Jak w zegarku, czyli co zrobić, aby być lepiej zorganizowanym

Rozwój zawodowy nauczyciela

Nowy rok szkolny, nowe wyzwania, nowe obowiązki. Jak zwykle obiecujemy sobie, że tym razem będzie inaczej – bez odkładania zadań na później, bez niepotrzebnego pośpiechu, bez marnowania czasu. Nie będzie życia w ciągłym chaosie. Co zrobić, aby skuteczniej i efektywniej wykorzystywać dostępny czas?

Niby dla każdego człowieka czas biegnie tak samo, a jednak niektórzy z nas mają go pod dostatkiem i z łatwością są w stanie pogodzić wiele obowiązków i aktywności. Są też tacy, którzy nigdy nie mają na nic czasu, wiecznie się z czymś spóźniają i nie są w stanie zrealizować większości zaplanowanych działań. Wyjaśnić to można różną umiejętnością organizowania czasu, czyli codziennymi zabiegami, których celem jest osiągnięcie wielu korzyści. Wśród nich warto wskazać na zredukowanie stresu, pozwalające na wydajniejsze działanie, mniej pośpiechu i chaosu, więcej przewidzianych zajęć, unikanie pustych przebiegów czasowych, lepsze rozplanowanie przerw, lepsze i szybsze osiąganie własnych celów, a także poświęcanie się temu, co rzeczywiście ważne. To wszystko pozwala mieć więcej satysfakcji z życia prywatnego i zawodowego.

POLECAMY

 

Zastanów się:

  • Jak jest z twoim zorganizowaniem? Czy jest na satysfakcjonującym cię poziomie?
  • Czy potrafisz w realny sposób oszacować, ile czasu zajmie ci dana aktywność – zarówno wówczas, gdy jest to przykry, żmudny obowiązek, jak i wtedy, kiedy robisz coś przyjemnego i bez reszty cię wciągającego? 
  • Czy szanujesz własny czas? Jeśli tak, w jaki sposób to robisz?
  • Jakie są według ciebie najważniejsze korzyści dobrego zorganizowania się?
  • Na co przeznaczyłbyś zaoszczędzony czas, gdybyś zyskał go dzięki lepszemu zorganizowaniu?


Wielu z nas chciałoby poznać jedną, uniwersalną (najlepiej też szybką, prostą, nieczasochłonną, niewymagającą zaangażowania i dokonywania jakichkolwiek zmian w życiu) technikę zarządzania sobą w czasie, która odmieni wszyst-
ko o 180 stopni. Prawda jest jednak taka, że nie ma jednego idealnego sposobu na doskonałą organizację. To raczej szereg systematycznych, powtarzalnych, drobnych działań. Kiedy zostaną utrwalone i staną się nawykiem – zwiększą naszą efektywność. Dla innych przeszkodą w pracy nad lepszą organizacją jest przekonanie, że pochłonie to zbyt dużo czasu. Tak, to prawda. Zarządzanie sobą w czasie tworzą umiejętności, których nabycie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI