Dzieci przychodzą z różnych środowisk rodzinnych. Nie oczekujmy od nowych przedszkolaków pełni samodzielności, nie wyręczajmy ich w pośpiechu, jak to często robią rodzice, ale zadbajmy o dobry przykład i stawiajmy zadania na miarę możliwości dzieci, dbając jednocześnie o to, by stawiane przez nas wymagania były spójne z wymaganiami domu rodzinnego. Współpraca rodziców z gronem pedagogicznym, przejawiająca się poprzez wyznaczanie tych samych celów i bycie konsekwentnym, znacznie przyspieszy rozwój samodzielności dzieci powierzonych naszej opiece.
POLECAMY
Chociaż każde dziecko rozwija się według indywidualnego rytmu, to jednak – kształtując umiejętności samoobsługowe naszych przedszkolaków – powinniśmy mieć świadomość tego, co dziecko powinno osiągnąć w danym przedziale wiekowym, czego powinniśmy od niego oczekiwać. Zaległości w opanowaniu podstawowych umiejętności samoobsługowych niewątpliwe będą utrudniały nabycie bardziej złożonych.
Umiejętności samoobsługowe dziecka 3-letniego – maluch potrafi:
- rozsunąć zamek w kurtce, rozpiąć ubranie zapięte na zatrzaski, włożyć skarpetki, rozpiąć duże guziki, zdjąć luźną bluzę wkładaną przez głowę i rozpięte części ubrania, włożyć półbuty z pomocą dorosłego, włożyć kurtkę lub bluzę rozpinaną z przodu, włożyć kapcie,
- zamieszać łyżeczką w kubeczku, nadziać jedzenie na widelec i wziąć je do ust,
- zgłaszać potrzeby fizjologiczne, załatwić się do toalety i spuścić w niej wo...