Dział: Logopedia i terapia mowy

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Zabawy kontaktowe a rozwijanie kompetencji komunikacyjnych

Rodzice, obserwując rozwój własnego dziecka, szczególną uwagę – oprócz umiejętności motorycznych – poświęcają zdolnościom mówienia. Z doświadczeń terapeutycznych wynika, że ta sfera rozwoju jest przez opiekunów małych dzieci postrzegana jako jedna z najważniejszych. Jednakże rodzice dziecka zagrożonego niepełnosprawnością tracą często poczucie kompetencji rodzicielskich. Dlaczego tak się dzieje?

Czytaj więcej

Wspieranie rozwoju dzieci z opóźnionym rozwojem mowy z zastosowaniem terapii integracji sensorycznej

U dzieci z opóźnionym rozwojem mowy mogą występować również inne ograniczenia, np. dotyczące przetwarzania informacji przedsionkowych, proprioceptywnych, dotykowych i słuchowych. Identyfikacja nieprawidłowego przetwarzania informacji sensorycznych pozwala zapobiec negatywnym skutkom zaburzenia mowy.

Czytaj więcej

Sygmatyzm, czyli seplenienie u dzieci w wieku przedszkolnym

Współcześnie w placówkach przedszkolnych coraz większa liczba dzieci objęta jest terapią logopedyczną. Obok kappacyzmu, gammacyzmu czy wad wymowy związanych z innymi zaburzeniami rozwoju najliczniej występującym problemem jest sygmatyzm, czyli seplenienie.
 

Czytaj więcej

Totet czy kotek, todut czy kogut?

Dla niektórych dorosłych to tylko „śmieszna”, „dziecięca”, a nawet „pocieszna” wymowa ich maluchów, warto jednak wiedzieć, że takie realizacje głosek to wady wymowy.

Czytaj więcej

Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu

Komunikacja to źródło poznawania samego siebie, własnych możliwości, innych ludzi, otoczenia i świata. Porozumiewanie się pozwala na zaspokojenie podstawowej potrzeby psychicznej człowieka – kontaktu z drugim człowiekiem, wspólnego przeżywania, działania, tworzenia, bycia. Dla każdego człowieka, także dla przedszkolaków, komunikacja jest istotnym elementem funkcjonowania w relacjach z rodziną, rówieśnikami, nauczycielami i innymi ludźmi.

Czytaj więcej

Opóźniony rozwój mowy małego dziecka i dziecka w wieku przedszkolnym

Zaburzenia pojawiające się w rozwoju języka znacząco wpływają na wszystkie sfery rozwojowe dziecka: społeczną, emocjonalną, poznawczą i ruchową. Dziecko mające trudności w komunikacji może całkowicie wycofać się z podejmowania jakiejkolwiek aktywności i nawiązywania relacji z otoczeniem! Dlatego terapię należy zacząć jak najszybciej. Aby tak się stało, niezbędna jest czujność nauczyciela. Co zatem należy zrobić, aby nie przeoczyć niepokojących sygnałów?

Czytaj więcej

Wstępna diagnoza i zabawy logopedyczne w przedszkolu

Czy przedszkolaki powinny być objęte terapią logopedyczną? Czy dla trzylatków to nie za wcześnie? Takie wątpliwości pojawiają się w rozmowach z rodzicami. Specjaliści – logopedzi, lekarze, terapeuci i nauczyciele – doskonale wiedzą, że im wcześniej rozpoczniemy terapię, tym większe szanse ma dziecko na uzyskanie pozytywnych efektów. Rozwój języka i mowy ułatwia dziecku funkcjonowanie w grupie rówieśniczej, pozwala też na angażowanie się w różnorodne aktywności. Prawidłowy rozwój mowy warunkuje prawidłowy rozwój psychofizyczny, zaburzenia w rozwoju mowy wpływają też na zburzenia w innych sferach rozwojowych.

Czytaj więcej

Wakacyjne zabawy logopedyczne

Wakacje to szczególny okres w rozwoju każdego dziecka, kiedy większość czasu przeznaczamy na odpoczynek maluchów. Podczas wakacyjnych zabaw, wycieczek, rozmaitych aktywności, które proponujemy dzieciom warto pamiętać o utrwalaniu tych umiejętności, które dziecko opanowało w ostatnim czasie.

Czytaj więcej