Dołącz do czytelników
Brak wyników

Motoryka mała! Zestaw zabaw

Artykuły z czasopisma | 5 lipca 2018 | NR 16
78

Motoryka mała to inaczej sprawność rąk i palców. Jej prawidłowy rozwój gwarantuje powodzenie w nauce pisania oraz samodzielności. Rozwój motoryki małej przebiega według pewnych norm i zasad. 

Do 1. r.ż. dziecko powinno wyćwiczyć chwyt pęsetkowy, wkładać klocki do kubka oraz sięgać, łapać i trzymać w ręce różne przedmioty. 

W 18. miesiącu życia dzieci potrafią ustawić na sobie 2–3 klocki, wkładają je do odpowiednich otworów, jedzą samodzielnie (często palcami) oraz bazgrzą kredką, trzymając ją jeszcze w zaciśniętej ręce. 

W 2. r.ż. dzieci powinny kopiować linie pionowe, ustawiać wieżę z sześciu klocków oraz używać łyżki i pomagać rodzicom w ubieraniu (wciąganie skarpet, nogawek). 

W wieku trzech lat dzieci ustawiają wieżę z 10 klocków, poprawnie korzystają z łyżki i widelca, kopiują także linie poziome (można zacząć ćwiczyć już prawidłowy chwyt kredki), rozbierają się samodzielnie, zdejmują skarpety i buty. 

Czterolatki potrafią kopiować krzyżyk, rysują także proste postaci ludzkie, przecinają papier na pół, ubierają się samodzielnie (jeszcze bez zapinania guzików, ale suwak już zasuwają). 

W wieku pięciu lat dzieci kopiują kwadrat, rysują bardziej skomplikowane postaci ludzkie, prawidłowo wypełniają kontury, w tym wieku powinny już dobrze trzymać kredkę (chwyt trójpalcowy) bez przypominania, bez większych problemów zapinają i rozpinają guziki. 

Są to podstawowe umiejętności motoryczne, które dziecko nabywa zgodnie ze schematem rozwojowym. Zdarzyć się, oczywiście, może, że pewne umiejętności dziecko nabędzie szybciej lub później, nie powinny być to jednak opóźnienia zbyt duże. W chwili obecnej obserwuje się dużo większe utrudnienia w zakresie rozwoju motoryki małej m.in. dlatego, że dzieci coraz więcej czasu spędzają przed ekranami tabletów lub komputerów. Pośpiech rodziców skutkuje brakiem samodzielności w zakresie ubierania się, a przewaga butów na rzepy utrudnia nabywanie umiejętności wiązania. Dla wielu rodziców ćwiczenie sprawności manualnej to tylko wykonywanie tzw. szlaczków w wieku przedszkolnym, podczas gdy motorykę małą można ćwiczyć już od samego urodzenia w przeróżny sposób. 

Ćwiczenia usprawniające manualnie dzieci w młodszym wieku – do 3. r.ż. 

  • Zabawy z masami przekształcalnymi – bardzo dobrym sposobem na...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy