Grupy mieszane w przedszkolu

Psychologia i pedagogika

Jak postępować, gdy w jednej sali uczą się i bawią dzieci o różnych możliwościach fizycznych, emocjonalnych i umysłowych? Jakimi zasadami powinien kierować się wychowawca, by jego praca była efektywna, satysfakcjonująca i pozytywnie wpływała na rozwój najmłodszych?

Większość polskich placówek wychowania przedszkolnego od lat praktykuje system dobierania dzieci do grup ze względu na rocznik urodzenia. Trzylatki rozpoczynające edukację przedszkolną trafiają tam, gdzie znajdują się ich rówieśnicy, i razem z nimi wędrują po szczeblach edukacji aż do najstarszej grupy. Jednak w ciągu ostatnich lat, za sprawą zmian w systemie edukacji, coraz częstsze staje się zjawisko mieszanych grup wiekowych. W związku z tym, wielu nauczycieli staje przed wyzwaniem, jakim jest praca z dziećmi znajdującymi się na różnych poziomach rozwoju. Bywa to często niemałym powodem trudności organizacyjnych i stanowi wyzwanie dla pedagogów. 

POLECAMY

Wiek rozwoju a wiek życia

Różnice indywidualne w rozwoju każdego człowieka są widoczne od najmłodszych lat. Każdy z nas rozwija się w specyficznym dla siebie tempie, którego wyznacznikami jest informacja genetyczna, z jaką się rodzimy, oraz środowisko, w jakim się znajdujemy i którego wpływom podlegamy. Doświadczenia przeżywane od urodzenia, bodźce dostarczone systemowi nerwowemu i sytuacje, w których uczestniczymy, mają wpływ na ogólne i specyficzne funkcjonowanie jednostek. Każdy pracujący nauczyciel z pewnością dostrzega to na co dzień, obserwując swoich wychowanków w codziennych sytuacjach. Różnic...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI