W okresie tym, oprócz zauważalnego rozwoju fizycznego, doskonalenia mowy i myślenia dziecka, kształtowania zainteresowań oraz utrwalania postaw społecznych i moralnych, ujawniają się również zdolności muzyczne, a stosowanie szeregu oddziaływań muzycznych znacząco wspomaga wszystkie sfery rozwojowe dziecka (m.in. rozwój funkcji poznawczych, sfery uczuciowej, myślenia, wyobraźni). Ważną rolę odgrywa w szczególności tzw. umuzykalnienie przedszkolaka, umożliwianie mu kontaktu ze światem dźwięków, rozwijanie jego wrażliwości słuchowej, umiejętności przeżywania muzyki, wytwarzanie zainteresowania muzyką, w końcu tworzenie warunków dla rozwoju twórczości muzycznej dziecka jako potencjalnego, przyszłego twórcy kultury muzycznej danego kręgu kulturowego.
POLECAMY
Znaczenie muzyki w aktywności ruchowej dziecka
Etap przedszkolny jest pierwszym okresem w życiu dziecka, kiedy można zastosować szeroki i zróżnicowany wachlarz oddziaływań, niezwykle pozytywnych dla jego rozwoju muzycznego. Wachlarz ten współtworzą niemal wszystkie formy aktywności muzycznej, obejmujące ruch przy muzyce, śpiew, grę na instrumentach, tworzenie muzyki oraz jej słuchanie.
Ruch i rytm
Ruch przy muzyce odwołuje się do naturalnej potrzeby ruchu przedszkolaków i możliwości wykorzystania ich spontanicznej ekspresji ruchowej opartej na poczuciu rytmu. Właściwie prowadzone i systematyczne zajęcia muzyczno-ruchowe nie tylko oferują dzieciom możliwość zaspokojenia potrzeby ruchu, lecz także wspomagają rozwój sprawności fizycznej, korygują dysproporcje rozwojowe, kształcą naturalne czynności ruchowe, dostarczają bodźców dla rozwoju ciała, wyrabiają estetykę ruchów oraz uczą, w jaki sposób optymalnie wykorzystywać swoją energię, aby n...