Zsytuacjami skłaniającymi do rozwijania myślenia przyczynowo-skutkowego oraz obserwacji zmian odwracalnych i nieodwracalnych (lub też częściowo odwracalnych) mamy do czynienia w wielu codziennych sytuacjach, np. w momencie kiedy zburzymy nieopatrznie wierzę z klocków, chcemy zmazać niesatysfakcjonujący nas element rysunku przy użyciu gumki do mazania lub kiedy malujemy farbami i zauważamy, że gumka nie pomoże w przywróceniu poprzedniej wersji pracy. To także sytuacje, kiedy np. zbije się szklanka, wyhodujemy w doniczce ulubiony kwiat, wypali się świeczka bądź stopi śnieg, kiedy wypierzemy pobrudzone ubranie, ściśniemy i rozciągniemy sprężynę, zamoczymy gąbkę do kąpieli, otwieramy i zamykamy d...
Poeksperymentujmy – przyczyna i skutek
Propozycje ćwiczeń dla najmłodszych
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego to jeden z celów edukacji w przedszkolu. Jak twierdzą Edyta Gruszczyk-Kolczyńska i Ewa Zielińska, „rozumowanie przyczynowo-skutkowe jest obecne w większości sytuacji, w których dziecko uczestniczy. Sztuka polega na tym, żeby je wydobyć i skłonić dziecko do dostrzeżenia związków przyczynowo-skutkowych”.