Przemoc domowa dotykająca dzieci w wieku przedszkolnym: sposoby reagowania, procedury działania, wskazówki do rozmowy z pokrzywdzonym dzieckiem

Temat numeru Otwarty dostęp

We współczesnym świecie, w którym pozorna anonimowość i idąca za nią bezkarność stają się wyzwalaczami agresywnych zachowań, zjawiska przemocy są na porządku dziennym. Każda jednostka może stać się uczestnikiem relacji opartych na przemocy, gdyż zdaniem Jerzego Mellibrudy, psychologa społecznego i biznesu, spotykając się z nią, zawsze odgrywamy jedną z trzech ról: ofiary, sprawcy lub świadka.

Konsekwencji związanych z tym aspektem jest tak dużo, że niemożliwe będzie określenie ich wszystkich w jednej publikacji, warto jednak podjąć próbę choć wstępnego wyjaśnienia tych zagadnień. Trudno jednoznacznie określić, czym jest przemoc. Faktem jest, że nie jest ona nowym zjawiskiem w społeczeństwie. W przypadku zachowań agresywnych ludzie w wielu przypadkach niewiele różnią się od zwierząt, które również, wykorzystując swoją siłę, zdobywają teren lub pożywienie. Jednakże ludzie, jako istoty myślące, w większości przypadków potrafią stwierdzić, co jest dobre, a co złe. 

POLECAMY

Rodzaje przemocy domowej wobec dzieci w wieku przedszkolnym 

Potrzeby dziecka determinują cele wychowawcze, a ich prawidłowe rozpoznanie wspiera pełne zrozumienie procesów wychowawczych. Ważnym elementem wychowania i nauczania dziecka jest zaspokajanie i wzbogacanie jego potrzeb, co powoduje, że rodzina, szkoła, placówka wychowawcza stają się dla dziecka przyjaznym otoczeniem. Istnieją dwie grupy potrzeb: uwarunkowane biologicznie oraz uwarunkowane sferą psychiczną. Obie są ważne w perspektywie rozwoju człowieka. 

Co więcej, organizowanie właściwych warunków do realizacji potrzeb przez dorosłych ma na celu naukę sposobów realizacji swoich potrzeb przez dziecko metodami akceptowanymi społecznie i możliwych oczekiwań wobec swojego środowiska. Deprywacja potrzeb, przede wszystkim emocjonalnych (np. brak bliskości, akceptacji, uznania), może nieść ze sobą wycofanie, zaburzenia poznawcze oraz rozwojowe.
Wyróżnia się cztery podstawowe rodzaje przemocy stosowanej wobec dzieci: 

  1. przemoc fizyczna – opiera się na każdym intencjonalnym użyciu siły fizycznej, które skutkuje bólem fizycznym oraz potencjalnymi urazami u dziecka. Może ona przybrać formę czynną, która charakteryzuje się bezpośrednim atakiem fizycznym na dziecko, lub formę bierną – w postaci różnych zakazów, które wywołują ból u dziecka (np. zakaz załatwiania potrzeb fizjologicznych); 
  2. przemoc psychiczna (emocjonalna) – cechuje się możliwością braku występowania przemocy fizycznej, choć zazwyczaj obie te formy się łączą. Przemoc psychiczna łączy wszystkie zachowania destrukcyjne wobec godności dziecka, związane z emocjonalnym zaniedbywaniem oraz odrzuceniem, a także powoduje lub wzmaga ryzyko wystąpienia poczucia bezwartościowości, bycia niechcianym oraz niekochanym; 
  3. przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne dziecka – są najb...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI