Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zabawy relaksująco-wyciszające

Artykuły z czasopisma | 9 listopada 2017 | NR 15
465

Przedszkole jest miejscem, w którym dzieci poznają wiele nowych rzeczy. Ich układ nerwowy jest jednak na tyle słabo wykształcony, że mimo rozpierającej je energii potrzebują chwili ciszy i spokoju.

Maluchy mają obowiązkowe leżakowanie po obiedzie, ale co zrobić ze starszymi dziećmi? Według obecnie obowiązującej podstawy programowej dwie piąte czasu spędzanego przez dzieci w przedszkolu nauczyciel może dowolnie zagospodarować, np. na zabawy wyciszające.

Kiedy najlepiej stosować zabawy wyciszające:

  • po każdych zajęciach dydaktycznych wymagających dużego skupienia,
  • po zabawach na podwórku, a przed zajęciami dydaktycznymi (aby dzieci lepiej chłonęły nowe informacje),
  • w godzinach popołudniowych (aby wyciszyć i uspokoić dzieci po całym dniu zabawy i zajęć).

Propozycje zabaw:

  1. Walka paluszkowa – dzieci ustawiają palce dłoni w pary (kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd.), a następnie kolejno, palec po palcu, naciskają palcami na siebie. Potem naciskają na siebie wszystkimi paluszkami obu rąk jednocześnie. Tego rodzaju działanie ma na celu rozładowanie napięcia oraz daje możliwość wyładowania energii.
  2. Kocia gimnastyka – dzieci bawią się w przeciągającego się kota. W pozycji na czworaka po kolei naciągają wszystkie części ciała: wyginają grzbiet do góry, wyciągają przed siebie ręce, przyginają grzbiet do podłogi, zwijają się w kłębek. Następnie część dzieci staje w różnych miejscach sali, tworząc tunele do przejścia dla kotków. Potem tunele i kotki zmieniają się rolami. Zabawa ta ma na celu rozciągnięcie mięśni różnych partii ciała.
  3. Kołyska – dzieci siadają na dywanie w pozycji półleżącej. Nogi zginają w kolanach, ustawiając je w pozycji na krzyż, ręce oplatają na kolanach, głowy chowają. Następnie delikatnie kołyszą się do przodu i do tyłu oraz na boki. Ćwiczenie to rozwija nawyk skupiania uwagi i zrozumienia.
  4. Oddychanie przeponą – przedszkolaki robią wdech nosem, a wydech ustami. Po pierwszym wdechu (bardzo głębokim) dzieci robią krótkie wydechy przez zaciśnięte wargi (można dzieciom powiedzieć, że ich zadaniem jest utrzymanie w powietrzu piórka). Następnie dzieci kładą sobie ręce na brzuchu i wykonują wdechy i wydechy (wdech nosem, wydech ustami – powietrze wypuszczają pomału), obserwując, jak rusza się przepona. W d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy