Dołącz do czytelników
Brak wyników

Podstawa programowa

22 listopada 2017

NR 30 (Październik 2017)

Język obcy nowożytny w przedszkolu

0 73

Od wielu lat w polskich palcówkach wychowania przedszkolnego organizowane były dodatkowe zajęcia z języka obcego dla dzieci. Uczestniczyły w nich dzieci na wniosek rodziców. Obecnie, za przyczyną zmian w podstawie programowej, przedszkole obowiązkowo powinno wykorzystywać naturalne sytuacje edukacyjne, aby dzieci mogły zbierać pierwsze doświadczenia budujące zainteresowanie dziecka językiem obcym nowożytnym.

Doświadczenia przedszkolne dotyczyć mogą każdej naturalnej sytuacji edukacyjnej, która umożliwi dziecku odkrycie znaczenia słowa czy prostego wyrażenia w języku obcym wynikającego bezpośrednio z podejmowanego działania. Dzieci uczą się bowiem poprzez działanie, a ono stanowi bazę do rozumowania, prowadzi do odkrycia pojęć. Zadaniem przedszkola jest organizacja holistycznych zajęć zdominowanych przez zabawę, aby to właśnie zabawa stała się źródłem sytuacji, w której to proste i adekwatne do rozumowania dziecka słowa staną się elementem tejże zabawy. Wprowadzane przez nauczyciela słowa w języku obcym nowożytnym powinny mieć konkretne znaczenie dla istoty samej przeprowadzanej zabawy: ruchowej, plastycznej, konstrukcyjnej; ich dobór charakteryzować powinna powtarzalność zastosowania ponieważ odkrycie i nabycie przez dziecko pewnej umiejętności zachowa ją w sposób trwały jedynie za przyczyną częstego jej zastosowania. Ważna zatem w przedszkolu staje się sama organizacja sytuacji sprzyjających obcowaniu z językiem obcym, a nawet stosowne rekwizyty. Obok misia, lalki czy pacynki, która przemawia do dzieci w języku ojczystym, dobrze byłoby, aby gdzieś w kąciku lub na przedszkolnej półce znalazł się np. miś o imieniu Sam, którego samo uchwycenie w ręce przez nauczyciela prowokuje dzieci do gestu i wypowiedzenia np. „Hello Sam!”. Przedszkole to miejsce organizacji zabawy, której twórcami są także same dzieci. Powinniśmy o tym pamiętać, aby nowa podstawa programowa nie stała się nieuzasadnioną pokusą organizacji regularnych lekcji języka obcego nowożytnego w przedszkolu. 
To w zabawę należy wplatać delikatnie elementy języka obcego, z niezwykłą starannością dobierać słowa dziecku nieznane, aby je poznało zgodnie z naturą procesu uczenia, oczekiwaniami i potrzebami rozwojowymi.

Naturalne sytuacje edukacyjne wykorzystywane do pierwszych doświadczeń językowych najmłodszych przedszkolaków – wprowadzenie do nadawania znaczeń czynnościom i obiektom w języku obcym nowożytnym

Dziecko w przedszkolu jest na etapie poznawania prawidłowości języka ojczystego. Jego aktywność językowa wzrasta jednak w szybkim tempie z uwagi na nowe doświadczenie, jakim jest przedszkole. Zaczyna kontaktować się z dziećmi, a każda zabawa staje się okazją, naturalną sytuacją do rozwoju komunikacji niewerbalnej i werbalnej. Realizowany rytmiczny plan dnia powoduje, iż dziecko stopniowo odnajduje się w powtarzających się sytuacjach i formach przedszkolnej przygody, stąd nauczyciel korzystając z nich może w sposób przyjazny dziecku – naturalny, stopniowy – włączyć w otaczającym je środowisku elementy języka obcego nowożytnego w proces odkrywania przez dzieci znaczeń. Ważne, aby proces ten nie był przymusem opanowania przez dzieci obowiązkowego wybranego słownictwa, ale interesującą formą poznania atrakcyjnego dźwięku, nazwy ulubionej zabawki, czy prostej wesołej piosenki, czy np. formy grzecznego powitania z misiem, pacynką, a nawet osobą, która wchodzi do sali przedszkolnej. Powtarzalność używania poznanego słowa w adekwatnych do jego znaczenia sytuacjach zapewni dziecku jego rozumienie i będzie znakomitą bazą, aby rozpocząć w przyszłości regularną systematyczną naukę języka obcego w szkole.

Sytuacja edukacyjna – Miś Sam

Cel ogólny:

wsparcie całościowego rozwoju w oparciu o krótkie formy zabaw interakcyjnych i ruchowych

Cele operacyjne:

Doświadczenia w obszarach rozwojowych:
Fizyczny obszar rozwoju
Dziecko: 
•     chwyta oburącz misia, podaje oburącz misia,
•     pokazuje palcem wybrane elementy misia;
Emocjonalny obszar rozwoju
Dziecko: 
•     wyraża radość oklaskami,
•     przedstawia formę swojej sympatii;
Społeczny obszar rozwoju. 
Dziecko: 
•     czeka na swoją kolej,
•     używa słów: proszę i dziękuję;
Poznawczy obszar rozwoju
Dziecko: 
•     powtarza razem z grupą słowa wypowiedziane przez nauczyciela: hello, hello Sam, 
bye, bye,
•     samodzielnie używa słów: hello, hello Sam, bye, bye kolejno w sytuacjach powitania, pożegnania 

Metody, techniki:

zabawy interakcyjne

Środki dydaktyczne: 

pluszowa zabawka miś Sam, inne zabawki, np. lalki i inne postaci

 

Planowane sytuacje edukacyjne

W sali przedszkolnej 

  • Słuchanie opowiadania nauczyciela

Nauczyciel przedstawia dzieciom siedzącym w kręgu nową zabawkę – misia. Opowiada, iż przyjechał do przedszkola z daleka, z kraju, w którym wszyscy mówią językiem angielskim. Miś ma ciekawe imię – Sam. Nauczyciel zaprasza dzieci do powitania z przybyszem. Wypowiada kilkakrotnie słowo „Hello, hello Sam”. Zaprasza dzieci do powtórzenia.

  • Zabawa interakcyjna – Hello Sam!

Po kilkukrotnym powt...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy