Język obcy nowożytny w przedszkolu

Edukacja przedszkolna

Od wielu lat w polskich palcówkach wychowania przedszkolnego organizowane były dodatkowe zajęcia z języka obcego dla dzieci. Uczestniczyły w nich dzieci na wniosek rodziców. Obecnie, za przyczyną zmian w podstawie programowej, przedszkole obowiązkowo powinno wykorzystywać naturalne sytuacje edukacyjne, aby dzieci mogły zbierać pierwsze doświadczenia budujące zainteresowanie dziecka językiem obcym nowożytnym.

Doświadczenia przedszkolne dotyczyć mogą każdej naturalnej sytuacji edukacyjnej, która umożliwi dziecku odkrycie znaczenia słowa czy prostego wyrażenia w języku obcym wynikającego bezpośrednio z podejmowanego działania. Dzieci uczą się bowiem poprzez działanie, a ono stanowi bazę do rozumowania, prowadzi do odkrycia pojęć. Zadaniem przedszkola jest organizacja holistycznych zajęć zdominowanych przez zabawę, aby to właśnie zabawa stała się źródłem sytuacji, w której to proste i adekwatne do rozumowania dziecka słowa staną się elementem tejże zabawy. Wprowadzane przez nauczyciela słowa w języku obcym nowożytnym powinny mieć konkretne znaczenie dla istoty samej przeprowadzanej zabawy: ruchowej, plastycznej, konstrukcyjnej; ich dobór charakteryzować powinna powtarzalność zastosowania ponieważ odkrycie i nabycie przez dziecko pewnej umiejętności zachowa ją w sposób trwały jedynie za przyczyną częstego jej zastosowania. Ważna zatem w przedszkolu staje się sama organizacja sytuacji sprzyjających obcowaniu z językiem obcym, a nawet stosowne rekwizyty. Obok misia, lalki czy pacynki, która przemawia do dzieci w języku ojczystym, dobrze byłoby, aby gdzieś w kąciku lub na przedszkolnej półce znalazł się np. miś o imieniu Sam, którego samo uchwycenie w ręce przez nauczyciela prowokuje dzieci do gestu i wypowiedzenia np. „Hello Sam!”. Przedszkole to miejsce organizacji zabawy, której twórcami są także same dzieci. Powinniśmy o tym pamiętać, aby nowa podstawa programowa nie stała się nieuzasadnioną pokusą organizacji regularnych lekcji języka obcego nowożytnego w przedszkolu. 
To w zabawę należy wplatać delikatnie elementy języka obcego, z niezwykłą starannością dobierać słowa dziecku nieznane, aby je poznało zgodnie z naturą procesu uczenia, oczekiwaniami i potrzebami rozwojowymi.

POLECAMY

Naturalne sytua

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI