Bujna wyobraźnia
Wiele opracowań psychologicznych podkreśla, że dzieci w wieku przedszkolnym cechuje bujna wyobraźnia. Jest ona ściśle powiązana z ich spostrzeżeniami i realnymi doznaniami. Wyobrażenia w okresie przedszkolnym bardziej przypominają niedokładne przypomnienia, aniżeli twórcze i świadomie czynione przekształcenia spostrzeżonych wcześniej przedmiotów i zjawisk. Istnieją pewne sprzeczności w rozwoju wyobrażeniowej reprezentacji świata u dzieci w wieku przedszkolnym. Z jednej strony bujna wyobraźnia pozwala dziecku zmyślać najprzeróżniejsze fakty i zdarzenia, które nie miały miejsca, przeżywać bajki, opowiadania czy filmy w taki sposób, jakby one działy się naprawdę. Z drugiej strony dziecko już w pierwszych latach fazy przedszkolnej rozumie ową uchwytną i konkretną rzeczywistość, z którą zapoznaje się w bezpośrednim doświadczeniu. Gdyby ująć procesy wyobraźni w kategoriach zdolności do tworzenia w świadomości czegoś nowego w stosunku do zasobu doświadczenia, które się posiada, wówczas wyobraźnię przedszkolaka trudno opisywać w kategoriach procesu bogatego i rozbudzonego.
POLECAMY
Cztery rodzaje procesu wyobrażania
- Wyobraźnia twórcza i odtwórcza – bazuje na doświadczeniu człowieka,
- Wyobraźnia mimowolna i dowolna – bazuje na zamiarze lub woli człowieka,
- Wyobraźnia zależna i niezależna – bazuje na samodzielności człowieka,
- Wyobraźnia jako zbiór wyobrażeń złożonych i niezłożonych – bazuje na rodzajach i kategoriach wykonywanych praktycznych czynności
Problem twórczości
Rozwój procesów poznawczych oraz bardziej wyrazisty i świadomy kształt zabaw w okresie przedszkolnym przekładają się bezpośrednio na wzrost twórczości dziecka. O potencjale twórczym człowieka decydują zwykle zdolności intelektualne, ale też cechy temperamentu, motywacji oraz zainteresowania. Twórczość może się przejawiać w różnych sferach psychicznych człowieka, zwłaszcza w procesie myślenia i operacjach pamięciowych (zapamiętywanie i przechowywanie informacji). Na etapie przedszkolnym myślenie staje się coraz bardziej zaawansowane i wielopłaszczyznowe, a pamięć staje się bardziej świadoma – zwiększa...