Nauczyciele przedszkoli od lat są w bardzo korzystnej sytuacji, gdyż sami mogą dokonywać wyboru koncepcji, według której będzie przebiegał proces edukacji w tym zakresie. Programy wychowania przedszkolnego dopuszczają naukę czytania z wykorzystaniem alternatywnych metod zabawowych. W ciągu ostatnich lat pojawiło się wiele interesujących koncepcji na opanowanie niełatwej sztuki czytania (szczegółowo opisano je w książce Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym (Kamińska 1999). Najważniejszym kryterium doboru odpowiedniej metody powinna być jej skuteczność, atrakcyjność dla dziecka oraz zgodność ze stylem pracy nauczyciela.
Nigdy nie należy zapominać, że przedszkolna nauka czytania nie powinna zatracać zabawowego charakteru.
POLECAMY
Biorąc to pod uwagę, po wielu latach pracy, podczas których mogłyśmy sprawdzić dostępne na rynku edukacyjnym metody nauki czytania, dokonałyśmy wyboru jednej z nich. Kierowałyśmy się przede wszystkim stopniem jej atrakcyjności dla dzieci pod względem ich zaangażowania, samodzielności w podejmowaniu zadań, radości płynącej z pokonywania napotykanych trudności i odczuwanej przez nich satysfakcji z efektów podejmowanych działań. Do ostatecznego wyboru przekonały nas zasłyszane opinie dzieci, którymi dzieliły się między sobą podczas swobodnych rozmów zarówno w trakcie zabaw czytelniczych, jak i po ich zakończeniu. Jedną z naszych ulubionych zabaw dydaktycznych jest „Bank liter”. Chciałybyśmy podzielić się wrażeniami z jej przebiegu.
Pomysł na zabawę dydaktyczną „Bank liter”
Od wielu lat wprowadzamy dzieci pięcio- i sześcioletnie w „świat pisma”, zgodnie z założeniami innowacji pedagogicznej Ewy Arciszewskiej „Sojusz metod” (Arciszewska 1998). Uczestniczyłyśmy...