Zakaz dostępu do urządzeń mobilnych dla dzieci do 3. r.ż.?
Oczywiście, nie ma formalnie takiego zakazu. Jednak patrząc na to, jak urządzenia elektroniczne oddziałują na mózgi małych dzieci, rozsądnym wydawałoby się wprowadzenie znaczących ograniczeń. Mózg człowieka rozwija się najsilniej w okresie 1. r.ż. Potem następuje niewielkie spowolnienie, ale i tak okres od 1. roku do 3. lat jest kluczowy. Ilość bodźców, które otrzymuje w tym czasie mózg, a także ich różnorodność, pozwala na wykształcenie połączeń neuronowych odpowiedzialnych za poszczególne czynności i umiejętności. Będzie to baza do późniejszego funkcjonowania człowieka. Na tej neuronowej bazie, budowanej w okresie do 3. r.ż., osadzać się będą wszystkie umiejętności nabywane potem przez daną osobę. To mechanizm biologiczny, ewolucyjny, pozwalający nam przetrwać jako gatunkowi.
POLECAMY
Tablety, a także inne urządzenie elektroniczne stanowią czynnik zakłócający prawidłowy rozwój mózgu, a więc i dziecka. Dlaczego? Wydawać by się mogło, że tablety, komputery pełnią funkcje edukacyjną i właśnie wspierają rozwój dziecka! Gry i proste programy ćwiczą pamięć, spostrzegawczość oraz wspierają rozwój intelektualny i poznawczy dziecka. Na dodatek materiał podany jest w atrakcyjnej formie, zachęcającej dziecko do ćwiczeń!
Pewnego dnia moja córka wróciła do domu z zadaniem nauczenia się grania melodii na dzwonkach (cymbałkach). Mieliśmy dzwonki w domu, ale szkolne zadanie wymagało instrumentu z większą liczbą płytek.
– No co można zrobić – powiedziałam do córki bezradna. – Nauczysz się grać te dźwięki, które są na naszych dzwonkach, a resztę będziesz grać „na sucho”.
– Po prostu ściągniemy dzwonki na tablet – oznajmiła córka bez chwili namysłu.
I ściągnęłyśmy. Co najciekawsze w tej historii – córka praktycznie nie korzysta z komputera i innych...