17 lutego został uznany za Dzień Kota. Kot to pocieszne zwierzę, bardzo często spotykane w domu, jedno z ulubionych zwierzątek dzieci. Warto wykorzystać ten dzień na organizację zabawy (np. karnawałowej) dla całego przedszkola, której tematem przewodnim będą koty.
Cele zajęć: |
|
---|---|
Potrzebne materiały: |
zdjęcia różnych kotów (w tym lwa i tygrysa), maskotki kotki, karty pracy z kotkami do wycięcia, kredki, nożyczki, klej, płyta CD z muzyką z musicalu Andrew Lloyda Webbera Koty, tunel, kolorowe szarfy, wiersz Juliana Tuwima Kotek, opowiadanie E. Lechowicz Skąd się wzięły koty?, płyta z nagranymi dźwiękami zwierząt (kot, pies, ale także lew i tygrys), drewniane patyczki, kocie uszy i ogony |
Przebieg:
- Przywitanie dzieci na sali: nauczycielka przebrana za kota w obecności Kota Pstrota (duża maskotka) wita wszystkie dzieci. Powitanie odbywa się najpierw słowami, a potem kot wita się z dziećmi po kociemu (miau, miau). Wspólna rozmowa o tym, z jakiej okazji się spotykamy.
- „Kot, jaki jest, każdy widzi” – dzieci muszą dokończyć zdanie: „Kot jest…” Pojawiające się określenia mogą dotyczyć wyglądu kotów, ich zachowania i cech charakterystycznych. Nauczycielka podsumowuje, że koty to bardzo ciekawa rodzina zwierząt, do której należą nie tylko koty domowe.
- Lew, tygrys, pantera, dachowiec, kot syjamski – czy wszystkie są kotami? Dzieci oglądają rozwieszone w całej sali zdjęcia różnych zwierząt (nie tylko kotów, ale tych powinno być najwięcej). Zadaniem przedszkolaków jest odnaleźć wszystkie zwierzęta z rodziny kotów (dlatego zdjęć powinno być nawet więcej niż dzieci). Gdy dziecko znajdzie odpowiednie zdjęcie, siada w kole. Wspólne omówienie wyników tych poszukiwań – kto jakie zwierzę odnalazł. Nauczycielka podsumowuje, że do rodziny kotowatych należy bardzo dużo zwierząt.
- „Skąd się wzięły koty?” – dzieci leżą na podłodze i słuchają opowiadania E. Lechowicz Skąd się wzięły koty? Krótka rozmowa po wysłuchaniu w celu sprawdzenia, czy dzieci zapamiętały konkretne informacje.
- „Kocia olimpiada” – dzieci zamieniają się na chwilę w kotki – otrzymują kocie uszy i ogonki, a ich zadaniem jest wykonanie wielu różnych ćwiczeń. Może być to wygięcie się w koci grzbiet, przejście po równoważni (na nogach, ręce wyprostowane w bok), przebiegnięcie na czterech łapach z jednego miejsca na drugie, wypicie mleczka z kociej miseczki (przy użyciu języczka), gonienie za myszką, przebiegnięcie przez tunel. Po każdej zakończonej konkurencji dzieci dostają w nagrodę naklejki-kotki.
- „Zróbcie to, co ja” – dzieci słuchają wierszyka J. Tuwima o kotku, a następnie kot Pstrot pokazuje dzieciom (z pomocą nauczycielki), co mają robić:
- kotek mówi: miau, miau,
- kotek pije mleko szybko i wolno (ruchy językiem szybsze i wolniejsze),
- kotek oblizuje pyszczek (oblizujemy wargi językiem),
- kotek prycha: phii, phii i mruczy: mrrr, mrrr,
- kotek się przeciąga,
- kotek liczy swoje ząbki (liczymy zęby językiem),
- kotek idzie spać (kręcimy się w kółko na czterech łapach i ugniatamy miejsce wokół).
- Praca przy stolikach. Dzieci otrzymują karty z postaciami kotów do wycięcia (kotki mieszczą się w kwadratach, tak by dzieci cięły po linii prostej) oraz kartę ze wzorem płotka. Zadaniem przedszkolaków jest wyciąć postacie kotów i przykleić je w odpowiednie miejsce na kartce. Najpierw dzieci układają płotek z patyczków (według wzoru) i przyklejają patyczki na kartkę. Następnie kolorują wycięte kotki w określony sposób: jeden kot jest czarny,...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!