Odczarować nudę
Pierwsze wzmianki i szczegółowy opis pojęcia „nuda” można odnaleźć już w słowniku wydanym przez Akademię Francuską w 1777 r. Temat „nudy” czy też „nudzenia się” był jednak podejmowany w badaniach stosunkowo rzadko. Wciąż więc pozostaje wiele nieodkrytych prawd i pytań bez odpowiedzi. Zdecydowanie jednak zjawisko nudy jest znacznie bardziej złożone i wielowymiarowe niż wcześniej zakładano. Obecnie wielu badaczy zwraca uwagę na indywidualne predyspozycje w odczuwaniu nudy. Stąd ta czynność, która może szczególnie nudzić jedno dziecko, inne może bardzo zaciekawić.
POLECAMY
A jak obecnie postrzegana jest nuda?
Cóż, powszechnie stan nudy kojarzy się najczęściej dość negatywnie. Gdy już wystąpi, utożsamia się ją np. z poczuciem znużenia, zniechęcenia, pustki, samotności, braku zaciekawienia, bezczynności i monotonii. Co więcej, jeśli „dokucza” ona dziecku przez bardzo długi czas, to właśnie w niej upatruje się „winowajcę” stagnacji rozwojowej czy braku poznawczej ciekawości.
W kulturze wciąż można spotkać się z różnymi fałszywymi mottami wskazującymi, że tylko osoby nudne się nudzą czy też, że w nudzie zawsze pojawią się głupie pomysły… W świetle takich stwierdzeń nuda jawi się jako zły do...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.