Nuda jest potrzebna!

Psychologia i pedagogika

„Proszę pani, ja się nudzę!”, „Mamo, tato, tak bardzo mi się nudzi” – tego typu zdania budzą w dorosłych niepokój i chęć szybkiego podjęcia działania, aby wspomnianą nudę wyeliminować. A co, jeśli nuda nie jest taka zła? Ba, a co, jeśli nuda jest niekiedy wartościowa i potrzebna?

Odczarować nudę

Pierwsze wzmianki i szczegółowy opis pojęcia „nuda” można odnaleźć już w słowniku wydanym przez Akademię Francuską w 1777 r. Temat „nudy” czy też „nudzenia się” był jednak podejmowany w badaniach stosunkowo rzadko. Wciąż więc pozostaje wiele nieodkrytych prawd i pytań bez odpowiedzi. Zdecydowanie jednak zjawisko nudy jest znacznie bardziej złożone i wielowymiarowe niż wcześniej zakładano. Obecnie wielu badaczy zwraca uwagę na indywidualne predyspozycje w odczuwaniu nudy. Stąd ta czynność, która może szczególnie nudzić jedno dziecko, inne może bardzo zaciekawić. 

POLECAMY

A jak obecnie postrzegana jest nuda? 

Cóż, powszechnie stan nudy kojarzy się najczęściej dość negatywnie. Gdy już wystąpi, utożsamia się ją np. z poczuciem znużenia, zniechęcenia, pustki, samotności, braku zaciekawienia, bezczynności i monotonii. Co więcej, jeśli „dokucza” ona dziecku przez bardzo długi czas, to właśnie w niej upatruje się „winowajcę” stagnacji rozwojowej czy braku poznawczej ciekawości. 

W kulturze wciąż można spotkać się z różnymi fałszywymi mottami wskazującymi, że tylko osoby nudne się nudzą czy też, że w nudzie zawsze pojawią się głupie pomysły… W świetle takich stwierdzeń nuda jawi się jako zły do...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI