Wszelkie zmiany osobowości dziecka w wieku przedszkolnym wiążą się ze zmianą własnego „ja”. Własne „ja” dziecka może ulec zmianie tylko wówczas, gdy zacznie ono dostrzegać zmiany w postawach oraz w traktowaniu go przez nauczycieli – osoby znaczące dla dziecka w przedszkolu. Oczywisty staje się fakt, że każdy nauczyciel pracujący z dzieckiem w wieku przedszkolnym (jak i na każdym etapie edukacji) powinien znać samoocenę swoich wychowanków. Dzięki temu będzie tak postępować, aby w żaden sposób nie doprowadzić do utrwalania się w dziecku niepokojących cech jego osobowości1.
POLECAMY
Przez samoocenę rozumiemy sądy wartościujące, które dotyczą zarówno właściwości fizycznych, czyli wyglądu, struktury motywacji, cech osobowości, zdrowia jak i stosunku, jaki dziecko ma z innymi ludźmi – nie tylko rówieśnikami, ale również osobami dorosłymi. W wieku przedszkolnym szczególną rolę w kształtowaniu samooceny i akceptacji dziecka odgrywają oceny oraz opinie osób znaczących, a więc rodziców i nauczycieli. Innym źródłem kształtowania się samooceny oraz akceptacji dziecka w wieku przedszkolnym są kontakty interpersonalne z innymi dziećmi. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w głównej mierze to dzięki...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.