Zadania i osiągnięcia rozwojowe wieku przedszkolnego – w kierunku znaczenia oddziaływań muzycznych
Zgodnie z wieloma obserwacjami i koncepcjami rozwoju muzycznego dzieci przedszkolnych, powszechnie przyjmuje się, że w tym okresie życia kształtuje się bogaty zestaw różnorodnych składników muzycznych. Zdaniem K. Lewandowskiej, do najważniejszych sygnałów tego rozwoju należy zaliczyć:
POLECAMY
- Wykształcanie się czułości na różnice wysokości dźwięków – proces ten kończy się około 6. roku życia i pozwala dzieciom na osiąganie poprawnej intonacji w śpiewie i grze na instrumentach. Dziecko potrafi już prawidłowo określać, który z dwóch dźwięków jest niższy lub wyższy, chociaż percepcja ta wciąż jest dość problematyczna.
- Rozwój wyobrażeń słuchowych, kluczowy dla prawidłowego odtwarzania melodii głosem – najbardziej istotne znaczenie ma tu motoryka wokalna rozumiana jako ruch aparatu głosowego. Dzieci w wieku od 3,5 do 5 lat zwykle śpiewają naprzemiennie kilka dźwięków o określonej i nieokreślonej wysokości (tzw. szereg przerywany). Z kolei dzieci 5–6-letnie potrafią już odtwarzać w przybliżeniu dokładną linię melodyczną, opanowując stopniowo śpiewanie wszystkich interwałów w melodii (tzw. śpiewanie interwałów). Niektóre z nich, charakteryzujące się wysokim stopniem uzdolnień, osiągają poziom tzw. śpiewu intonacyjnego, polegającego na posługiwaniu się wyobrażeniami dźwięku oczekiwanego.
Duży wkład w rozumienie rozwoju muzycznego dzieci przedszkolnych wniosła teoria zaproponowana przez amerykańskiego pedagoga i kompozytora E. E. Gordona, który dowodził, że podstawą rozwoju muzycznego dziecka i rozwijania uzdolnień muzycznych dziecka jest tzw. audiacja. Pod pojęciem tym należy rozumieć p...