Dołącz do czytelników
Brak wyników

Załoga EKO
Scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich

Artykuły z czasopisma | 9 listopada 2017 | NR 15
94

Międzynarodowy Dzień Ziemi obchodzimy 22 kwietnia. Jest to dobra okazja, by przypomnieć dzieciom, że nawet one mogą dbać o przyrodę. Warto zrobić to w formie zabawy, bo – jak wiadomo – zabawa jest najlepszym sposobem do nauczenia nowych treści. Przygotowany scenariusz zajęć można realizować w pojedynczych odsłonach lub jednorazowo, przy czym może on zająć dość dużo czasu. Wybrane zabawy warto modyfikować do potrzeb i możliwości grupy, z którą się pracuje (docelowo został on stworzony dla dzieci najstarszych – pięcioletnich).

Pomoce dydaktyczne: 

kartki z elementami kosza i śmieci, nożyczki, klej, różne rodzaje śmieci (np. plastikowe butelki, klocki plastikowe i drewniane, stara gazeta, kawałek materiału, skórka od pomarańczy, butelka po mleku szklana i plastikowa, szklanka – przedmiotów musi być tyle, ile dzieci), kartony w czterech kolorach (zielony, niebieski, żółty, brązowy) i zwykły, piosenka Co śpiewają kwiatki z bajki Agi-bagi (dostępna na stronie internetowej Youtube.pl)

Cele zajęć:

  • zachęcenie dzieci do segregowania śmieci,
  • nauka piosenki,
  • wdrażanie maluchów do ochrony środowiska,
  • przeliczanie elementów w zbiorach,
  • kategoryzowanie przedmiotów według jednej cechy,
  • usprawnianie motoryki małej,
  • ćwiczenie analizatora wzrokowego

Elementy podstawy programowej: 

  • kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
  • wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci,
  • wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
  • wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt,
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
  • kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania

 

Przebieg zajęć:

  • Poznanie i nauka piosenki. Dzieci poznają piosenkę Co śpiewają kwiatki? Wspólna rozmowa na temat jej treści – o czym śpiewają bohaterowie bajki? Nauka tekstu (w przypadku dzieci młodszych lub dla zaoszczędzenia czasu może być to tylko refren) – wspólne odśpiewanie piosenki. Dzielenie na sylaby słów: „Agi-bagi”, „kwiatki”, „ziemia”, „zebromarchewka” i innych z piosenki. 
  • Zabawa ruchowa. Dzieci chodzą po sali w rytm piosenki, na słowo „zebromarchewka” udają, że jedzą marchewki jak króliczki, na hasło „kurze jajo” – udaj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy