Czas adaptacji to trudne chwile nie tylko dla samych dzieci, ich rodziców, lecz również dla kadry przedszkola bądź żłobka. Każdy uczestnik tego programu musi zmierzyć się z wieloma trudnościami i wyzwaniami. Ogromnie ważna jest współpraca rodzica z personelem, jego zdecydowanie i zaufanie, wypracowanie pomyślnych interakcji dziecko – nauczyciel (opiekun). Każde przedszkole i każdy żłobek powinny mieć opracowany i określony czasowo program adaptacyjny, którego zadaniem jest zapewnienie dziecku optymalnych warunków do łatwej adaptacji. Plan adaptacyjny jest jednak tylko ogólnym zarysem wszelkich przygotowań dziecka do warunków i wymagań nowego środowiska, gdyż każde dziecko inaczej reaguje na zmiany. Nie ma jasnych, sprawdzonych reguł, więc plan ten, po rozpoznaniu reakcji dzieci, ustalany jest indywidualnie dla każdego z nich.
POLECAMY
Trudności związane z adaptacją dziecka
Przedszkole bądź żłobek to miejsca przyjazne dziecku, ale również pełne wyzwań i trudności. Często, choć nie zawsze, małe dzieci mają problem z werbalnym porozumiewaniem się z otoczeniem. W warunkach domowych jego gesty, miny, ruchy ciała w formie komunikatów bądź inne sposoby porozumiewanie się odczytywane są bez większych trudności. W nowym dla dziecka środowisku, jakim jest przedszkole (żłobek) znaczenie ww. komunikatów może być niejasne dla pozostałych uczestników dialogu.
Poza tym dziecko, wchodząc w nową grupę społeczną, musi przezwyciężyć swój „dziecięcy egoizm”. Z czasem zrozumie, że nie wszystkie zabawki są na jego wyłączność, że trzeba się dzielić, czekać na swoją kolej, np. przy myciu rąk, rozda...