Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela przedszkola

13 listopada 2017

NR 19 (Wrzesień 2016)

Jak w zegarku, czyli co zrobić, aby być lepiej zorganizowanym.
Ćwiczenia

0 26

Krok pierwszy: Sprawdź, czy jesteś dobrze zorganizowany

Ludzie, którzy są dobrze zorganizowani, potrafią załatwić wszystkie ważne sprawy zawodowe w godzinach pracy, radzą sobie z domowymi obowiązkami, mają czas na swoje pasje, przyjemności. Innymi słowy – efektywnie wykorzystują swój czas, ale nie tylko po to, żeby jeszcze więcej pracować. Umieją zadbać o równowagę pomiędzy obowiązkami a przyjemnościami. 
Sprawdź, czy potrafisz dobrze zorganizować czas. Przeczytaj uważnie kolejne pytania i wybierz odpowiedź, która najbardziej pasuje do tego, jak się zachowujesz. 
1.    Czy uważasz, że jesteś dobrze zorganizowany?
    Zdecydowanie tak. Mam wokół siebie porządek, nigdy nie zapominam o zebraniach i spotkaniach, zawsze dotrzymuję               terminów.
    Raczej tak. Dość dobrze radzę sobie ze swoimi obowiązkami. Czasami jednak wokół mnie pojawia się chaos i z                         niektórymi rzeczami nie nadążam.
    Raczej nie. Trudno mi zapanować nad rzeczywistością, pogodzić obowiązki w domu z obowiązkami w pracy.
    Kompletnie nie. Żyję w totalnym chaosie. Czasami nie pamiętam, co mam zrobić, gdzie mam różne potrzebne rzeczy, a             lista niezałatwionych spraw ciągle mi się wydłuża.  
2.    Jak oceniają cię znajomi i współpracownicy?
    Uważają, że jestem osobą systematyczną, staranną i uporządkowaną.
    Raczej nie mają powodów, aby na mnie narzekać, ale też nie jestem dla nich wzorem zorganizowania.
    Twierdzą, że bywam roztrzepaną osobą.
    Często muszą mi o czymś przypominać, poganiać.
3.    Czy udaje ci się wykonać określoną pracę w wyznaczonym terminie?
    Tak.
    Raczej tak.
    Na ogół muszę prosić o dodatkowy czas.
    Nigdy z niczym nie mogę zdążyć.
4.    Czym najpierw się zajmujesz: obowiązkami czy przyjemnościami?
    Najpierw koncentruję się na tym, aby zrobić to, co muszę. W przeciwnym razie nie jestem w stanie prawdziwie odpocząć.
    W pierwszej kolejności staram się zazwyczaj uporać z obowiązkami. Tylko czasami, kiedy czuję brak energii lub chęci,               zaczynam od przyjemności.
    Różnie to bywa. To zależy od mojego samopoczucia, poziomu zmęczenia i tego, czy lubię konkretne zajęcie.
    Zupełnie nie myślę w tych kategoriach. Robię to, na co mam w danej chwili ochotę, a dopiero później myślę o                             konsekwencjach i mierzę się z nimi.
5.    Jak sobie pomagasz, kiedy wiesz, że jutro czeka cię dzień pełen trudnych wyzwań?
    Robię szczegółowy plan. To, co mogę, przygotowuję wcześniej, a potem idę spać, aby następnego dnia być w pełni sił. 
    Planuję z grubsza, co mam zrobić i w jakiej kolejności czym się zająć.
    Staram się nie myśleć o jutrzejszym dniu, aby nie czuć przytłoczenia. W ten sposób odpoczywam i zbieram siły.
    Zajmuję się wszystkim, aby nawet przez chwilę nie myśleć o jutrze. Często tak dobrze mi to wychodzi, że kładę się                  znacznie później spać. 
6.    Czy nawet w największym nawale pracy potrafisz wygospodarować trochę czasu na zrobienie czegoś, co                       sprawia ci przyjemność?
    Tak, aby naładować akumulatory.
    Raczej tak, zwłaszcza wtedy, kiedy zauważam, że nie pracuję już efektywnie.
    Raczej nie, ponieważ duży poziom stresu nie pozwala mi oderwać się od pracy.
    Nie, bo wtedy zupełnie nie wiem, jak wszystko ogarnąć.
7.    Co robisz, zanim przystąpisz do realizacji większego zadania?
    Najpierw planuję, a w ramach tego zastanawiam się, co mi będzie potrzebne do wykonania tej pracy, 
       i gromadzę te przedmioty w zasięgu ręki, by potem nie tracić czasu na szukanie ich.
    Układam sobie plan w głowie, przygotowuję potrzebne materiały, ale mimo to często jednak czegoś mi brakuje.
    Od razu zaczynam pracować, ale często muszę przerywać pracę, bo nie wszystko mam pod ręką.
    Złoszczę się, bo jak zwykle nie bardzo wiem, od czego zacząć.
8.    Jak wygląda twoje miejsce pracy?
    Jest czyste, uporządkowane i wszystko ma tu swoje miejsce.
    Na ogół panuje tu porządek, choć na pewno daleko mi do pedanterii.
    Mam bałagan, ale świetnie się w tym bałaganie na ogół potrafię odnaleźć.
    Panuje w nim nieład i ciągle nie mogę czegoś znaleźć.
9.    Co robisz przed wakacjami lub urlopem?
    Staram się załatwić najważniejsze sprawy, a mniej ważne odkładam na później lub przekazuję moim współpracownikom.
    Załatwiam to, co tylko mogę, ale nie wszystko jestem w stanie podomykać.
    Myślenie o czasie wolnym mnie rozprasza i dezorganizuje moją pracę. W rezultacie podczas urlopu zajmuje się sprawami        z pracy.
    Panikuję, że nie zdążę załatwić najważniejszych rzeczy i na ogół te obawy się potwierdzają.
10.    Co robisz, kiedy musisz wykonać jakieś ważne dla ciebie zadanie?
    Konstruuję bardzo szczegółowy plan, którego mocno się pilnuję. Nie zostawiam na później czegoś, co powinienem i                 mogę zrobić od razu.
    Staram się pracować systematycznie i według planu.
    Staram się powoli je realizować, ale bywają chwilę, że tracę do tego motywację i całkowicie odpuszczam.
    Obiecuję sobie, że zajmę się tym dużo wcześniej, ale najczęściej robię wszystko na ostatnią chwilę i nie jestem ze                     wszystkim w stanie zdążyć.

Oblicz swój wynik, sumując punkty ze wszystkich swoich odpowiedzi. Za każdą odpowiedź A przyznaj sobie 4 pkt., za odpowiedź B – 3 pkt., za odpowiedź C – 2 pkt., za odpowiedź D –...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy