Wrzesień w przedszkolu

zestaw praktycznych wskazówek

Temat numeru

Walizki rozpakowane, sale przedszkolne wysprzątane, akumulatory – po wakacyjnym wypoczynku – naładowane (mam nadzieję). Zaczynasz kolejny rok. Nieważne, czy to będzie Twój pierwszy, siódmy, czy może osiemnasty rocznik dzieci. Każdy rok to nowe wyzwanie. Warto się do niego dobrze przygotować. Na pewno dysponujesz własnymi sprawdzonymi sposobami na ogarnięcie grupy dzieci i ich rodziców. Ponieważ jednak otwarty umysł u pedagoga to podstawa, a sytuacja oświatowa zmienia się jak w kalejdoskopie, zapraszam do zapoznania się z garścią przydatnych – jak sądzę – wskazówek.

Zacznijmy od przybliżenia nowej sytuacji oświatowej. Stanowi ona podstawę poszukiwania pomysłów na dobre rozpoczęcie roku szkolnego oraz wdrożenie się w rytm pracy z dziećmi i ich rodzicami. Podpowiem też, jak zaopiekować się najważniejszą osobą w grupie przedszkolnej – czyli samym nauczycielem.

POLECAMY

Czego i jak uczyć – nowa podstawa programowa nauczania przedszkolnego

Od września 2016 r. obowiązek szkolny obejmuje dzieci siedmioletnie. Sześciolatki będzie obowiązywało roczne przygotowanie, realizowane na terenie placówek szkolnych lub przedszkolnych. Od września 2017 r. – zgodnie ze zmianami zaprezentowanymi w czerwcu tego roku przez minister edukacji narodowej Annę Zalewską – rozpoczną swoje działanie ośmioletnie szkoły powszechne. Wszystkie dzieci, uczęszczające obecnie do przedszkola, mają realizować w przyszłości ośmioletnią szkołę powszechną.

Co to oznacza dla nauczycieli przedszkolnych? 

Największe zmiany czekają nauczycieli, którzy dostaną pod opiekę dzieci sześcioletnie. Sześciolatki nie są już objęte obowiązkiem szkolnym, mogą więc trafiać do przedszkoli, gdzie przygotowywane mają być do czteroletniego nauczania wczesnoszkolnego w szkole powszechnej. Zgodnie nową postawą programową wychowania przedszkolnego nauczanie sześciolatków ma przypominać naukę w klasie pierwszej i do niej wdrażać. 

Podstawowym zdaniem nauczyciela – szczególnie z grup starszych – powinno być zapoznanie się z nową podstawą programową nauczania przedszkolnego oraz nauczania w klasie I.

Chodzi o to, aby dzieci były możliwie najlepiej przygotowane do oczekiwań i zadań, które spotkają je w klasie pierwszej. 

Z drugiej strony – ważne jest, aby nie realizować materiału przedwcześnie i nie uczyć dzieci wszystkiego, co „wydaje się logicznie patrząc potrzebne w klasie pierwszej”. Generalnie – aby nie dublować programu klasy pierwszej. To trudne, szczególnie przy ambitnych rodzicach, oczekujących, by dzieci idące do szkoły były perfekcyjnie przygotowane – a co rozumieją najczęściej jako „potrafiące czytać i pisać”. Owszem, wprowadzanie liter, podstaw czytan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI