Podstawy ekonomii w przedszkolu? Dlaczego nie

Temat numeru

Uczymy dzieci zasad dotyczących bezpiecznego poruszania się na drogach i chodnikach, ale warto też zapoznawać je z zasadami regulującymi funkcjonowanie w świecie konsumenckim. Jak przekazywać podstawową wiedzę o zjawiskach ekonomicznych w edukacji przedszkolnej? Jakie pojęcia i mechanizmy można przedstawić dzieciom, aby powoli kształtować z nich odpowiedzialnych konsumentów?

Każdy wiek jest dobry, aby zacząć oswajać się z prawami rządzącymi rynkami finansowymi, szczególnie, że dziecko praktycznie od momentu narodzin staje się konsumentem, najpierw pośrednim, ale coraz szybciej bezpośrednim (bierze udział w zakupach, a rodzice kierują się jego preferencjami). Dlatego tak liczne reklamy są konstruowane w taki sposób, aby przyciągały uwagę dzieci i budziły ich zainteresowanie, z nadzieją, że dziecko skojarzy produkt w czasie najbliższej wizyty w markecie). 

POLECAMY

 

Jak podaje Słownik Języka Polskiego PWN, ekonomia to:

■    «nauka o prawach rządzących produkcją, wymianą i podziałem dóbr w społeczeństwie; też: nauka o racjonalnym gospodarowaniu» /…/
■    «umiejętność racjonalnego użytkowania czegoś»



«Zaraz, zaraz... – zaprotestować może ktoś – jak mam wytłumaczyć dzieciom takie abstrakcyjne pojęcia jak „poddział dóbr” czy „gospodarowanie”»?
W tym artykule zajmiemy się podstawami, takimi jak: pieniądze, wymiana (kupno i sprzedaż), oszczędzanie (czyli o gratyfikacji płynącej z odraczania), reklam oraz ich wpływie i budowanie krytycznego podejścia do zawartych w nich treści. 

Edukacja ekonomiczna – kiedy i po co?

Pod pojęciem edukacji ekonomicznej rozumie się proces zaznajamiania konsumentów (tu dzieci) z szeregiem pojęć i zasad rządzących rynkami finansowymi. Zanim rozpoczniemy, warto się zastanowić, co, po co i w jaki sposób chcemy wprowadzić do ekonomicznej edukacji przedszkolnej. 

Napotkamy też na ograniczenia rozwojowe: im młodszy przedszkolak, tym trudniej mu pojąć pojęcia abstrakcyjne (czyli niezbędna jest praca na konkretach), umiejętności matematyczne (liczenie, zachowanie stałości zbioru, dodawanie, szacowanie) dopiero się kształtują, ponadto małe dzieci są natychmiastowe i konkretne – żyją tu i teraz, więc planowanie przyszłości (a nawet tego, co będą robiły po obiedzie) jest dla nich trudne. I tak np. większość dzieci w wieku przedszkolnym będzie przekonana, że garść monet jedno- czy dwugroszowych jest „cenniejsza” niż moneta dwu- czy pięciozłotowa – lepiej mieć więcej (ilościowo) niż mniej – sądzi przeciętny trzylatek. 

Świadomość, czym jest pieniądz, na co można go wymienić, dopiero się u nich kształtuje. Naturalne jest też to, że dziecko – w większości przypadków – wybierze rzecz materialną, zamiast mo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI