Kształtowanie się potencjału twórczego dziecka

Psychologia i pedagogika

Twórczość dzieci w przedszkolu najlepiej wyraża się w ich sztuce i ma szczególne znaczenie w perspektywie odczuwanej żywej potrzeby kontaktu ze światem w zestawieniu z niewielkim doświadczeniem kulturowym i społecznym. Dziecko staje się twórcą, na co pozwala mu progresywny wzrost indywidualny i społeczny. Z drugiej strony dziecko jest również odbiorcą sztuki, która spełnia istotną funkcję wychowawczą, rozumianą jako kształtowanie twórczej postawy wobec świata.

Bujna wyobraźnia 

Wiele opracowań psychologicznych podkreśla, że dzieci w wieku przedszkolnym cechuje bujna wyobraźnia. Jest ona ściśle powiązana z ich spostrzeżeniami i realnymi doznaniami. Wyobrażenia w okresie przedszkolnym bardziej przypominają niedokładne przypomnienia, aniżeli twórcze i świadomie czynione przekształcenia spostrzeżonych wcześniej przedmiotów i zjawisk. Istnieją pewne sprzeczności w rozwoju wyobrażeniowej reprezentacji świata u dzieci w wieku przedszkolnym. Z jednej strony bujna wyobraźnia pozwala dziecku zmyślać najprzeróżniejsze fakty i zdarzenia, które nie miały miejsca, przeżywać bajki, opowiadania czy filmy w taki sposób, jakby one działy się naprawdę. Z drugiej strony dziecko już w pierwszych latach fazy przedszkolnej rozumie ową uchwytną i konkretną rzeczywistość, z którą zapoznaje się w bezpośrednim doświadczeniu. Gdyby ująć procesy wyobraźni w kategoriach zdolności do tworzenia w świadomości czegoś nowego w stosunku do zasobu doświadczenia, które się posiada, wówczas wyobraźnię przedszkolaka trudno opisywać w kategoriach procesu bogatego i rozbudzonego.

 

POLECAMY

Cztery rodzaje procesu wyobrażania

  • Wyobraźnia twórcza i odtwórcza – bazuje na doświadczeniu człowieka, 
  • Wyobraźnia mimowolna i dowolna – bazuje na zamiarze lub woli człowieka, 
  • Wyobraźnia zależna i niezależna – bazuje na samodzielności człowieka, 
  • Wyobraźnia jako zbiór wyobrażeń złożonych i niezłożonych – bazuje na rodzajach i kategoriach wykonywanych praktycznych czynności 

 

Problem twórczości 

Rozwój procesów poznawczych oraz bardziej wyrazisty i świadomy kształt zabaw w okresie przedszkolnym przekładają się bezpośrednio na wzrost twórczości dziecka. O potencjale twórczym człowieka decydują zwykle zdolności intelektualne, ale też cechy temperamentu, motywacji oraz zainteresowania. Twórczość może się przejawiać w różnych sferach psychicznych człowieka, zwłaszcza w procesie myślenia i operacjach pamięciowych (zapamiętywanie i przechowywanie informacji). Na etapie przedszkolnym myślenie staje się coraz bardziej zaawansowane i wielopłaszczyznowe, a pamięć staje się bardziej świadoma – zwiększa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI