W zakresie realizacji zadań wychowawczych zarówno przedszkole, jak i szkoła powinny ściśle współpracować z rodzicami. Współpraca ta powinna prowadzić do uwzględniania i respektowania celów i wartości wychowawczych rodziców wobec ich dziecka, a jednocześnie budować środowisko wsparcia dla formowania się młodego człowieka.
POLECAMY
Zderzając się z różnorodną interpretacją znaczenia podstawy programowej, widzimy, iż wiele podmiotów systemu edukacji w Polsce podejmuje się monitorowania podstawy programowej, jakby ów dokument był procesem, a nie wyznacznikiem, na którego podstawie buduje się procesy kształcenia czy wychowania. Dokument ten tylko w jednej swej części przedstawia konkretne zadania wychowawcze, które realizowane w praktyce stają się procesami rozwoju dzieci. Monitorować zatem należy nie podstawę programową, ale zawarte w niej, a w praktyce realizowane zadania wychowawcze.
Monitorowanie realizacji zadań wynikających z podstawy programowej nie musi przyjmować formy specjalnej dodatkowej dokumentacji czy budowy dodatkowych narzędzi specjalnie temu poświęconych. Zadania wychowawcze bowiem i ich realizacja to codzienność pracy przedszkola, treść zabaw kierowanych, sytuacji edukacyjnych, doświadczeń, w których uczestniczą nasze przedszkolaki. Ważna jest jednak świadomo...