Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Elementy integracji sensorycznej

10 czerwca 2019

NR 48 (Czerwiec 2019)

Aktywności rozwijające sprawność motoryki małej i percepcji wzrokowej dzieci w wieku przedszkolnym

0 102

Niniejsze propozycje zabaw i aktywności są przykładem na to, że do dobrej, dydaktycznej zabawy, wspierającej nie tylko motorykę małą i percepcję wzrokową, lecz także przykładowo koordynację wzrokowo-ruchową, nie są potrzebne kosztowne pomoce, które bardzo szybko się nudzą lub nie sprawdzają się wobec każdego dziecka. W zabawach można wykorzystać naprawdę wszystko, np. zwykłe pojemniki po kosmetykach (typu szampon czy mydło w płynie), które można napełnić wodą, by następnie wyciskać ich zawartość na ścianę w trakcie kąpieli. Takie zabawy przynoszą wiele radości, sprawiają też, że dzieci zapominają o swoich trudnościach, a przy okazji dobrej zabawy trenują obszary wymagające wsparcia i stymulacji.

Gumki recepturki

  • Nakładanie gumek recepturek na różnego rodzaju pudełka, butelki, puszki, słoiki, klocki, wałek do ciasta, a nawet gąbkę do mycia ciała. W zabawie warto mieć gumki różnej grubości, długości i elastyczności, aby móc stopniować poziom trudności.
  • Nakładanie gumek recepturek (najlepiej takich w mniejszym rozmiarze) na własne palce. Dziecko może to robić według instrukcji i pokazu terapeuty lub rodzica. Przykładowo: czerwoną gumkę nałóż na najmniejszy palec, niebieską na palec wskazujący, żółta gumka niech będzie między gumkami w kolorze niebieskim i czerwonym. Długość poleceń należy dopasować do dziecka – jeśli polecenia będą coraz dłuższe, a co za tym idzie, coraz bardziej skomplikowane, bo np. dziecko będzie musiało zapamiętać kilka kolorów gumek i nałożyć je według instrukcji, to dodatkowo będziemy wspierać jego pamięć słuchową.
  • Naciąganie gumek recepturek na pineski lub szpilki przyczepione do tablicy korkowej lub kawałka styropianu. 
  • Naciąganie gumek recepturek na klocki typu. Ta zabawa może być wstępem do tworzenia ciekawych budowli utworzonych właśnie poprzez wykorzystanie klocków i gumek.
  • Naciąganie gumki recepturki na palec wskazujący i dowolny drugi palec, by następnie rozciągać gumkę przy pomocy ruchów tych dwóch palców. Gumkę można nałożyć też na całą dłoń i rozwierając oraz zwierając palce, rozciągać ją.
  • Przed zabawą rodzic nakłada wiele gumek recepturek na dowolny owoc: doskonale sprawdzi się jabłko lub gruszka. Owoc powinien być umyty, zadaniem dziecka jest odpakować owoc, by następnie go zjeść, jeśli ma na to ochotę.
  • Wył...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy