Grupa wiekowa: POLECAMY |
dzieci w starszym wieku przedszkolnym |
---|---|
Metody: |
• słowna – nauczyciel prowadzący objaśnia zasady konkursu oraz cały jego przebieg, |
Środki |
• kolorowe kostki (można je wykonać z kartonu lub też wykorzystać klocki), |
Cel ogólny: |
• kształtowanie kompetencji językowych dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu nabywania języka obcego |
Cele szczegółowe: |
Dziecko: |
Konkurs czy olimpiada językowa może stanowić podsumowanie cyklu zajęć lub też formę powtórzenia materiału z ubiegłego roku. Wszelkie aktywności podejmowane przez dzieci w trakcie konkursu opierają się na znanej dzieciom wiedzy, słownictwie oraz strukturach gramatycznych. Wydarzenie może być zorganizowane zarówno w jednym przedszkolu (i odbyć się w jednej grupie lub między grupami), jak również można nadać mu charakter międzyprzedszkolny. Dzieci uczestniczą w wydarzeniu w zespołach pięcioosobowych. Wspólnie ustalają odpowiedzi, konsultują się, a nauczyciel języka angielskiego pełni rolę pomocnika. Taka organizacja powoduje zniwelowanie ewentualnego stresu związanego z udziałem w konkursie, wyzwala dziecięcą spontaniczność, wzmacnia poczucie własnej wartości oraz pewności siebie podczas udzielania odpowiedzi. Celem nadrzędnym owych zajęć jest kształtowanie pozytywnego stosunku do nabywania wiedzy z zakresu języka obcego oraz czerpanie radości ze wspólnej zabawy z kolegami i koleżankami. Zaleca się, aby wydarzenie było prowadzone przez dwóch nauczycieli, co znacząco usprawni organizację. Z uwagi na możliwości percepcyjne dzieci, konkurs jest podzielony na dwie części, a w przerwie uczestnicy są zapraszani na wspólny poczęstunek i zabawy ruchowe przy muzyce oraz z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Warto również zaprosić rodziców do zabawy w roli publiczności oraz jako dodatkowe wsparcie dla uczestników.
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczestników przez osobę prowadzącą.
- Przedstawienie uczestników oraz nauczycieli.
- Wspólne zabawy ruchowe w języku angielskim – wykorzystujemy rymowanki, piosenki połączone z ruchem. Warto sięgnąć do publikacji Nursery Rhymes, zawierającej zarówno utwory literackie, jak i wiersze wspierające nabywanie języka angielskiego przez dzieci. Prowadzący omawia zdjęcia Wielkiej Brytanii i zaprasza do „podróży językowej”.
„Losujemy nasz kolor” – dzieci losują kolorowe kostki, nazywając po angielsku wylosowaną barwę. Barwa wskazuje stolik przeznaczony dla danego zespołu, np. przy stoliku nr 1 znajduje się niebieski kartonik, a drużyna, która wylosowała niebieską kostkę, zajmuje miejsca właśnie przy nim.
Po ulokowaniu się drużyn, dzieci są proszone o nadanie nazw swoim zespołom oraz wykonanie rysunku, który będzie stanowił ich wizytówkę. Dzieci głośno odczytują zaproponowane nazwy oraz prezentują wizytówki.
Nauczyciel prowadzący objaśnia zasady i reguły obowiązujące podczas konkursu. Omawia tablicę wyników, do której uczestnicy samodzielnie będą przypisywali sobie punkty. Następuje zapisanie nazw grup na tablicy wyników oraz uroczyste rozpoczęcie konkursu.
Zabawa nr 1:
„What do you do everyday?” – wykorzystu...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!