Dołącz do czytelników
Brak wyników

Akademia rozwoju nauczyciela przedszkola

13 listopada 2017

NR 19 (Wrzesień 2016)

Jak w zegarku, czyli co zrobić, aby być lepiej zorganizowanym.
Ćwiczenia

435

Krok pierwszy: Sprawdź, czy jesteś dobrze zorganizowany

Ludzie, którzy są dobrze zorganizowani, potrafią załatwić wszystkie ważne sprawy zawodowe w godzinach pracy, radzą sobie z domowymi obowiązkami, mają czas na swoje pasje, przyjemności. Innymi słowy – efektywnie wykorzystują swój czas, ale nie tylko po to, żeby jeszcze więcej pracować. Umieją zadbać o równowagę pomiędzy obowiązkami a przyjemnościami. 
Sprawdź, czy potrafisz dobrze zorganizować czas. Przeczytaj uważnie kolejne pytania i wybierz odpowiedź, która najbardziej pasuje do tego, jak się zachowujesz. 
1.    Czy uważasz, że jesteś dobrze zorganizowany?
    Zdecydowanie tak. Mam wokół siebie porządek, nigdy nie zapominam o zebraniach i spotkaniach, zawsze dotrzymuję               terminów.
    Raczej tak. Dość dobrze radzę sobie ze swoimi obowiązkami. Czasami jednak wokół mnie pojawia się chaos i z                         niektórymi rzeczami nie nadążam.
    Raczej nie. Trudno mi zapanować nad rzeczywistością, pogodzić obowiązki w domu z obowiązkami w pracy.
    Kompletnie nie. Żyję w totalnym chaosie. Czasami nie pamiętam, co mam zrobić, gdzie mam różne potrzebne rzeczy, a             lista niezałatwionych spraw ciągle mi się wydłuża.  
2.    Jak oceniają cię znajomi i współpracownicy?
    Uważają, że jestem osobą systematyczną, staranną i uporządkowaną.
    Raczej nie mają powodów, aby na mnie narzekać, ale też nie jestem dla nich wzorem zorganizowania.
    Twierdzą, że bywam roztrzepaną osobą.
    Często muszą mi o czymś przypominać, poganiać.
3.    Czy udaje ci się wykonać określoną pracę w wyznaczonym terminie?
    Tak.
    Raczej tak.
    Na ogół muszę prosić o dodatkowy czas.
    Nigdy z niczym nie mogę zdążyć.
4.    Czym najpierw się zajmujesz: obowiązkami czy przyjemnościami?
    Najpierw koncentruję się na tym, aby zrobić to, co muszę. W przeciwnym razie nie jestem w stanie prawdziwie odpocząć.
    W pierwszej kolejności staram się zazwyczaj uporać z obowiązkami. Tylko czasami, kiedy czuję brak energii lub chęci,               zaczynam od przyjemności.
    Różnie to bywa. To zależy od mojego samopoczucia, poziomu zmęczenia i tego, czy lubię konkretne zajęcie.
    Zupełnie nie myślę w tych kategoriach. Robię to, na co mam w danej chwili ochotę, a dopiero później myślę o                             konsekwencjach i mierzę się z nimi.
5.    Jak sobie pomagasz, kiedy wiesz, że jutro czeka cię dzień pełen trudnych wyzwań?
    Robię szczegółowy plan. To, co mogę, przygotowuję wcześniej, a potem idę spać, aby następnego dnia być w pełni sił. 
    Planuję z grubsza, co mam zrobić i w jakiej kolejności czym się zająć.
    Staram się nie myśleć o jutrzejszym dniu, aby nie czuć przytłoczenia. W ten sposób odpoczywam i zbieram siły.
    Zajmuję się wszystkim, aby nawet przez chwilę nie myśleć o jutrze. Często tak dobrze mi to wychodzi, że kładę się                  znacznie później spać. 
6.    Czy nawet w największym nawale pracy potrafisz wygospodarować trochę czasu na zrobienie czegoś, co                       sprawia ci przyjemność?
    Tak, aby naładować akumulatory.
    Raczej tak, zwłaszcza wtedy, kiedy zauważam, że nie pracuję już efektywnie.
    Raczej nie, ponieważ duży poziom stresu nie pozwala mi oderwać się od pracy.
    Nie, bo wtedy zupełnie nie wiem, jak wszystko ogarnąć.
7.    Co robisz, zanim przystąpisz do realizacji większego zadania?
    Najpierw planuję, a w ramach tego zastanawiam się, co mi będzie potrzebne do wykonania tej pracy, 
       i gromadzę te przedmioty w zasięgu ręki, by potem nie tracić czasu na szukanie ich.
    Układam sobie plan w głowie, przygotowuję potrzebne materiały, ale mimo to często jednak czegoś mi brakuje.
    Od razu zaczynam pracować, ale często muszę przerywać pracę, bo nie wszystko mam pod ręką.
    Złoszczę się, bo jak zwykle nie bardzo wiem, od czego zacząć.
8.    Jak wygląda twoje miejsce pracy?
    Jest czyste, uporządkowane i wszystko ma tu swoje miejsce.
    Na ogół panuje tu porządek, choć na pewno daleko mi do pedanterii.
    Mam bałagan, ale świetnie się w tym bałaganie na ogół potrafię odnaleźć.
    Panuje w nim nieład i ciągle nie mogę czegoś znaleźć.
9.    Co robisz przed wakacjami lub urlopem?
    Staram się załatwić najważniejsze sprawy, a mniej ważne odkładam na później lub przekazuję moim współpracownikom.
    Załatwiam to, co tylko mogę, ale nie wszystko jestem w stanie podomykać.
    Myślenie o czasie wolnym mnie rozprasza i dezorganizuje moją pracę. W rezultacie podczas urlopu zajmuje się sprawami        z pracy.
    Panikuję, że nie zdążę załatwić najważniejszych rzeczy i na ogół te obawy się potwierdzają.
10.    Co robisz, kiedy musisz wykonać jakieś ważne dla ciebie zadanie?
    Konstruuję bardzo szczegółowy plan, którego mocno się pilnuję. Nie zostawiam na później czegoś, co powinienem i                 mogę zrobić od razu.
    Staram się pracować systematycznie i według planu.
    Staram się powoli je realizować, ale bywają chwilę, że tracę do tego motywację i całkowicie odpuszczam.
    Obiecuję sobie, że zajmę się tym dużo wcześniej, ale najczęściej robię wszystko na ostatnią chwilę i nie jestem ze                     wszystkim w stanie zdążyć.

POLECAMY

Oblicz swój wynik, sumując punkty ze wszystkich swoich odpowiedzi. Za każdą odpowiedź A przyznaj sobie 4 pkt., za odpowiedź B – 3 pkt., za odpowiedź C – 2 pkt., za odpowiedź D – 1 pkt.

Jeśli uzyskałeś 10–15 pkt.:
Żyjesz w ciągłym chaosie. Trudno ci zorganizować twój czas pracy i czas wolny. Kiedy pracujesz, niełatwo ci się na tym dobrze skoncentrować. Kiedy odpoczywasz, to też nie w pełni. Masz kłopoty z terminami, zobowiązaniami, planami, porządkiem. Najwyższa pora nauczyć się systematyczności, planowania i organizacji czasu. To nie tylko zapewni ci większą efektywność, ale poprawi również twoje samopoczucie i komfort życia.

Jeśli uzyskałeś 16–25 pkt.:
Nie lubisz działać według planu, raczej cenisz sobie wolność i swobodę. Terminowe prace traktujesz jak zło konieczne i zabierasz się do nich w ostatniej chwili, kiedy istnieje ryzyko, że nie zdążysz ich wykonać. Obiecujesz sobie, że następnym razem będzie lepiej, ale potem bywa jak zwykle. Jeśli chcesz poprawić jakość swojego życia, życzliwszym okiem spójrz na planowanie i porządek. Wtedy szybciej uporasz się z obowiązkami i bez wyrzutów sumienia będziesz mógł mieć czas na przyjemności. 

Jeśli uzyskałeś 26–31 pkt.:
Potrafisz być dobrze zorganizowany i dzięki temu efektywny w działaniu. Pamiętasz o terminach, dotrzymujesz zobowiązań. Znasz swoje możliwości i zazwyczaj nie bierzesz na siebie więcej obowiązków niż jesteś w stanie zrobić w danym czasie. Nie znaczy to, oczywiście, że nie zdarzają ci się gorsze momenty, okresy dezorganizacji i czas rozprężenia. Masz jednak dużą szansę, aby osiągnąć sukces i jednocześnie zachować równowagę między pracą a odpoczynkiem. 

Jeśli uzyskałeś 32–40 pkt.:
Jesteś osobą niezwykle sumienną, poukładaną i dobrze zorganizowaną. Nie zmarnujesz żadnej chwili i realizujesz swoje plany i założenia. Dotrzymujesz zobowiązań, pamiętasz o terminach, dbasz o to, aby twój świat był poukładany. W tej doskonałości czasami pozwalaj sobie i innym na niedoskonałość. Uważaj również na to, aby nie próbować pomieścić więcej zadań niż możesz.

Krok drugi: Przeanalizuj, jak wykorzystujesz swój czas

Ważnym etapem nauki lepszej organizacji jest ocena tego, w jaki sposób obecnie wykorzystujemy swój czas. Systematyczne uzupełnianie tabeli na przestrzeni przynajmniej tygodnia pozwoli zyskać realny obraz naszej aktywności. 

  • Podziel swoje aktywności na kategorie, np. rozmowy, spotkania, kontakty z rodzicami, planowanie, przygotowanie materiałów do zajęć z dziećmi, zajęcia z dziećmi, przerwy itd. Wpisz je do tabeli.
  • Kiedy wykonasz jakieś zadanie, należące do danej kategorii, wpisz ilość minut poświęconych na nie.
  • Pod koniec każdego dnia oraz pod koniec tygodnia dodaj całkowitą liczbę minut (godzin), które spędziłeś na wykonaniu poszczególnych zadań z każdej kategorii.
Tabela 1. Działania związane z pracą zawodową
 

Kategorie aktywności

Całkowita ilość czasu poświęconego na to zajęcie w danym dniu

Zapisz, ile czasu 
w minutach przeznaczasz na tę czynność każdego dnia

Zajęcia 
z dziećmi

Przygotowanie materiałów 
do zajęć 
z dziećmi

Kontakt 
z rodzicami
Rozmowy 
z dorosłymi 
w pracy 
Czytanie, szkolenie się Inne 
(jakie?)
Inne 
(jakie?)
Inne 
(jakie?)
 
Poniedziałek                  
Wtorek                  
Środa                  
Czwartek                  
Piątek                  
Sobota                  
Niedziela                  

Całkowita
ilość czasu 
poświęconego 
na dane zajęcie 
w tygodniu

                 

 

Tabela 2. Działania związane z życiem prywatnym
  Kategorie aktywności

Całkowita ilość czasu poświęconego na to zajęcie w danym dniu

Zapisz, ile czasu 
w minutach przeznaczasz na tę czynność 
każdego dnia

Przygotowanie 
i spożywanie posiłków
Sprzątanie, porządkowanie, pranie, prasowanie Załatwianie spraw 
w urzędach
Zakupy   Spotkania 
z rodziną, 
znajomymi
Inne 
(jakie?)
Inne 
(jakie?)
 
Poniedziałek                
Wtorek                
Środa                
Czwartek                

Piątek

               
Sobota                
Niedziela                

Całkowita ilość czasu 
poświęconego na dane zajęcie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy