Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

14 listopada 2017

NR 20 (Październik 2016)

Scenariusz zajęć z okazji Dnia Pluszowego Misia

0 411

Cele zajęć:

Dziecko:

  • kształtuje poczucie przynależności do grupy poprzez wspólne obchodzenie nietypowego święta,
  • uczy się prezentacji przed grupą,
  • kształtuje umiejętność określania cech fizycznych i charakteru postaci,
  • uczy się słuchać i doceniać wypowiedzi rówieśników,
  • zwiększa orientację w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni,
  • uczy się brać udział we wspólnej zabawie i czerpać z niej radość,
  • kształtuje wiedzę o emocjach – słownictwo, łączenie emocji z sytuacją, radzenie sobie z trudnymi emocjami

Metody:

  • czynna – udział w zabawach ruchowych i zadaniach manualnych,
  • słowna – opisywanie misia, tworzenie historyjki, 
  • oglądowa – słuchanie lub oglądanie bajki o misiu, oglądanie misiów przyniesionych przez dzieci oraz występów misia zaproszonego do przedszkola odgrywanego przez osobę dorosłą, zapoznanie się z misiami znanymi z literatury i filmów dla dzieci

Najważniejsze pomoce:

kostium misia dla dorosłej osoby; książeczki i filmy, których bohaterami są znane misie; akcesoria lekarskie do zabawy dla dzieci; zdjęcia, ilustracje i kolorowanki przedstawiające różne gatunki niedźwiedzi oraz misia koalę

 

Przebieg zajęć:

  1. Przygotowanie

Na pewien czas przed planowanym świętem wprowadzamy dzieci w świat różnych, literackich i filmowych bohaterów misiów. Dzieci poznają Przygody Misia Uszatka, Przygody Colargola, Przyjaciół Kubusia Puchatka, Misia Yogi itp. Uczą się rozpoznawać „misiowych” przyjaciół, charaktery postaci, sposób ich życia. Zwracamy również uwagę maluchów na misie obecne w przedszkolu; dzieci mogą nadawać im imiona, jeżeli ich jeszcze nie mają, urządzić kącik dla misia. Ponadto prezentujemy podopiecznym rodzaje i zwyczaje pierwowzorów pluszowego misia – prawdziwych niedźwiedzi oraz misia koala.

  1. Gość w przedszkolu

W Dniu Pluszowego Misia zapraszamy do przedszkola dużego misia odgrywanego przez osobę dorosłą. Może to być osoba w profesjonalnym kostiumie albo jeden z pracowników przedszkola przebrany za misia w kostium wykonany własnym sumptem. Duży miś gości we wszystkich grupach. Przychodzi do dzieci, poznaje się z nimi i z przyniesionymi przez nie misiami. Dzieci mogą sobie z nim zrobić pamiątkowe zdjęcia. 

  1. Prezentacja misia

Zachęcamy dzieci, aby opowiedziały o swoich misiach całej grupie. Najpierw nauczycielka dokonuje prezentacji wybranego misia przedszkolnego. Opowiada, jak ma na imię, jakie ma cechy fizyczne i jaki charakter, co lubi najbardziej. Następnie chętne dzieci wychodzą przed grupę i opowiadają pozostałym o swoim misiu. Mniej śmiałe maluchy zachęcamy do wyjścia na środek i pokazania ich misia bez słów. Mogą wykonać to także w parach lub trójkach. Nauczycielka może powiedzieć kilka słów o tym misiu w imieniu dziecka lub zadawać mu pytania wymagające jedynie odpowiedzi „tak” lub „nie”. Każdą prezentację nagradzamy oklaskami. Na zakończenie nauczycielka wita również te misie, które „nie miały dziś ochoty się przedstawić, ale na pewno będą się z nami dobrze bawić”. 

  1. Taniec z misiem

Nauczycielka odtwarza przyjemną melodię w wolnym tempie (np. walc). Każde dziecko bierze swojego misia i z nim tańczy. Jeżeli zabawa podoba się przedszkolakom, można odtworzyć różne melodie do tańca o zmiennym rytmie. Na zakończenie zabawy dzieci sadzają misie na wyznaczonym miejscu.

  1. Miś u lekarza

Tego dnia każde dziecko może zatroszczyć się o zdrowie swojego misia. Gość miś razem z nauczycielką odgrywają przed grupą pokazową scenę wizyty u lekarza. Następnie maluchy zachęcane są do zabawy tematycznej. Należy dostarczyć im odpowiednią ilość „sprzętu” medycznego (zabawek lub pomocy przygotowanych chałupniczo). 
W skład zestawu lekarskiego powinien wchodzić: termometr, stetoskop, strzykawka, bloczek do wypisywania recept itp. W sali można zainstalować urządzenie do prześwietleń w postaci dużego pudełka, do którego wkłada się misia. Wyposażenie gabinetu lekarskiego zależy od możliwości, wyobraźni i inwencji twórczej nauczycielek. Wybieramy różne sposoby badania, z którymi większość dzieci już się zetknęła i może wykorzystać w zabawie.

  1. Pyszny miodek

Na przekąskę tego dnia częstujemy dzieci miodem w różnej postaci: na chlebie, bułeczce lub waflach ryżowych. Należy się upewnić, że żadne z dzieci, które dostaje miód, nie ma na niego alergii. Dla uczulonych należy zorganizować inne dodatki, np. k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy