego człowieka,
- nabywanie przez dzieci umiejętności dbania o własne wypowiedzi w relacjach z innymi – rówieśnikami oraz starszymi
|
---|
I. Program zajęć „Cyklicznych spotkań z Panem Języczkiem”
- Poranna gimnastyka Pana Języczka:
- ćwiczenia artykulacyjne,
- ćwiczenia motoryki narządów mowy,
- usprawnianie narządów mowy,
- wyuczenie techniki artykulacyjnej,
- dlaczego warto wyraźnie mówić?
Formy realizacji: pokaz, ćwiczenia praktyczne, pogadanka, dyskusja, prezentacja.
- Pan Języczek – przewodnik po dobrych manierach:
- „Proszę, dziękuję – to nic nie kosztuje”,
- inne grzeczne słowa, które w rozmowie przydać się mogą,
- jak porozumiewać się z innymi?,
- wyrażanie uczuć i emocji w sposób werbalny,
- czy słowa mogą ranić?
Formy realizacji: praca z tekstem, nauka rymowanek, pokaz, lekcja dobrych manier.
- Pan Języczek i jego muzyczne podróże:
- rozpoznawanie dźwięków,
- zabawy uwrażliwiające słuch,
- różnicowanie głosek zbliżonych fonetycznie,
- ćwiczenia słowno-ruchowe,
- zabawy ćwiczące orientację w schemacie własnego ciała.
Formy realizacji: Ćwiczenia praktyczne z zakresu słuchu, elementy logorytmiki.
- Oddychać każdy może, Pan Języczek nam pomoże:
- dynamika wydechu i natężenia głosu,
- nabywanie umiejętności oddychania dolnożebrowo-przeponowego,
- ćwiczenia oddechowe na tekście.
Formy realizacji: pokaz, ćwiczenia praktyczne, zabawy oddechem.
II. Metody pracy:
- metody podające – pogadanka, dyskusja, opowiadanie, praca z tekstami kultury żywego słowa,
- metody problemowe – gry dydaktyczne, zabawy inscenizacyjne z udziałem pacynki,
- metody eksponując...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Sprawdź