Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna za pomocą ruchu
– scenariusze zajęć

Artykuły z czasopisma | 13 listopada 2017 | NR 19
294

Pojedyncze zajęcia zrealizowane według jednego konspektu powinny trwać ok. 25 min. Przewidzianym miejscem do ich przeprowadzenia jest sala gimnastyczna. Konspekty zostały przygotowane dla dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 4–5 lat. Istotnym elementem w proponowanych scenariuszach jest praca zespołowa oraz aktywność jednostki pozwalająca na odkrywanie wiedzy przez działanie. Ćwiczenia zaplanowane w konspektach angażują wszystkie partie ciała do wysiłku fizycznego, a jednocześnie zapewniają zabawę i pobudzają wyobraźnię.

Temat zajęć:

Poznajemy cyfry za pomocą zabawy ruchowej

Czas trwania: 

25 min

Liczba uczestników: 

15 osób

Miejsce:

sala gimnastyczna

Wiek:

4–5 lat 

Formy:

indywidualna, grupowa

Cel ogólny

liczenie od 1 do 5 z umiejętnością wskazania wartości danej cyfry

Cele operacyjne:

Dziecko

  • potrafi wykonać proste czynności fizyczne: podskok, pajacyk, obrót, klaśnięcie w dłonie, podskok na jednej nodze,
  • potrafi wykonać odpowiednią ilość określonych czynności fizycznych adekwatną do liczby

 

Przebieg zajęć

Przywitanie
Uczestnicy siedzą w kręgu. Indywidualnie opowiadają o swoim samopoczuciu. 
Czas: 2 min

„Zapoznanie się z cyframi”
Uczestnicy siadają w kręgu. Prowadzący liczy od 1 do 5. Pyta dzieci, jaką czynność wykonał? Do czego potrzebna jest znajomość liczb? Prowadzący obrazowo wyjaśnia uczestnikom wartość liczb, np.: 1 – jedno jabłko, 2 – dwa ołówki, 3 – trzy klocki, 4 – cztery misie, 5 – pięć książek. Następnie wszyscy wspólnie liczą do 5. 
Czas: 4 min

„Baw się cyferkami!”
Uczestnicy stają w rozsypce. Prowadzący wypowiada hasła: dwa podskoki, trzy pajacyki, jeden obrót, cztery klaśnięcia w dłonie, dwa skoki na jednej nodze (przykładowe zadania). Uczestnicy wykonują polecenia nauczyciela, zwracając uwagę na liczbę powtórzeń danej czynności. 
Czas: 3 min

„Nieodkryte skarby”
W sali gimnastycznej znajduje się pięć kół hula-hoop. 
W pierwszym kole znajduje się pięć białych kartek, w drugim – pięć piórników, w trzecim – pięć książek, w czwartym – pięć klocków.
Uczestnicy siedzą w kręgu, głośno odliczają od 1 do 5 (z pomocą nauczyciela). Następnie prowadzący pyta, kto jest nr. 1, kto nr. 2 itp., dzieci podnoszą ręce. Na hasło ,,nr 1’’ wstają ,,jedynki’’ nauczyciel wyznacza miejsce przy kole nr 1. Tak samo postępuje z innymi drużynami. Gdy każda grupa zajmuje miejsce koło swojego hula-hoop, prowadzący informuje, że w sali gimnastycznej są ukryte takie same przedmioty, jakie znajdują się w środku koła. W tym ćwiczeniu zespół na czworaka szuka ukrytych przedmiotów. Grupa, której jako pierwszej uda się odnaleźć przedmioty, wygrywa. 
Czas: 10 min

Wierszyk z podziałem na role
Prowadzący dzieli grupę na 5 zespołów 3-osobowych. Każda drużyna zajmuje wyznaczone miejsce. Poszczególne zespoły otrzymują nazwy: jedynki, dwójki, trójki, czwórki, piątki. Nauczyciel czyta wiersz, a konkretna drużyna naśladuje ruchem jego treść.
W momencie czytania cyfr, nauczyciel pokazuje ich graficzny zapis, jednocześnie czytając wiersz (autor: Paulina Guzera)

Jedynki tańczą ochoczo rozbawione,
Dwójki klaszczą mocno w dłonie,
Trójki bawią się zamyślone,
Czwórki skaczą na jednej nodze,
Piątki pokazują piękne ząbki,
Jedynki prezentują śmieszne minki,
Dwójki zbierają ogórki,
Trójki skaczą jak kangurki,
Czwórki wspinają się na górki,
Piątki sadzą grządki.

Czas: 4 min

Wiadomość zwrotna
Uczestnicy stoją w kole. Ten, komu zajęcia się podobały, tupie nogami. Ten, komu się nie podobały, stoi nieruchomo. 
Czas: 2 min

 

Temat zajęć:

Świat figur geometrycznych poznawanych za pomocą ruchu

Czas trwania:

25 min

Liczba uczestników:

15 osó...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy