Dołącz do czytelników
Brak wyników

English time

10 czerwca 2019

NR 48 (Czerwiec 2019)

Hello Summer

Zbliżają się wakacje, zbliża się lato i choć wszyscy na to czekamy, to nie możemy sobie jeszcze pozwolić na błogie lenistwo. Ale gdyby tak przenieść się myślami czy za pomocą wyobraźni już na plażę albo do dżungli...

Lato to dla mnie czas na tematy o podwodnym świecie, dżungli i zoo, wszelkiego rodzaju wycieczkach i pysznych lodach. Tematy dopasowuję w zależności od zainteresowań grupy.

Zdecydowanie stawiam wtedy na piosenki – dzieci roznosi energia, wykorzystujemy ją więc w zabawach ruchowych oraz do tańca.

POLECAMY

Songs

Walking in the jungle – Super Simple (YouTube)

Walking in the jungle, walking in the jungle,
We’re not afraid, we’re not afraid.
One step, two steps, three steps forward,
One step, two steps, three steps back.
Stop!
Listen… What’s that?
It’s a frog! We’re not afraid!
Let’s stomp.

Stomping in the jungle…
It’s a monkey!
Let’s jump.

Jumping in the jungle…
It’s a tucan!
Let’s skip.

Skipping in the jungle…
It’s a tiger!
Run!

Walking in the jungle to idealna piosenka do odgrywania. Dzieci ustawiają się w obszernym kręgu, maszerują po jego obwodzie. Słowom z piosenki towarzyszą określone zachowania:

  • „we’re not afraid” – kiwanie palcem,
  • „one step, two steps, three steps forward” – trzy rytmiczne kroki do przodu, do środka koła,
  • „one step, two steps, three steps back” – trzy rytmiczne kroki do tyłu, do obwodu koła,
  • „stop!” – znak „stop” dłonią,
  • „listen” – przykładamy rękę do ucha,
  • „let’s stomp” – rytmicznie tupiemy po obwodzie koła,
  • „let’s jump” – skaczemy obunóż po obwodzie koła,
  • „let’s skip” – skaczemy z nogi na nogę po obwodzie koła.

Let’s go to the zoo – Super Simple (YouTube)

Tę piosenkę można śmiało nazwać odpowiednikiem naszej polskiej piosenki „Idziemy do zoo”.

Występują w niej zwierzęta i czynności, które one wykonują. To kolejny wesoły utwór, który jest doskonałą action song, tym razem jednak pojawia się w niej więcej zwierząt.

Let’s go to the zoo and stomp like the elephants do.
Let’s go to the zoo and stomp like the elephants do.

Let’s go to the zoo and jump like the kangaroos do.
Let’s go to the zoo and jump like the kangaroos do.

Let’s go to the zoo and swing like the monkeys do.
Let’s go to the zoo and swing like the monkeys do.

Let’s go to the zoo and waddle like the penguins do.
Let’s go to the zoo and waddle like the penguins do.

Let’s go to the zoo and slither like the snakes do.
Let’s go to the zoo and slither like the snakes do.

Let’s go to the zoo and swim like the polar bears do.
Let’s go to the zoo and swim like the polar bears do.

Let’s go to the zoo and dance like the animals do.
Let’s go to the zoo and dance like the animals do.

Po każdych dwóch wersach w piosence zmienia się melodia, co sygnalizuje nam, że jest to czas na naśladowanie zwierzęcia, o którym przed chwilą śpiewaliśmy. Ciężko tupiemy jak słonie, skaczemy jak kangury, huśtamy się jak małpki, kołyszemy jak pingwiny, wijemy jak węże, pływamy jak niedźwiedzie polarne, tańczymy jak zwierzęta.

The Octopus song – 
Maple Leaf Learning (YouTube)

Hi, I’m an octopus.
I like to swim.
Octopus, octopus, swim, swim, octopus.
Octopus, octopus, swim, swim, octopus.
Swim up, swim down,
Swim forward,
Turn around.
Swim up, swim down,
swim forward,
turn around.
See you later!

Do tej piosenki każde z dzieci zamienia się w ośmiorniczkę. Aby było zabawniej, przygotuj dla każdego macki z folii bąbelkowej. Dzieci bujają się na boki, „swim up” – przykucają i wypływają do góry aż na palce, „swim down” – wracają do pozycji stojącej, „swim forward” – robią krok do przodu, „turn around”– obracając się, wracają na swoje miejsce.

Animals in the ocean – The Kiboomers (YouTube)

The sharks in the ocean go chomp, chomp, chomp,
chomp, chomp, chomp, chomp, chomp, chomp.
The sharks in the ocean go chomp, chomp, chomp,
chomp, chomp, chomp, chomp, chomp, chomp.

The turtles in the ocean go snap, snap, snap…
The crabs in the ocean go click, click, click…
The jellyfish in the ocean go wibble, wibble, wibble…
The clams in the ocean go open and shut…
The seahorse in the ocean rocks back and forth…


Do piosenki Animals in the ocean przygotowuję sylwetki rekinów, żółwi, krabów, meduz, małży i koników morskich i zawieszam je na wstążkach lub smyczach. Rozdaję je dzieciom, które mają za zadanie naśladować swoje zwierzątko wtedy, gdy występuje ono w piosence. Na początku wybieram łatwiejszy wariant – wszystkie zwierzątka są pogrupowane: żółwie z żółwiami, rekiny z rekinami itp. Potem mieszam zwierzątka, by nie stały obok siebie.

Activities

Sensory bin – musi się pojawić na moich zajęciach. Coraz więcej jest dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, więc oprócz korzyści językowych występują tutaj także dodatkowe „plusy”. Wypełnij pudełko piaskiem – może być ten z piaskownicy, a jeśli uda ci się zdobyć nadmorski, będzie jeszcze lepiej. Dodaj małe kamyki, muszelki – niech dzieci je wyciągają. Dodaj małe, zalaminowane ilustracje przedstawiające omawiane przez was słownictwo. Uczeń, który odnajdzie ilustrację, nazywa ją w języku angielskim.

Wprowadzanie słownictwa – pamiętaj, że im więcej pozytywnych emocji będzie zaangażowanych, tym prędzej i trwalej dzieci przyswoją przekazywaną im wiedzę. Przygotuj tacki, talerzyki, karty obrazkowe i piasek. Ułóż karty na talerzykach i zasyp je równomiernie cienką warstwą piasku. Niech dzieci rysują palcami kreski, kratę i postarają się odgadnąć, co znajduje się na ilustracji.
 

Lista słówek, które się przydadzą:

summer – lato,
hot – ciepło, gorąco,
cold – zimno,
sea – morze,
beach – plaża,
sand – piasek,
sand castle – zamek z piasku,
ocean – ocean,
fish – ryba,
shark – rekin,
starfish – rozgwiazda,
jellyfish – meduza,
whale – wieloryb,
dolphin – delfin,
turtle – żółw,
seahorse – konik morski,
octopus – ośmiornica,
sailor – marynarz,
boat – łódka,
pirat – pirat,
pirate’s ship – statek piracki,
jungle – dżungla,
forward – w przód,
back – w tył,
tiger – tygrys,
tucan – tukan,
monkey – małpka,
frog – żaba,
ice cream – lody,
step – krok,
steps – kroki,
run – biegać,
skip – podskakiwać z nogi na nogę,
stomp – tupać,
jump – skakać,
swing – huśtać się,
waddle – kiwać się na boki,
slither – wić się,
dance – tańczyć.



Malowanie piaskiem – przygotuj tackę lub talerzyk z piaskiem dla każdego dziecka (mogą być to naczynia jednorazowe – dobrze będzie, jeśli będą nieco głębsze). Idąc za Metodą Dobrego Startu, niech uczniowie rysują palcami to, co powiesz (oczywiście w języku angielskim). Jeśli lubisz wychodzić poza schemat i nie boisz się bałaganu, niech dzieci usypują zadane przez ciebie słówko z piasku. Zapewniam, że zabawa będzie udana.

Let’s make the ocean! – ulubiona aktywność moich dzieci w tym temacie. Została zainspirowana przez jedno ze szkoleń Marysi Bursche. Przygotuj sporych rozmiarów przeźroczysty pojemnik, sztuczne rośliny do akwarium, małe muszelki, piasek, drobne kamyki, morskie zwierzęta (ja mam takie gumowe, jak dla maluchów do kąpieli). Napełniamy pojemnik wodą – musi być na tyle głęboki, by woda zakrywała rośliny. Następnie wkładamy poszczególne elementy, nazywając je – piasek na dno, muszelki, kamyki, roślinki akwariowe – najczęściej mają ciężką podstawkę, by utrzymywały się na dnie. Na końcu dodajemy zwierzęta. Roślinki, zwierzęta, a nawet kamienie i muszelki kupisz bardzo tanio w sklepach typu chiński market czy takich, w których wszystko kosztuje ok. 5 zł.

Sticky octopus – „mokra” aktywność z udziałem wody, zainspirowana przez wcześniej wspomniane szkolenie. Z pianki plastycznej, która jest dostępna w każdym sklepie papierniczym i jest dość popularna w przedszkolach, powycinałam ośmiorniczki i inne zwierzęta wodne w różnych kolorach. Nie mam talentu plastycznego, dlatego przygotowałam sobie szablony z kolorowanek. W ramach doświadczenia przyklejaliśmy te zwierzęta do boków naszego oceanu oraz do szyb (w przedszkolu, w którym pracowałam, były okna balkonowe), za pomocą wody. Niektóre zwierzęta po jakimś czasie odpadały, inne dzielnie się trzymały. Mała wskazówka: cała pianka musi być zanurzona w wodzie, by utrzymać się na szybie lub plastikowym pudełku przez kilka godzin.

Under the water – plastikowe, przeźroczyste pudełko napełnij wodą. Razem z dzi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy