Żyć z inicjatywą…

Rozwój zawodowy nauczyciela

Chcieć wpływać na swoje otoczenie, tworzyć sobie odpowiednie okoliczności, nie bać się wychodzić przed szereg, mieć nowe pomysły i dążyć do ich realizacji – któż nie chciałby zachowywać się w ten sposób w pracy i w życiu prywatnym? Te i wiele innych przykładów to przejawy inicjatywy. Czym ona jest i jak można rozwijać tę umiejętność?

Wpsychologii inicjatywa jest uznawana za jedną z kompetencji miękkich. Polega na tym, że człowiek ją posiadający jest otwarty na poszukiwanie nowych pomysłów lub rozwiązań napotkanych problemów. Angażuje się w swoje działania, stara się zmieniać, ulepszać swoje otoczenie. Umie widzieć możliwości i szanse tam, gdzie pozostali dostrzegają same zagrożenia. Niezależnie od tego, czy dotyczy życia prywatnego, czy zawodowego, inicjatywa przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim sprawia, że zamiast biernie czekać na zmiany, samemu zaczyna się je inicjować. Zamiast nieustannie się dostosowywać, zyskuje się wpływ i zaczyna się kształtować swoje otoczenie. Inicjatywa ma też swoje koszty – wysiłek, większą odpowiedzialność, czasami samotność w forsowaniu nowatorskiego i jeszcze mało popularnego podejścia do danej sprawy, innym razem – ciężar bycia liderem zmiany.

POLECAMY

 

Przypomnij sobie i zastanów się:

  • Jakie korzyści osiągnąłeś z wykazywania się inicjatywą w swoim życiu prywatnym i w swoim zawodzie?
  • Czy były takie sytuacje w domu lub w pracy, kiedy z powodu twojej inicjatwności musiałeś ponieść jakieś negatywne konsekwencje?
  • Jaki jest twój bilans – czy z inicjatywą wiąże się dla ciebie do tej pory więcej kosztów, czy korzyści? Jaki z tego wniosek?


Mniej niż się wydaje

Według raportu opracowanego w 2014 r. przez Instytut Gallupa – najstarszy ośrodek badania opinii społecznej na świecie – jedynie 13% ludzi dorosłych angażuje się w swoją pracę i przejawia inicjatywę w instytucji lub firmie, która ich zatrudnia. Takie osoby nie tylko widzą sens w tym, czym się zajmują oraz czerpią z tego niemałą satysfakcję, ale przede wszystkim inicjują szereg zmian, udoskonaleń i innowacji. Pozostali, czyli zdecydowana większość, bez zbytniego zaangażowania wypełniają swoje obowiązki i nic poza tym. Albo do tego stopnia są niezadowoleni ze swojej pracy, że mniej lub bardziej otwarcie nie robią tego, co powinni. 

 

Zastanów się:

  • Do której grupy należysz – do zaangażowanej mniejszości, czy niezaangażowanej większości? Jakie są tego powody? Jakie masz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI