Krąg tematyczny - Góry

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Wspaniałe krajobrazy, malowniczo położone miejscowości, niezwykłe piękno przyrody oraz ciekawe szlaki turystyczne zawsze budzą ogromne zainteresowanie wśród odwiedzających góry turystów. Wymienione walory gór stanowią tylko część czekających na wszystkich atrakcji. Zaproponujmy dzieciom zabawę w wyprawę w piękne polskie góry.

Termin „wyprawa” ujęty jest w kontekście cyklu zajęć prowadzonych w grupie, których zamierzeniem jest zaprezentowanie ciekawych regionów górskich naszego kraju. Wspólne odkrywanie piękna gór na zajęciach z pewnością rozbudzi w dzieciach ciekawość poznawczą, ukierunkowaną na te rejony Polski. 
Jeżeli istnieje taka możliwość, można zaplanować wycieczkę w okolice gór. Dzieci mieszkające w rejonach górskich zapewne eksplorację najbliższej okolicy mają już za sobą, natomiast dla przedszkolaków, które gór nie widziały, będzie to okazja do odkrycia wspaniałej krainy i poszukiwania prawdziwych górskich skarbów. 
Sugeruję takie rozplanowanie kręgu tematycznego w tygodniu, aby na każdy rodzaj omawianych gór przeznaczyć jeden dzień. Z pewnością da to dzieciom możliwość swobodnego poznawania piękna gór, np. podczas oglądania ilustracji i książek, rozmów oraz dzielenia się wspomnieniami, przygodami. Usystematyzuje to także informacje, które przekazaliśmy. 

POLECAMY

Góry w Polsce

Nim rozpoczniemy z dziećmi „górską przygodę”, pokażmy im bardzo prostą mapę i wyjaśnijmy, że mapa to rysunek terenu oraz o czym informują nas znajdujące się na niej oznaczenia kolorystyczne. Gdy wspólnie powiedzie się zlokalizowanie położenia gór w Polsce, możemy rozpocząć zabawę w górską wędrówkę. Pamiętajmy, aby kilka dni wcześniej poprosić dzieci o przyniesienie: ilustracji, książek, widokówek, przewodników itp. tematycznie związanych z górami. Sami oczywiście także miejmy zorganizowany zasób środków dydaktycznych, a przede wszystkim przygotujmy się do prowadzenia zajęć merytorycznie. Góry to bardzo ciekawy temat, spodziewać się więc należy szeregu pytań od dzieci, na które odpowiadajmy zawsze konkretnie.
Moja rada: jeżeli zdarzy się, że czegoś nie jesteśmy pewni lub nie chcemy udzielić niepoprawnej odpowiedzi, mówmy śmiało przy dzieciach: „Pozwólcie, że sprawdzę to w książce, abym mogła wam udzielić poprawnej odpowiedzi”. Dzieci doceniają taką postawę nauczyciela, a skutkuje to sięganiem przez nie po książki i chęcią poszukiwania informacji o tym, co nieznane.
 
Góry to temat piękny, aczkolwiek obfitujący w dużą liczbę nazw i terminów specjalistycznych. Dokonajmy więc wyboru takich treści i terminologii, które są niezbędne i przystępne dla dzieci w wieku przedszkolnym. Proponuję skupić się na trzech łańcuchach górskich występującyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI