Temat zajęć: |
Mieszkańcy ulicy Śmiesznej |
---|---|
Cele: |
|
Cele operacyjne: |
Dziecko:
|
Metody: |
|
Formy: |
|
Wiek dzieci: |
5–6 lat |
Pomoce: |
|
Literatura: |
Halina Szayerowa Ulica Śmieszna |
Organizacja sali: |
|
Wmiejscach, gdzie znajdują się małe dzieci, śmiech rozbrzmiewa z każdego kąta. Naturalną bowiem potrzebą emocjonalną każdego dziecka jest śmiech. Wszystkie lubią śmiać się, a rozbawić je może prawie wszystko. Źródłem zdrowej radości dziecka może być: zabawna sytuacja, mina, gest, odgłosy dochodzące z otoczenia, aktywna zabawa z rówieśnikami, rysunek, słowo, ruch. Dzieci śmieją mieją się zdecydowanie częściej niż dorośli. Dzieci śmieją się ze wszystkiego, niekiedy nawet – same z siebie.
POLECAMY
Śmiech w przedszkolu ma często znaczenie terapeutyczne – uwalnia bowiem negatywne emocje, niweluje lęki, wpływa na poczucie wspólnoty rówieśniczej, integruje grupę. Śmiechowi towarzyszy błogie uczucie zadowolenia i przyjemnego rozluźnienia. Maluchy lubią się śmiać i lubią też, kiedy śmieje się ktoś inny. Zdecydowanie preferują towarzystwo osób uśmiechniętych, radosnych i zadowolonych. W ich obecności czują się swobodniej, pewniej i bezpieczniej. Dzieci radosne to dzieci szczęśliwe, pełne wdzięku i uroku.
My, nauczyciele przedszkola, nie możemy o tym zapominać. Powinniśmy respektować prawo dziecka do radości i śmiechu. Jednym ze sposobów jest niewątpliwie organizowanie sytuacji edukacyjnych, które wyzwalają w dzieciach te pozytywne emocje. Wspólne działania, dobrze zorganizowane zadania są niewątpliwie jednym ze źródeł radości. Biorąc to pod uwagę, postanowiłyśmy zarazić śmiechem dziecka również dorosłych. W tym celu zorganizowałyśmy zajęcia otwarte, podczas których wykorzystałyśmy wiersz Haliny Szayerowej Ulica Śmieszna. Utwór opisuje ulicę, na której „...śmiech od ścian domów odbija się echem, bo tam każdy z każdym rozmawia z uśmiechem”. Wiersz nie wskazuje mieszkańców ulicy, należy ich stworzyć z wykorzystaniem wyobraźni. To było jedno z zadań przewidzianych dla dzieci. Chcąc w późniejszym etapie zajęć skonfrontować wyobrażenia wychowanków z „narzuconą” przez nas zabawną rzeczywistością, zgromadziłyśmy ilustracje przedstawiające figlarne postacie w zabawnych sytuacjach. Zajęcie otwarte stwarza dzieciom okazję do prezentacji opanowanych umiejętności w różnych obszarach. Chciałyśmy pokazać, jak w przedszkolu rozwijamy inteligencję językową dziecka poprzez ciekawe formy działalności. Tym razem połączyłyśmy rozbudzanie wyobraźni twórczej z kompetencjami czytelniczymi maluchów. Dla każdego przygotowałyśmy zdania zawierające abstrakcyjny opis postaci. Zdania ułożyłyśmy adekwatnie do umiejętności, jakie opanowały dzieci w zakresie czytania. Najważniejszym elementem zajęć była kluczowa ulica Śmieszna. Umieściłyśmy jej schemat na dwóch szarych arkuszach papieru. Zostały na niej narysowane domki z podpisami charakteryzującymi ich lokatorów. Przygotowania zajęły wiele czasu, ale po reakcjach dzieci i rodziców stwierdzamy, że było warto.
Przebieg zajęć:
- „Cha…, cha…, cha” – zabawa powitalna ze śpiewem; wprowadzenie dzieci w dobry nastrój.
- „Ulica Śmieszna” – prezentacja fragmentu wiersza H. Szayerowej; koncentrowanie się na słowie czytanym.
- Rozmowa bazująca na treści utworu – formułowanie odpowiedzi na postawione pytania:
- Jak nazywała się ulica, o której opowiada wiersz?
- Dlaczego tę ulicę nazwano Śmieszną?
- Czy wy, tak jak bohaterowie wiersza, lubicie się śmiać? Dlaczego?
- Kto oprócz dzieci może mieszkać na ulicy Śmiesznej?
- Zabawne powitanie – zabawa pantomimiczna przy muzyce:
- odkrycie kolorowego parasola (odsłonięcie ilustracji),
- spacerowanie pomiędzy ilustracjami przy muzyce, na pauzę – zastygnięcie w bezruchu z zabawną miną przed wybraną ilustracją.
- Polecenie nauczycielki: „Zapraszamy na spotkanie z mieszkańcami ulicy Śmiesznej. Przybyli oni do nas, bo zwabił ich radosny śmiech przedszkolaków, a ukryli się pod kolorowym parasolem. Czy chcecie ich poznać?”.
- Ukryte koperty – wyjście do szatni, odnajdywanie ukrytych kopert w szafkach; poprawne odczytywanie imion i wręczanie ich odpowiednim dzieciom. Polecenie nauczycielki: „Mieszkańcy ulicy Śmiesznej lubią robić zabawne figle i psikusy innym. Napisali do was krótkie listy o sobie, a przede wszystkim o tym, co lubią robić. Listy powkładali do waszych szafek w s...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!