Dział: Strefa nauczyciela

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Dziecko 2E – podwójnie wyjątkowe w przedszkolu

Każde dziecko jest w pewnym stopniu wyjątkowe, ale niektóre dzieci są wyjątkowe podwójnie. Czasami określa się je mianem 2E (z ang. twice exceptional). Na czym polega ich podwójna wyjątkowość? Co trzeba zrobić, aby podwójnie wyjątkowe dzieci rozpostarły „skrzydła”, z którymi przyszły na świat i uniosły się jak najwyżej, adekwatnie do swoich możliwości? Co się stanie, jeśli tego typu dzieci nie otrzymają odpowiedniej pomocy? Jacy powinni być nauczyciele pracujący z podwójnie wyjątkowymi dziećmi? O tym w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Alternatywne sposoby komunikacji w pracy pedagoga

Głównym sposobem komunikacji jest mowa. Wszelkie wyzwania i deficyty w tym obszarze powodują ograniczenie przepływu informacji. Brak porozumienia z dzieckiem nie należy do łatwych sytuacji, powoduje bowiem u niego ogromną frustrację, wynikającą z faktu, że nie potrafi wyrażać swoich potrzeb, wypowiadać opinii. W sytuacji zaburzeń w tradycyjnej komunikacji z pomocą przychodzą alternatywne metody.

Czytaj więcej

Jak mądrze rozwijać w sobie zaufanie do dzieci, by wzmacniać w nich poczucie sprawstwa i wiarę w siebie?

Wszelkie relacje między ludźmi opierają się na zaufaniu. W relacjach dorosły – dziecko, rodzic – dziecko, nauczyciel – dziecko zwykle koncentrujemy się na zaufaniu dziecka do dorosłego. Zastanawiamy się nad tym, kiedy dzieci ufają dorosłym i co jako dorośli powinniśmy robić, by dzieci nam ufały. Warto jednak podkreślić, że każde zaufanie zakłada wzajemność. Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sytuację, że obdarzamy zaufaniem osobę, która zupełnie nam nie ufa? Mało prawdopodobne. Pewna doza ufności jest potrzebna u obu stron. Zatem także w relacji dorosły – dziecko zaufanie dziecka do dorosłego musi iść w parze z zaufaniem dorosłego do dziecka. Warto zatem postawić sobie pytanie, czy my, dorośli, mamy zaufanie do dzieci.

Czytaj więcej

Dziecko z rodziny patchworkowej

Żyjemy w czasie gwałtownych zmian, które objęły także model rodziny. Ten tradycyjny, czyli żyjący w związku małżeńskim biologiczni rodzice plus dziecko/dzieci, przestał być jedynym obowiązującym.

Czytaj więcej

Generacja Alfa i trendy edukacyjne odpowiadające na jej potrzeby

Jak przygotować najmłodsze pokolenie do świata, który jest nieprzewidywalny, w którym zmiany dokonują się w tempie nanosekundy? W jakie kompetencje wyposażyć dzieci, by ze świadomością i z odwagą wkraczały w dorosłość? Pokolenie Alfa to najmłodsza obecnie generacja, urodzona w latach 2010–2025. Raporty mówią, że „Alfy” będą dorastać w świecie epidemii samotności oraz przyspieszających zmian klimatycznych,a przełom technologiczny związany z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji zmieni nieodwracalnie rynek pracy.

Czytaj więcej

Kuchnia błotna bez błota. Czy to możliwe?

W naszej placówce dzieci mają do dyspozycji piękny duży ogród z dobrze wyposażonym placem zabaw. Pomimo tego o każdej porze roku obserwowałam dzieci kucające z patykami w rękach, pochłonięte kopaniem i grzebaniem w ziemi. Do wykopanych dołków wrzucały zerwaną trawę i kwiaty, tworząc mikstury lub inne kompozycje, np. ogniska na niby lub gniazdka i norki dla zwierząt.

Czytaj więcej