Smacznie, elegancko i wyjątkowo

czyli kilka słów o niełatwej sztuce zachowania się przy stole

Kreatywność i sztuka

Nie da się ukryć, że posiłek w przedszkolu to jeden z najtrudniejszych momentów w rozkładzie dnia. Wymaga dużej sprawności organizacyjnej oraz umiejętności zapanowania elementami. Jak zatem wejść w rolę efektywnego strażnika dobrych manier przy stole, który musi zmierzyć się ze złymi nawykami swoich podopiecznych? Grono pedagogiczne stoi przed nie lada wyzwaniem!

Spożywanie posiłku to nie tylko zaspokajanie jednej z głównych fizjologicznych potrzeb człowieka, jaką jest dostarczenie organizmowi energii i składników odżywczych. To znacznie więcej. Z chwilą zasiadania do stołu stajemy się nie tylko konsumentami, ale także członkami wspólnoty, uczestnikami wypracowanej przez lata celebry, estetami i wytrawnymi smakoszami. Od lat wiadomo, że jadanie w towarzystwie jest ważne. Czas spędzony przy stole w gronie najbliższych osób zacieśnia więzi, buduje świadomość jedności, wspólnoty, wzajemnego zaufania, daje poczucie stabilizacji oraz pewien rodzaj bezpieczeństwa emocjonalnego, który trudno czasem wyrazić słowami. Biorąc pod uwagę szeroki wachlarz zalet wspólnego biesiadowania, trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że celebrowanie wspólnych posiłków to jedna z najcenniejszych umiejętności odgrywająca kluczową rolę zarówno w życiu rodzinnym, jak i towarzyskim. 

Z celebrowaniem posiłków wiąże się kilka istotnych elementów. Jednym z nich niewątpliwie są reguły dotyczące szeroko pojętej kultury jedzenia. Szybkie czasy, w jakich żyjemy, przysparzają trudności w tej dziedzinie. Coraz częściej jemy w pojedynkę, w biegu, korzystamy z barów szybkiej obsługi, popularnych fast foodów, zadowalamy się plastykowymi lub papierowymi naczyniami. Nie napiszę nic odkrywczego, stwierdzając, że pośpiech wpływa na bylejakość konsumpcji, pozbawia ją właściwej oprawy, estetyki. Gdzie zatem można znaleźć czas i miejsce na celebrowanie posiłków?

POLECAMY

Przedszkole jako placówka wychowawczo-edukacyjna ma w tej dziedzinie wiele do zaproponowania najmłodszym uczestnikom rozpoczynającym swoją przygodę z kulturą bycia, czyli szeroko pojętym savoir-vivre’em. Musimy wziąć pod uwagę fakt, że nie we wszystkich domach przywiązuje się dużą uwagę do kształtowania prawidłowych postaw związanych z kulturą spożywania posiłków. O tym nie muszę przekonywać nauczycieli, gdyż sytuacje, w których zachowania wychowanków przy stole znacznie odbiegają od przyjętych norm są codziennością każdej placówki. Skoro zatem do lamusa odchodzi celebra posiłków rodzinnych oraz dobre maniery związane ze stołowym savoir-vivre’em, to może należy spojrzeć na placówkę edukacyjną jak na centrum nauki wprowadzania etykiety obowiązującej przy stole. Jeżeli rodzice nie służą dobrym przykładem w tej dziedzinie, to nauczyciele powinni stać się głównymi krzewicielami prawidłowych wzorców trudnej sztuki jedzenia. 

Nie da się ukryć, że posiłek w przedszkolu to jeden z najtrudniejszych momentów w rozkładzie dnia. Wymaga dużej sprawności organizacyjnej od całego personelu i z doświadczenia wiem, że nie wszyscy nauczyciele potrafią zapanować nad tą chwilą i skutecznie poradzić sobie z pojawiającymi się licznymi problemami. A jest ich przecież niemało. W gronie najpopularniejszych odnajdziemy: 

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI