Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na aktualnie wykonywanej czynności. Jest niezwykle ważna podczas wszystkich świadomych działań, nie tylko tych wymagających olbrzymiego zaangażowania intelektualnego, jak np. prowadzenie samolotu czy wykonywanie skomplikowanych obliczeń, ale także podczas prostych, codziennych czynności, takich jak ubieranie się czy jedzenie.
POLECAMY
Barbara Jugowar definiuje uwagę jako cechę procesów psychicznych i działalności człowieka, która ściśle łączy się z czynnościami
spostrzegania i innymi procesami poznawczymi. Jak ściśle, pokazuje także prof. Gruszczyk-Kolczyńska, która podkreśla, iż niezwykle trudno jest ustalić, gdzie kończą się procesy skupiania uwagi i spostrzegania, a gdzie następują rozumowanie i zapamiętywanie.
Skupiając się na zajęciach, dziecko kieruje swoją uwagę na konkretne słowa nauczycielki, wyodrębniając je z chaosu otrzymywanych wrażeń. Jest przy tym w stanie zignorować całą masę innych bodźców, takich jak rozmowa kolegi obok, zapachy dochodzące ze stołówki czy padający za oknem śnieg. Uwaga działa więc niczym filtr, który przepuszcza określone bodźce płynące z narządów zmysłów i pomaga w wyborze reakcji na nie, a jednocześnie hamuje inne, aby uniknąć przeciążenia sensorycznego. Ponadto, jak podkreśla Philip Zimbardo, uwaga pełni rolę wrót świadomości. Ze wszystkiego, co dzieje się wokół nas, jesteśmy świadomi jedynie tego, na czym skupimy uwagę. Wybierając jej przedmiot, opieramy się albo na jego uderzających właściwościach, albo na jego użyteczności dla naszych celów. Dzięki uwadze nasze spostrzeżenia mają dostęp do świadomości, mogą być zmagazynowane jako wspomnienia i świadomie odtworzone w razie potrzeby. Jeżeli chcemy w...