Komunikacja to skarb

Edukacja przedszkolna

Skuteczna komunikacja to wielki skarb na tle innych kompetencji pedagogicznych.Jej szczególna zaleta, czy też swoisty błysk polega na tym, że może być zarówno pozytywnym wsparciem, jak i stać się uporczywą przeszkodą w oddziaływaniu wychowawczo-dydaktycznym.

Wysoko rozwinięta umiejętność komunikacji, szczególnie w relacji na linii nauczyciel – rodzic (opiekun) to bardzo ważny czynnik budujący trwałą i zgraną współpracę. To istotne, w jakich okolicznościach oraz na jakich zasadach przebiega wzajemna wymiana informacji pomiędzy nauczycielem a opiekunami jego podopiecznych, gdyż te dwie osoby to często najważniejsze wzory dla młodych osób. Połączenie sił tych dwóch środowisk w imię skuteczniejszego działania wychowawczego i zagwarantowania dzieciom jak najlepszych warunków do rozwoju to niekiedy wyzwanie. Komunikacja może stać się jednak solidnym spoiwem i stworzyć gruntowne podstawy dla współpracy.

POLECAMY

„JA MÓWIĘ, TY MÓWISZ” – CZY TO JUŻ KOMUNIKACJA?

O komunikacji mówi się bardzo wiele. Najczęściej bywa ona wymieniana jako podstawowy czynnik kształtujący relacje pomiędzy ludźmi, a nawet jako jedna z nadrzędnych potrzeb człowieka. W potocznym rozumieniu zwykle pojęcie komunikacji kojarzy się z rozmową czy też dyskusją, czym jest jednak naprawdę?

 

Termin „komunikacja” wywodzi się z łacińskiego słowa communicatio i oznacza łączność, wymianę. Jest to więc swojego rodzaju proces przekazywania wiadomości, postaw, przekonań czy też emocji dokonujący się zarówno dzięki środkom werbalnym, jak i niewerbalnym. Na jakość każdej komunikacji wpływa wiele czynników, np. postawa rozmówcy, który inicjuje komunikacje (nadawca), spostrzega...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI