Dołącz do czytelników
Brak wyników

Praca z dzieckiem

8 listopada 2017

NR 13 (Styczeń 2016)

Zabawy uwrażliwiające na dotyk

0 297

Dotykanie rękami i całym ciałem dostarcza podstawowych informacji o otoczeniu. Opisywanie odczuć związanych z dotykiem oznacza zawsze poszerzanie słownictwa. Jednakże wielu dzieciom sprawia trudność opisywanie tego, co poczuły ze względu na brak słów.

Dzięki uświadomieniu sobie doświadczeń dotykowych poszerzają się możliwości opisu: miękki, włochaty, ostry, wilgotny, gryzący, śliski itp. Ćwiczenia rozwijające zmysł dotyku nie powinny ograniczać się jedynie do badania rękami. Wiele ćwiczeń dzieci mogą wykonywać również stopami, policzkiem. Ważnym ćwiczeniem jest również dotyk na plecach dziecka.

1. Tajemniczy worek

Ćwiczenie warto przeprowadzić przed sprzątaniem, aby dzieci nie traktowały go jako obowiązek, ale zabawę sprawiającą wiele radości.

Każda para pakuje do worka 10 zabawek. Jedno dziecko trzyma worek, a drugie sięga do niego i wybiera jedną rzecz. Bada ją dotykiem, wyczuwa kształt, fakturę. Aby sprawdzić odpowiedź, dziecko wyjmuje zabawkę z worka. Jeśli zgadło, sprząta ją partner. Jeśli natomiast odpowiedź jest nieprawidłowa, musi to zrobić zgadujące dziecko.

2. Prowadzenie samochodu

Dzieci dobierają się w pary. Jedno z nich kładzie się wygodnie na plecach – ręce lekko zgięte wzdłuż tułowia, nogi rozsunięte – i zamyka oczy. Drugie jeździ samochodzikiem po ciele partnera, a od czasu do czasu robi przerwę. Leżące dziecko w myślach śledzi drogę auta i zapamiętuje miejsca postoju. Później wymienia drogę samochodu i miejsca, w których pojazd się zatrzymał, a kierowca sprawdza wypowiedzi.

3. Mój przyjaciel

Dzieci dobierają się w pary i z zamkniętymi oczami dotykają się, sprawdzając, jakiego wzrostu jest przyjaciel, jaką ma sylwetkę, jakie w dotyku jest jego ubranie, czy ma okulary, biżuterię. Później uczestnicy stoją w kręgu, a w środku staje jedna osoba i zamyka oczy. Spośród czterech osób musi wybrać swojego przyjaciela, delikatnie badając dotykiem poszczególne dzieci.

4. Ubieranie po omacku

Dzieci zdejmują bluzy i buty, kładą je przed sobą i zamykają oczy. Zadanie polega na tym, aby bez patrzenia poprawnie założyć garderobę. Żeby to się udało, dzieci muszą uważnie zbadać dotykiem każdy fragment ubrania, aby wyczuć, gdzie jest góra, tył, lewa strona itp. Na zakończenie dzieci rozmawiają o swoich doświadczeniach.

5. Szlak wodny

Ustawiamy miseczki z wodą o różnej temperaturze. Dzieci wypróbowują, które naczynie zawiera wodę najzimniejszą, a które – najcieplejszą.

6. Odszukaj przyjaciela

Pomoce: dwie opaski do zawiązywania oczu.

Czas trwania: 10 min.

Cele: dziecko potrafi skoncentrować uwagę i odnaleźć dotykiem swojego partnera.
Dzieci stoją w dużym kole na dywanie bądź na trawie. Dwoje dzieci z zasłoniętymi oczami wchodzi do kręgu. Jeden z nich musi znaleźć drugiego. Nasłuchują uważnie, aby się dowiedzieć, gdzie on jest. Dzieci tworzące krąg muszą być bardzo cicho. Gra jest skończona, gdy szuka...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy