Dołącz do czytelników
Brak wyników

Edukacja matematyczna za pomocą ruchu
– scenariusze zajęć

Artykuły z czasopisma | 13 listopada 2017 | NR 19
112

Pojedyncze zajęcia zrealizowane według jednego konspektu powinny trwać ok. 25 min. Przewidzianym miejscem do ich przeprowadzenia jest sala gimnastyczna. Konspekty zostały przygotowane dla dzieci w wieku przedszkolnym w wieku 4–5 lat. Istotnym elementem w proponowanych scenariuszach jest praca zespołowa oraz aktywność jednostki pozwalająca na odkrywanie wiedzy przez działanie. Ćwiczenia zaplanowane w konspektach angażują wszystkie partie ciała do wysiłku fizycznego, a jednocześnie zapewniają zabawę i pobudzają wyobraźnię.

Temat zajęć:

Poznajemy cyfry za pomocą zabawy ruchowej

Czas trwania: 

25 min

Liczba uczestników: 

15 osób

Miejsce:

sala gimnastyczna

Wiek:

4–5 lat 

Formy:

indywidualna, grupowa

Cel ogólny

liczenie od 1 do 5 z umiejętnością wskazania wartości danej cyfry

Cele operacyjne:

Dziecko

  • potrafi wykonać proste czynności fizyczne: podskok, pajacyk, obrót, klaśnięcie w dłonie, podskok na jednej nodze,
  • potrafi wykonać odpowiednią ilość określonych czynności fizycznych adekwatną do liczby

 

Przebieg zajęć

Przywitanie
Uczestnicy siedzą w kręgu. Indywidualnie opowiadają o swoim samopoczuciu. 
Czas: 2 min

„Zapoznanie się z cyframi”
Uczestnicy siadają w kręgu. Prowadzący liczy od 1 do 5. Pyta dzieci, jaką czynność wykonał? Do czego potrzebna jest znajomość liczb? Prowadzący obrazowo wyjaśnia uczestnikom wartość liczb, np.: 1 – jedno jabłko, 2 – dwa ołówki, 3 – trzy klocki, 4 – cztery misie, 5 – pięć książek. Następnie wszyscy wspólnie liczą do 5. 
Czas: 4 min

„Baw się cyferkami!”
Uczestnicy stają w rozsypce. Prowadzący wypowiada hasła: dwa podskoki, trzy pajacyki, jeden obrót, cztery klaśnięcia w dłonie, dwa skoki na jednej nodze (przykładowe zadania). Uczestnicy wykonują polecenia nauczyciela, zwracając uwagę na liczbę powtórzeń danej czynności. 
Czas: 3 min

„Nieodkryte skarby”
W sali gimnastycznej znajduje się pięć kół hula-hoop. 
W pierwszym kole znajduje się pięć białych kartek, w drugim – pięć piórników, w trzecim – pięć książek, w czwartym – pięć klocków.
Uczestnicy siedzą w kręgu, głośno odliczają od 1 do 5 (z pomocą nauczyciela). Następnie prowadzący pyta, kto jest nr. 1, kto nr. 2 itp., dzieci podnoszą ręce. Na hasło ,,nr 1’’ wstają ,,jedynki’’ nauczyciel wyznacza miejsce przy kole nr 1. Tak samo postępuje z innymi drużynami. Gdy każda grupa zajmuje mie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy