Międzynarodowy Dzień Ziemi obchodzimy 22 kwietnia. Jest to dobra okazja, by przypomnieć dzieciom, że nawet one mogą dbać o przyrodę. Warto zrobić to w formie zabawy, bo – jak wiadomo – zabawa jest najlepszym sposobem do nauczenia nowych treści. Przygotowany scenariusz zajęć można realizować w pojedynczych odsłonach lub jednorazowo, przy czym może on zająć dość dużo czasu. Wybrane zabawy warto modyfikować do potrzeb i możliwości grupy, z którą się pracuje (docelowo został on stworzony dla dzieci najstarszych – pięcioletnich).
Pomoce dydaktyczne: |
kartki z elementami kosza i śmieci, nożyczki, klej, różne rodzaje śmieci (np. plastikowe butelki, klocki plastikowe i drewniane, stara gazeta, kawałek materiału, skórka od pomarańczy, butelka po mleku szklana i plastikowa, szklanka – przedmiotów musi być tyle, ile dzieci), kartony w czterech kolorach (zielony, niebieski, żółty, brązowy) i zwykły, piosenka Co śpiewają kwiatki z bajki Agi-bagi (dostępna na stronie internetowej Youtube.pl) |
---|---|
Cele zajęć: |
|
Elementy podstawy programowej: |
|
Przebieg zajęć:
- Poznanie i nauka piosenki. Dzieci poznają piosenkę Co śpiewają kwiatki? Wspólna rozmowa na temat jej treści – o czym śpiewają bohaterowie bajki? Nauka tekstu (w przypadku dzieci młodszych lub dla zaoszczędzenia czasu może być to tylko refren) – wspólne odśpiewanie piosenki. Dzielenie na sylaby słów: „Agi-bagi”, „kwiatki”, „ziemia”, „zebromarchewka” i innych z piosenki.
- Zabawa ruchowa. Dzieci chodzą po sali w rytm piosenki, na słowo „zebromarchewka” udają, że jedzą marchewki jak króliczki, na hasło „kurze jajo” – udają gdaczące kury, a gdy padnie słowo „motylopapuga” – udają, że machają skrzydełkami jak motyle.
- Dyskusja moderowana na temat „Co to znaczy, że Ziemia to nasz wspólny dom?” Rozmowa z dziećmi na temat refrenu piosenki – co to znaczy, że Ziemia to nasz wspólny dom? Co to jest Ziemia? Czyj to dom – kto jeszcze oprócz ludzi w nim mieszka? Co robimy w domu, żeby było w nim miło? Jak dbamy o swój dom (pokój)? Jak dbamy o salę w przedszkolu? Jak możemy dbać o innych mieszkańców naszej planety? Co to znaczy „posprzątać?”, Jak należy sprzątać, żeby dbać o Ziemię? Opowiedzenie dzieciom o idei segregowania śmieci.
- Segregacja śmieci. Nauczycielka pokazuje dzieciom cztery śmietniki i przypomina, jakie śmieci wrzuca się do jakiego śmietnika. Na podłodze rozłożone są różne śmieci (plastikowe, papierowe, szklane, biodegradowalne i zmieszane). Zadaniem przedszkolaków jest wybrać jeden śmieć i wrzucić go do konkretnego kosza. Dzieci opowiadają, dlaczego wybrały właśnie ten śmietnik (nauka segregowania odpadów oraz dzielenia ich na kategorie). Następnie, gdy wszystkie śmieci zostaną już wyzbierane, przedszkolaki przeliczają, ile elementów jest w każdym śmietniku oraz rozróżniają, gdzie jest więcej, a gdzie mniej. Warto pamiętać, by w odpadach zmieszanych było zdecydowanie mniej śmieci niż w innych koszach, żeby podkreślić wagę segregacji. Dobrze byłoby też uświadomić maluchom, do czego może przysłużyć się recykling, poprzez pokazanie, co faktycznie powstaje z przetworzonych materiałów (np. bluzy polarowej, papieru z makulatury lub ziemi z kompostu).
- Praca przy stoliku. Każde dziecko otrzymuje kartkę formatu A4, na której narysowane są pojemniki do segregacji (mogą być tylko trzy podstawowe), a także kolejną kartkę, na której widnieją rysunki różnych śmieci. Najpierw dzieci wycinają śmieci, a potem przyklejają je do właściwego kosza oraz kolorują obraz...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!