W banku liter

Jak łatwo i przyjemnie wzbogacić własne konto… alfabetyczne?

Psychologia i pedagogika

Czy nauka czytania może być łatwa i przyjemna dla dziecka w wieku przedszkolnym? 
Czy może przejść jako niezauważony element nauczania i dać w pełni satysfakcję przyszłemu czytelnikowi? Tak, to możliwe, wszystko bowiem zależy od atrakcyjnego sposobu aranżowania i inspirowania najmłodszych do podejmowania pierwszych prób czytelniczych, zgodnie z ich potrzebami, rozbudzoną ciekawością poznawczą, możliwościami rozwojowymi i aktywnością twórczą.

Nauczyciele przedszkoli od lat są w bardzo korzystnej sytuacji, gdyż sami mogą dokonywać wyboru koncepcji, według której będzie przebiegał proces edukacji w tym zakresie. Programy wychowania przedszkolnego dopuszczają naukę czytania z wykorzystaniem alternatywnych metod zabawowych. W ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele interesujących koncepcji na opanowanie niełatwej sztuki czytania (szczegółowo opisano je w książce Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym (Kamińska 1999). Najważniejszym kryterium doboru odpowiedniej metody powinna być jej skuteczność, atrakcyjność dla dziecka oraz zgodność ze stylem pracy nauczyciela. 
Nigdy nie należy zapominać, że przedszkolna nauka czytania nie powinna zatracać zabawowego charakteru.

POLECAMY

Biorąc to pod uwagę, po wielu latach pracy, podczas których mogłyśmy sprawdzić dostępne na rynku edukacyjnym metody nauki czytania, dokonałyśmy wyboru jednej z nich. Kierowałyśmy się przede wszystkim stopniem jej atrakcyjności dla dzieci pod względem ich zaangażowania, samodzielności w podejmowaniu zadań, radości płynącej z pokonywania napotykanych trudności i odczuwanej przez nich satysfakcji z efektów podejmowanych działań. Do ostatecznego wyboru przekonały nas zasłyszane opinie dzieci, którymi dzieliły się między sobą podczas swobodnych rozmów zarówno w trakcie zabaw czytelniczych, jak i po ich zakończeniu. Jedną z naszych ulubionych zabaw dydaktycznych jest „Bank liter”. Chciałybyśmy podzielić się wrażeniami z jej przebiegu.

Pomysł na zabawę dydaktyczną „Bank liter”

Od wielu lat wprowadzamy dzieci pięcio- i sześcioletnie w „świat pisma”, zgodnie z założeniami innowacji pedagogicznej Ewy Arciszewskiej „Sojusz metod” (Arciszewska 1998). Uczestniczyłyśmy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI