Wysoko rozwinięta umiejętność komunikacji, szczególnie w relacji na linii nauczyciel – rodzic (opiekun) to bardzo ważny czynnik budujący trwałą i zgraną współpracę. To istotne, w jakich okolicznościach oraz na jakich zasadach przebiega wzajemna wymiana informacji pomiędzy nauczycielem a opiekunami jego podopiecznych, gdyż te dwie osoby to często najważniejsze wzory dla młodych osób. Połączenie sił tych dwóch środowisk w imię skuteczniejszego działania wychowawczego i zagwarantowania dzieciom jak najlepszych warunków do rozwoju to niekiedy wyzwanie. Komunikacja może stać się jednak solidnym spoiwem i stworzyć gruntowne podstawy dla współpracy.
POLECAMY
„JA MÓWIĘ, TY MÓWISZ” – CZY TO JUŻ KOMUNIKACJA?
O komunikacji mówi się bardzo wiele. Najczęściej bywa ona wymieniana jako podstawowy czynnik kształtujący relacje pomiędzy ludźmi, a nawet jako jedna z nadrzędnych potrzeb człowieka. W potocznym rozumieniu zwykle pojęcie komunikacji kojarzy się z rozmową czy też dyskusją, czym jest jednak naprawdę?
Termin „komunikacja” wywodzi się z łacińskiego słowa communicatio i oznacza łączność, wymianę. Jest to więc swojego rodzaju proces przekazywania wiadomości, postaw, przekonań czy też emocji dokonujący się zarówno dzięki środkom werbalnym, jak i niewerbalnym. Na jakość każdej komunikacji wpływa wiele czynników, np. postawa rozmówcy, który inicjuje komunikacje (nadawca), spostrzega...