Większość polskich placówek wychowania przedszkolnego od lat praktykuje system dobierania dzieci do grup ze względu na rocznik urodzenia. Trzylatki rozpoczynające edukację przedszkolną trafiają tam, gdzie znajdują się ich rówieśnicy, i razem z nimi wędrują po szczeblach edukacji aż do najstarszej grupy. Jednak w ciągu ostatnich lat, za sprawą zmian w systemie edukacji, coraz częstsze staje się zjawisko mieszanych grup wiekowych. W związku z tym, wielu nauczycieli staje przed wyzwaniem, jakim jest praca z dziećmi znajdującymi się na różnych poziomach rozwoju. Bywa to często niemałym powodem trudności organizacyjnych i stanowi wyzwanie dla pedagogów.
POLECAMY
Wiek rozwoju a wiek życia
Różnice indywidualne w rozwoju każdego człowieka są widoczne od najmłodszych lat. Każdy z nas rozwija się w specyficznym dla siebie tempie, którego wyznacznikami jest informacja genetyczna, z jaką się rodzimy, oraz środowisko, w jakim się znajdujemy i którego wpływom podlegamy. Doświadczenia przeżywane od urodzenia, bodźce dostarczone systemowi nerwowemu i sytuacje, w których uczestniczymy, mają wpływ na ogólne i specyficzne funkcjonowanie jednostek. Każdy pracujący nauczyciel z pewnością dostrzega to na co dzień, obserwując swoich wychowanków w codziennych sytuacjach. Różnic...