Rozwój mowy dziecka jest zależny od rozwoju ogólnego. W stymulacji dzieci niezbędne jest oddziaływanie nie tylko na mowę, ale również na powiązane z nią zmysły: słuchu i wzroku, na małą motorykę i koordynację ruchową. Wpływ na opóźnienie rozwoju mowy wywierają różnorodne czynniki, takie jak: zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego, niski poziom funkcjonowania narządów mowy, nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie zmysłu słuchu, uwarunkowania środowiskowe, uszkodzenia układu nerwowego, nieprawidłowości psychiczne, opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka. Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy mogą przejawiać jednocześnie symptomy nieprawidłowego rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego. Identyfikacja współistniejącego zaburzenia integracji sensorycznej może okazać się ważna w przewidywaniu skuteczności terapii logopedycznej (Li-Chen Tungi in. 2013).
POLECAMY
Poziomy integracji sensorycznej
Noworodek jest wyposażony w narządy zmysłowe zdolne do pełnienia swoich funkcji odbiorczych oraz umiejętność aktywności motorycznej i reakcji odruchowych. Łączenie się informacji z poszczególnych systemów zmysłowych następuje tuż po urodzeniu i stopniowo się doskonali, co umożliwia dziecku kompleksową percepcję i prezentuje coraz lepsze odpowiedzi przystosowawcze. Efektem jest coraz lepszy obraz zróżnicowania przez dziecko własnego ciała i otaczającego świata, jak również zdolność do samokontroli, samooceny i abstrakcyjnego myślenia. Procesy sensoryczne warunkują rozwój schematu ciała, stopień pobudliwości i koncentrację uwagi. Są to aspekty istotne do budowania umiejętności komunikacyjnych dziecka. Ponadto pierwszy poziom integracji sensorycznej umożliwia powiązanie bodźców dotykowych. W tym okresie zostają powiązane bodźce dotykowe, co daje dziecku możliwość ssania, jedzenia, odczuwania przyjemności dotyku i tworzenie więzi z matką. Integracja bodźców przedsionkowych i proprioceptywnych umożliwia dziecku koordynację ruchów gałek ocznych, utrzymanie postawy, zbudowanie napięcia mięśniowego, równowagi i przeciwdziałania sile grawitacji. Poziom drugi integracji sensorycznej zapewnia łączenie bodźców s...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.