Dzieci mogą zupełnie inaczej funkcjonować w grupie niż w domu. Przedszkole czy szkoła to miejsca przepełnione bodźcami. Nadmiar dźwięków, kolorów, zapachów czy bodźców dotykowych może powodować u niektórych dzieci przeciążenie lub reakcje unikające. Czasami rodzice do pewnych „problemów” dziecka się przyzwyczaja, innym razem po prostu ich nie dostrzega, dlatego zawsze, kiedy jako nauczyciele czujemy niepokój, powinniśmy informować o tym rodziców i wspólnie podejmować decyzje na temat dalszej diagnostyki i pomocy terapeutycznej.
POLECAMY
W artykule przedstawiono propozycje zabaw i aktywności oraz wskazówki, które mogą pomóc nauczycielowi rozpoznać symptomy zaburzeń integracji sensorycznej, głównie dotyczące modulacji sensorycznej. Oczywiście to tylko namiastka tego, co możemy zrobić i zaobserwować w grupie, nie sposób skupić się na wszystkim, zwłaszcza że za pełną diagnozę dziecka jest odpowiedzialny certyfikowany terapeuta, który posługuje się specjalistycznymi obserwacjami i testami.
Bodźce dotykowe
Zabawy brudzące mogą być ogromnym wyzwaniem dla dziecka nadwrażliwego na dotyk. Jeśli dziecko nie chce brać udziału w tego typu aktywnościach, ucieka, płacze, stanowczo się sprzeciwia lub robi to w sposób specyficzny, np. dotykając czegoś opuszkami palców zamiast całą dłonią i w dodatku towarzyszy mu grymas lub obrzydzenie, warto przyjr...