Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

22 listopada 2017

NR 30 (Październik 2017)

Umiejętności samoobsługowe

0 33

Aby wkraczający do przedszkola maluch mógł czuć się w nim bezpiecznie, musi nabyć wiele umiejętności samodzielnego funkcjonowania. Na tym etapie rozwoju przedszkolak potrzebuje pomocy i wsparcia ze strony dorosłych. To właśnie pani w przedszkolu powinna stać się dla niego ukochaną osobą, która będzie go wspierać w pokonywaniu trudności związanych z adaptacją i doskonaleniem czynności samoobsługowych.

Dzieci przychodzą z różnych środowisk rodzinnych. Nie oczekujmy od nowych przedszkolaków pełni samodzielności, nie wyręczajmy ich w pośpiechu, jak to często robią rodzice, ale zadbajmy o dobry przykład i stawiajmy zadania na miarę możliwości dzieci, dbając jednocześnie o to, by stawiane przez nas wymagania były spójne z wymaganiami domu rodzinnego. Współpraca rodziców z gronem pedagogicznym, przejawiająca się poprzez wyznaczanie tych samych celów i bycie konsekwentnym, znacznie przyspieszy rozwój samodzielności dzieci powierzonych naszej opiece. 

Chociaż każde dziecko rozwija się według indywidualnego rytmu, to jednak – kształtując umiejętności samoobsługowe naszych przedszkolaków – powinniśmy mieć świadomość tego, co dziecko powinno osiągnąć w danym przedziale wiekowym, czego powinniśmy od niego oczekiwać. Zaległości w opanowaniu podstawowych umiejętności samoobsługowych niewątpliwe będą utrudniały nabycie bardziej złożonych.

Umiejętności samoobsługowe dziecka 3-letniego – maluch potrafi:

  • rozsunąć zamek w kurtce, rozpiąć ubranie zapięte na zatrzaski, włożyć skarpetki, rozpiąć duże guziki, zdjąć luźną bluzę wkładaną przez głowę i rozpięte części ubrania, włożyć półbuty z pomocą dorosłego, włożyć kurtkę lub bluzę rozpinaną z przodu, włożyć kapcie,
  • zamieszać łyżeczką w kubeczku, nadziać jedzenie na widelec i wziąć je do ust, 
  • zgłaszać potrzeby fizjologiczne, załatwić się do toalety i spuścić w niej wodę,
  • odkręcić kran i nalać wodę do kubka,
  • umyć ręce, nie mocząc ubrania, i wytrzeć je ręcznikiem,
  • stara się wyręczać dorosłych w prostych czynnościach, np. podaje różne przedmioty.

Umiejętności samoobsługowe dziecka 4-letniego – średniak potrafi:

  • samodzielnie zjeść posiłek, posługując się przy tym sprawnie łyżką i widelcem,
  • umyć samodzielnie twarz i ręce, 
  • włożyć przez głowę luźną bluzę, założyć spodnie, zapinać ubrania na zatrzaski, buty na przylepce, wkładać rękawiczki z jednym palcem,
  • wydmuchiwać nos w chusteczkę,
  • pełnić okazjonalne dyżury, pracując na rzecz innych.

Umiejętności samoobsługowe dziecka 5–6-letniego – starszak potrafi: 

  • płynnymi ruchami rąk umyć i wytrzeć twarz, ręce, umyć całe ciało w kąpieli, uczesać się, dać sobie radę w toalecie, starannie się wytrzeć, samodzielnie się umyć w kąpieli, 
  • nałożyć pastę na szczotkę i starannie umyć zęby, 
  • wytrzeć się po załatwieniu do toalety, 
  • rozpoznawać tył i przód ubrania, szybko i sprawnie się ubrać, zawiązać kokardkę, próbować rozpinać i zapinać niewidoczne guziki, włożyć bluzkę w spodnie lub w spódniczkę, przewlec pasek przez szlufki, zapiąć pasek, założyć i zapiąć buty na klamerkę, zawiązać szalik,
  • prawidłowo trzymać sztućce przy jedzeniu, próbować posługiwać się nożem.

Nauka samodzielnego jedzenia

Początkowo trzylatek może mieć trudności z utrzymaniem łyżki i widelca, często się brudzi i zalewa. Na tym etapie istotne jest, aby dziecko się nie zniechęcało i by próbowało samodzielnie jeść. Starajmy się nie wyręczać dziecka, a jedynie we wspierającej atmosferze pokazywać, jak sobie radzić. Nigdy nie należy karać czy krzyczeć na dziecko za nieudane próby, wolne tempo jedzenia i niezgrabne ruchy. Dostrzeganie starań i samodzielnego jedzenie przyniesie znaczenie szybsze i lepsze efekty. 

Dziecko osiąga postępy małymi krokami i potrzebuje konsekwencji. Jeżeli wymagamy od dziecka samodzielnego jedzenia jednego dnia, nie wyręczajmy go poprzez karmienie dnia następnego, bo wówczas nauczymy malucha, że warto poczekać i powybrzydzać, bo ostatecznie i tak zostanie przez kogoś karmiony.

Kolejnym etapem rozwijania jego...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy