Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela przedszkola

13 listopada 2017

NR 19 (Wrzesień 2016)

Jak w zegarku, czyli co zrobić, aby być lepiej zorganizowanym

0 55

Nowy rok szkolny, nowe wyzwania, nowe obowiązki. Jak zwykle obiecujemy sobie, że tym razem będzie inaczej – bez odkładania zadań na później, bez niepotrzebnego pośpiechu, bez marnowania czasu. Nie będzie życia w ciągłym chaosie. Co zrobić, aby skuteczniej i efektywniej wykorzystywać dostępny czas?

Niby dla każdego człowieka czas biegnie tak samo, a jednak niektórzy z nas mają go pod dostatkiem i z łatwością są w stanie pogodzić wiele obowiązków i aktywności. Są też tacy, którzy nigdy nie mają na nic czasu, wiecznie się z czymś spóźniają i nie są w stanie zrealizować większości zaplanowanych działań. Wyjaśnić to można różną umiejętnością organizowania czasu, czyli codziennymi zabiegami, których celem jest osiągnięcie wielu korzyści. Wśród nich warto wskazać na zredukowanie stresu, pozwalające na wydajniejsze działanie, mniej pośpiechu i chaosu, więcej przewidzianych zajęć, unikanie pustych przebiegów czasowych, lepsze rozplanowanie przerw, lepsze i szybsze osiąganie własnych celów, a także poświęcanie się temu, co rzeczywiście ważne. To wszystko pozwala mieć więcej satysfakcji z życia prywatnego i zawodowego.

 

Zastanów się:

  • Jak jest z twoim zorganizowaniem? Czy jest na satysfakcjonującym cię poziomie?
  • Czy potrafisz w realny sposób oszacować, ile czasu zajmie ci dana aktywność – zarówno wówczas, gdy jest to przykry, żmudny obowiązek, jak i wtedy, kiedy robisz coś przyjemnego i bez reszty cię wciągającego? 
  • Czy szanujesz własny czas? Jeśli tak, w jaki sposób to robisz?
  • Jakie są według ciebie najważniejsze korzyści dobrego zorganizowania się?
  • Na co przeznaczyłbyś zaoszczędzony czas, gdybyś zyskał go dzięki lepszemu zorganizowaniu?


Wielu z nas chciałoby poznać jedną, uniwersalną (najlepiej też szybką, prostą, nieczasochłonną, niewymagającą zaangażowania i dokonywania jakichkolwiek zmian w życiu) technikę zarządzania sobą w czasie, która odmieni wszyst-
ko o 180 stopni. Prawda jest jednak taka, że nie ma jednego idealnego sposobu na doskonałą organizację. To raczej szereg systematycznych, powtarzalnych, drobnych działań. Kiedy zostaną utrwalone i staną się nawykiem – zwiększą naszą efektywność. Dla innych przeszkodą w pracy nad lepszą organizacją jest przekonanie, że pochłonie to zbyt dużo czasu. Tak, to prawda. Zarządzanie sobą w czasie tworzą umiejętności, których nabycie i doskonalenie zabiera cenny czas. Czas trzeba poświęcić na refleksję dotyczącą własnych celów, stworzenie planu działania, realizowania go małymi krokami czy uporządkowania swojej przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej. Jednak później, gdy takie działania staną się zautomatyzowane, przestają nas obciążać. Jest to więc swoista lokata – trzeba zainwestować trochę czasu, aby później odzyskać go z nawiązką (Tabela 1).

 

Tabela 1. Argumenty za i przeciw

Ćwiczenie:
Sprawdź, czy praca nad lepszym zorganizowaniem jest dla ciebie rzeczywiście ważna. Zastanów się, jakie masz argumenty („za” i „przeciw”) dotyczące podjęcia starań, aby popracować nad własnym zorganizowaniem. 

Brak zmiany – 
Nic nie robię z moim zdezorganizowaniem

Zmiana – Pracuję nad tym, 
aby być bardziej zorganizowany

„Przeciw”

„Za” „Za”

„Przeciw”

Jakie mam z tego korzyści?

Jakie ponoszę tego koszty? Jakie mam z tego korzyści?

Jakie ponoszę tego koszty?

       

Im większej doświadczasz rozbieżności między tym, co dzieje się obecnie, a tym, co stanowi dla ciebie wartość w przyszłości (czyli twoje „za” zdecydowanie przeważają nad „przeciw”), tym większą będziesz mieć motywację do zmiany. 

 

Równowaga między pracą a regeneracją

Dobre zorganizowanie nie oznacza bycia ciągle zajętym i brania na siebie coraz większej liczby obowiązków. To dbałość o równowagę między pracą a życiem prywatnym oraz między obowiązkami a przyjemnościami i odpoczynkiem. Paradoksalnie: im bardziej jesteśmy zorganizowani, tym więcej będziemy mieć czasu również dla siebie (Tabela 2). 

 

Tabela 2. Typy osobowości

Ćwiczenie:
Scharakteryzuj swoje podejście do realizacji zadań w domu i w pracy. Który typ spośród wymienionych jest ci najbliższy? Jak to się przekłada na twoje umiejętności organizowania czasu?

Pracoholik

  • Pracuje bez przerw 
  • Brak mu jasno określonych celów 
  • Poza pracą i obowiązkami domowymi nie ma innych zajęć i zainteresowań 
  • Kiedy bierze wolne, ma poczucie winy, nie umie odpoczywać i często pracuje
  • Zawsze jest „zawalony robotą” 
  • Nie potrafi zarządzać czasem 

Niezaangażowany

  • Pracuje, bo tak trzeba 
  • W domu i w pracy robi jedynie konieczne minimum, a jeżeli się da, to nawet jeszcze mniej 
  • Jego cele nie są w żaden sposób związane z jego wartościami – jest ich na ogół mało świadomy
  • Realizuje zadania terminowo, ale, jeśli czegoś nie lubi, trzeba mu o nich przypominać i poganiać
  • Nie stara się zarządzać czasem

Wydajny

  • Dąży do realizacji wyznaczonego zadania w określonym terminie 
  • Potrafi wyznaczać cele, które są zbieżne z jego wartościami 
  • Pracuje w godzinach pracy i nie potrzebuje nadgodzin, aby zakończyć zadanie
  • Potrafi wypoczywać 
  • Zachowuje równowagę między pracą, a odpoczynkiem 
  • Świadomie zarządza czasem 

Pasjonat (hobbysta)

  • Kocha sw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy