Dołącz do czytelników
Brak wyników

Logopedyczne ABC

20 listopada 2017

NR 28 (Czerwiec 2017)

Wakacyjne zabawy logopedyczne
– mamo, tato pobawmy się razem

0 415

Wakacje to szczególny okres w rozwoju każdego dziecka, kiedy większość czasu przeznaczamy na odpoczynek maluchów. Podczas wakacyjnych zabaw, wycieczek, rozmaitych aktywności, które proponujemy dzieciom warto pamiętać o utrwalaniu tych umiejętności, które dziecko opanowało w ostatnim czasie.

Wykorzystujmy do tego każdy moment, wspólne spacery, wycieczki – gdy uczymy się obserwować, poznajemy otoczenie, ale też czynności wykonywane każdego dnia – przygotowywanie posiłków, sprzątanie, ubieranie się; opowiadajmy o tym, co widzimy, robimy; zadawajmy dzieciom pytania, bawmy się przy tym dźwiękami, które możemy usłyszeć, naśladować, powtarzać.

Warto zarezerwować część czasu na utrwalanie ćwiczeń logopedycznych, realizowanych w formie zabawy. Jest to dosyć istotne, aby zachować ciągłość realizowanych ćwiczeń, co znacznie podniesie skuteczność prowadzonej terapii.
Zabawa jest podstawową formą aktywności dzieci. Jest źródłem wielu bodźców, także okazją poznawania siebie, 
innych, otoczenia; warto wykorzystać pozytywne właściwości zabawy w celu kontynuowania ćwiczeń logopedycznych.
Warunkiem prawidłowej wymowy jest wysoka sprawność aparatów biorących udział w akcie mowy: oddechowego, słuchowego, artykulacyjnego, fonacyjnego. Różnorodne zabawy oddechowe, ortofoniczne, logopedyczne, rytmiczne, ruchowe, usprawniają pracę narządów mowy, fonacji, słuchu.

Realizacja ćwiczeń w trakcie codziennych zabaw z dzieckiem w sposób pozytywny wpłynie na stymulację w zakresie:
■    właściwego oddychania,
■    pogłębiania oddechu oraz wydłużania fazy oddechowej,
■    prawidłowej pracy języka, warg, żuchwy, podniebienia,
■    właściwego posługiwania się głosem,
■    rozwijania percepcji i pamięci słuchowej, 
■    rozwijania percepcji i pamięci wzrokowej, 
■    doskonalenia słuchu fonemowego, 
■    stymulacji i podwyższania uwagi, 
■    rozwijania pamięci,
■    doskonalenia prawidłowej artykulacji, 
■    wzbogacania słownictwa biernego i czynnego, 
■    rozwijania umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi.

Stosując różnorodne ćwiczenia, pamiętajmy, że podczas ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne dbamy o to, aby pracowały one symetrycznie oraz o to, aby wykonywany ruch był zrealizowany zgodnie z poleceniem.

Przy realizacji ćwiczeń oddechowych zwróćmy uwagę, że dmuchać należy środkiem ust, tworząc dzióbek; dmuchanie z udziałem policzków lub przez nos jest niewskazane. Stosując ćwiczenia ze słomką, dbajmy, żeby słomka była umieszczona na środku ust, trzymajmy ją w ustach i nie przygryzajmy słomki. Ćwiczenia wykonujmy dokładnie bez pośpiechu.

Kiedy możemy się bawić z dziećmi? 

Róbmy to każdego dnia przez chwilę. Zarezerwujmy sobie od 20 do 30 min. każdego dnia na wspólną zabawę. Poniżej prezentuję przykładowe projekty zabaw, które można wykorzystać do wspólnych ćwiczeń.

Kolorowe kwiaty

Cele:
■    doskonalenie pracy warg, języka,
■    kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
■    doskonalenie realizacji głosek szeregu syczącego.

Poszukiwanie kwiatów, rozglądanie się dokoła – otwieramy usta i wysuwamy język na brodę, w kierunku kącików ust. 
OOOO!, znajdujemy piękne kwiaty, wąchamy je – wciągając i wypuszczając powietrze.

Dmuchanie na płatki kwiatów (wycięte z papieru) - dmuchamy za pomocą słomki. Tworzenie kolorowej łąki.

Malowanie wiosennych kolorów – wysuwamy język z jamy ustnej i rysujemy jego czubkiem kółeczka, kropeczki, kreseczki, krateczki.

Muszka – na kwiatku usiadła muszka, bzyczymy – „bzzzzzzz” i biegamy, naśladując latająca muchę. Muszka na kwiatkach, drzewach zostawia informacje (karteczki z obrazkami); gdy je znajdziemy, nazywamy je (listki, słońce, stokrotki, słoneczniki, osa, sowa, las, dzwonki, cukierki, cegły, zegar, zebra).

Siadamy na dywanie, kwiatki idą spać – chowamy głowę w dłoniach, ramionach.

Piesek

Cele:
■    usprawnianie pracy warg, języka, żuchwy, podniebienia,
■    stymulowanie uwagi,
■    doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej.

Piesek jest na spacerze – naśladujemy spacerujące pieski (czworakowanie), szuka jedzenia – wąchanie noskiem.

Piesek warczy – „wrrrrr”, znalazł kość, gryzie kość (uderzamy zębami; usta są w uśmiechu),

Piesek szczeka z zadowoleniem – „hau, hau”,

Pieskowi chce się pić – wysuwamy język z jamy ustnej i sapiemy, 

Piesek pije – naśladujemy picie, dobre picie, smakuje pieskowi – oblizujemy językiem ruchem okrężnym wargi.

Zadowolony piesek idzie spać – zwijamy się w kłębek.

Kotek

Cele:
■    doskonalenie motoryki artykulatorów,
■    usprawnianie artykulacji i fonacji,
■    doskonalenie motoryki małej i dużej.

Kotek mruczy – „mmmmmmm, mmmmmm, mmmmmm”, 

Kotek wyciąga się – wyciągamy się w pozycji na czworakach oraz wysuwamy wąski język z jamy ustnej.

Miauczy – „miau, miau, miauuu”.

Kotek biegnie za piłeczką, skacze – „hop!”.

Łapie piłeczkę – nadmuchujemy policzki i gwałtownie wypuszczamy powietrze.

Kotek chce dostać mleczko, mruczy – „mmmm”, i miauczy – „miauu, miauu”, pije mleczko – wysuwamy języczek, jest pyszne – „mniammm”, oblizujemy wargi ruchem okrężnym. 

Kotek ma brudne wąsy od mleka – kierujemy język do kącików ust.

Kotek jest zadowolony, śpi – zwijamy się w kłębuszek – i chrapie – chrapiemy.

Wyciąga się – wyciągamy się w pozycji na plecach, odpoczywamy.

Deszczyk

Cele:
■    doskonalenie uwagi i pamięci słuchowej,
■    usprawnianie pracy narządów mowy, słuchu,
■    kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.

Idziemy na spacer – „tup, tup, tup”, zaczyna padać delikatny deszczyk – „kap, kap, kap” – dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu. Deszcz jest coraz mocniejszy – „brzrzrz”, wieje wiatr – „szu, szu, szu, szuuu, uuuuu, łuu, łuu”; klaskanie w rytmie ćwierćnut (dziecko powtarza rytm za partnerem).

Biegniemy i chowamy się pod drzewem – „tup, tup, tup” – wysuwamy szeroki język z jamy ustnej i opieramy go na dolnej wardze.

Deszcz jest jeszcze mocniejszy – „brzrz, szszsz, bummm, trach, trz, trz, trz” – tupiemy w rytmie ósemek, uderzamy dłońmi w kolana (dzieci naśladują rytm podany przez partnera). 

Wielki skok – „bach!” – koniec ulewy.

Wychodzi słoneczko, mocno świeci – rysujemy językiem słońce (koło i promyczki). Pokazuje się tęcza – kilkakrotnie przesuwamy językiem po górnej wardze od jednego do drugiego kącika ust.

Jest pięknie i kolorowo – malujemy poprzez dmuchanie przez słomkę, na rozcieńczoną farbę, poprzez dmuchanie rozprowadzamy farbę na kartce wg własnego pomysłu.

Sklep z zabawkami

Cele:
■    usprawnienie słuchu,
■    kształcenie siły wydechu,
■    doskonalenie pracy warg, języka, żuchwy,
■    rozwijanie samoświadomości w zakresie pracy narządów artykulacyjnych,
■    doskonalenie sprawności ruchowej,
■    stymulacja uwagi.

Wyprawa do sklepu zabawkowego – „tup, tup, tup”.

Oglądanie zabawek przez szybę – wyciągamy szyję i przesuwamy ją raz w jedną, raz w drugą stronę.

Słuchanie, skąd dochodzi dźwięk – partner dziecka ukrywa grającą zabawkę; zadaniem dziecka jest zidentyfikowanie źródła dźwięku.

Zabawa przy muzyce – podczas muzyki zabawki schodzą z półek sklepowych i tańczą (swobodny taniec), gdy w muzyce następuje przerwa, zabawki wracają na półkę, gdy czarodziej dotyka zabawkę, ta zaczyna się ruszać: 

  • lalka – „mama, mama”, lalka pije – naśladujemy picie butelki ze smoczkiem, 
  • misiu mruczy – „mmmm” i je miód, „pyychaaa!” oblizujemy buzię – wargi dookoła,
  • zajączek skacze – „kic, kic” i rusza pyszczkiem – przesuwanie ściągniętych warg na boki, 
  • samochodzik jedzie (swobodnie poruszamy się) – „brrr, brum, brum”, zatrzymuje się (zatrzymujemy się ) „iiiii”, 
  • piłeczka skacze – „bach, bach”, nadymanie buzi – nabieranie powietrza do jamy ustnej i gwałtowne wypuszczanie go,
  • pajacyk skacze (skaczemy jak pajacyki) – „fiku-miku, fiku-miku, bum”, uśmiechają się – rozciągamy buzię w uśmiechu, tak aby było widać zęby,
  • samolot leci (biegamy z rozłożonymi ramionami) – „uuuuuu”, ląduje (zatrzymujemy się, siadając na podłodze) „iiiii”,
  • pociąg rusza (poruszamy się powoli) – „puf, puf, puf”, jedzie coraz szybciej (przyspieszamy) – „fu, fu, fu”, gwiżdże – „uuuuuu, uu, uu”, zatrzymuje się (zwalniamy) – „pssssssssss”.

Plac zabaw

Cele:
■    usprawnianie motoryki artykulatorów,
■    kontrolowanie siły wydechu,
■    kształcenie prawidłowego toru oddechowego,
■    rozwijanie wyobraźni,
■    doskonalenie sprawności manualnej.

Idziemy na plac zabaw, rytmicznie powtarzamy – „tupu, tup, tupu, tup, tup, tup”. 

OOO!, jaki duży plac zabaw – „hurrraaa!”, zaczynamy zabawę – szeroko się uśmiechamy. 

Huśtamy się na huśtawce – język kierujemy naprzemiennie z jednego kącika ust do drugiego, „hoooplaa!”.

Ooo!, a tutaj tor wyścigowy – dmuchamy przez słomkę na piłeczkę, którą prowadzimy wzdłuż toru zbudowanego z klocków.

A tutaj zjeżdżalnia, wchodzimy po drabinie – język unosimy w kierunku nosa, coraz wyżej; zjeżdżamy – wysuwamy język jak najdalej z jamy ustnej (zabawę powtarzamy kilkakrotnie).

Ufff, teraz trochę odpoczniemy, gramy w piłkę – wewnątrz jamy ustnej język kierujemy kolejno do policzków,

Teraz karuzela – wysuwamy język z jamy ustnej i rysujemy kółeczka początkowo powoli, potem coraz szybciej i na koniec zatrzymujemy się.

Wreszcie zabawa z balonami, nadmuchujemy balony – nabieramy dużo powietrza do jamy ustnej, po chwili wy-
puszczamy je – „puuu, puuu”.

Drabinki, wspinamy się – język dotyka różnych miejsc na podniebieniu.
Odpoczywamy, siedzimy na ławce – język w pozycji spoczynkowej znajduje się w jamie ustnej (czubek języka opiera się o podniebienie).

Wracamy do domu – „tup, tup, tup, tup”.

Pod koniec zabawy proponujemy dziecku, aby narysowało ilustrację do zabawy, może też ulepić plac zabaw z plasteliny, zależnie od preferencji dziecka i rodzica.

Wycieczka...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy