Dołącz do czytelników
Brak wyników

Motoryka mała
– jak możemy wspomagać jej rozwój?

Artykuły z czasopisma | 13 listopada 2017 | NR 19
70

Motoryka określa stopień rozwoju ruchowego dziecka. Motoryka mała to takie czynności jak: rysowanie, malowanie, pisanie, ugniatanie czegoś w dłoni, rzeźbienie. Motoryka mała nie jest wrodzona, dlatego też o jej prawidłowy rozwój należy dbać już od wczesnego dzieciństwa.

Wyróżniamy dwa typy motoryki: motorykę dużą oraz motorykę małą. Motoryka duża to, mówiąc prościej, ruchy, w które zaangażowane jest całe ciało. Do ruchów tych zaliczamy: bieganie, skakanie, jazdę na rowerze, chodzenie, turlanie, pływanie i wiele innych. Motoryka mała zaś to ruchy palców i dłoni, czyli ruchy o znacznie mniejszym zakresie, ale wymagające ogromnego skupienia i koncentracji uwagi. To właśnie motoryka mała odpowiada za przygotowanie ręki do nauki pisania w okresie wczesnoszkolnym. 

Musimy pamiętać, że motoryka mała nie rozwinie się bez motoryki dużej. Dlatego też w pierwszej kolejności musimy zadbać o wszechstronny rozwój aktywności ruchowej u naszego dziecka. Wtedy bowiem maluch będzie mógł wykonywać złożone ruchy motoryki małej. Poprawnego chwytu narzędzia pisarskiego powinniśmy uczyć dziecko od najwcześniejszych lat. Poniżej przedstawiam prawidłowe oraz nieprawidłowe chwyty pisarskie.

Można wyróżnić następujące fazy trzymania przyborów do pisania:

  • chwyt cylindryczny (obejmujący pierwsze dwa lata życia dziecka) – dziecko trzyma ołówek całą dłonią (w „garści”),
  • grzbietowy chwyt palcowy (obejmuje okres pomiędzy 2. a 3. r.ż.) – wewnętrzna część dłoni skierowana w dół,
  • statyczny chwyt statywowy (obejmujący okres od 3. do 4. r.ż.) – dziecko chwyta ołówek wyżej, druga dłoń bezustannie poprawia chwyt; palec serdeczny i mały są lekko zgięte; dłoń porusza się jako jedna całość; nie występują drobne ruchy palców i dłoni,
  • dynamiczny chwyt statywowy (od 4. do 5. r.ż.) – dziecko chwyta ołówek niżej; kciuk i palec wskazujący znajdują się blisko siebie; ruch wynika z pracy drobnych mięśni palców i dłoni.

 

 

Chwyt narzędzia pisarskiego powinniśmy korygować z chwilą, gdy nasze dziecko zaczyna interesować się rysowaniem (etap pierwszy – dziecięce bazgroły). Jest to bardzo ważne, gdyż złe nawyki trudno wyeliminować, a dziecko może się buntować przed poprawnym trzymaniem ołówka czy kredki, które jest dla niego niewygodne. 

Propozycje ćwiczeń wspierające motorykę małą

Proponuję zacząć od aktywności wzmacniających całą dłoń. 
I tu doskonale sprawdzą się ciastolina, plastelina lub masa solna. Ugniatanie, wałkowanie czy lepienie sprawią dziecku wielką radość. Chyba każde dziecko rwie się do tego, aby pomóc mamie w kuchni podczas pieczenia ciasta bądź ciasteczek. Wyrabianie, ugniatanie (i – trudno nie skorzystać z okazji – podjadanie) ciasta to dla dziecka świetna zabawa, a dla mamy – nieopisana pomoc. A i ciastka jakie pyszne! 
Bardzo dobrym ćwiczeniem usprawniającym rączki jest pisanie (rysowanie) palcem na piasku bądź mące czy soli, pisanie (rysowanie) palcem w powietrzu, pi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy