Wykorzystujmy do tego każdy moment, wspólne spacery, wycieczki – gdy uczymy się obserwować, poznajemy otoczenie, ale też czynności wykonywane każdego dnia – przygotowywanie posiłków, sprzątanie, ubieranie się; opowiadajmy o tym, co widzimy, robimy; zadawajmy dzieciom pytania, bawmy się przy tym dźwiękami, które możemy usłyszeć, naśladować, powtarzać.
POLECAMY
Warto zarezerwować część czasu na utrwalanie ćwiczeń logopedycznych, realizowanych w formie zabawy. Jest to dosyć istotne, aby zachować ciągłość realizowanych ćwiczeń, co znacznie podniesie skuteczność prowadzonej terapii.
Zabawa jest podstawową formą aktywności dzieci. Jest źródłem wielu bodźców, także okazją poznawania siebie,
innych, otoczenia; warto wykorzystać pozytywne właściwości zabawy w celu kontynuowania ćwiczeń logopedycznych.
Warunkiem prawidłowej wymowy jest wysoka sprawność aparatów biorących udział w akcie mowy: oddechowego, słuchowego, artykulacyjnego, fonacyjnego. Różnorodne zabawy oddechowe, ortofoniczne, logopedyczne, rytmiczne, ruchowe, usprawniają pracę narządów mowy, fonacji, słuchu.
Realizacja ćwiczeń w trakcie codziennych zabaw z dzieckiem w sposób pozytywny wpłynie na stymulację w zakresie:
■ właściwego oddychania,
■ pogłębiania oddechu oraz wydłużania fazy oddechowej,
■ prawidłowej pracy języka, warg, żuchwy, podniebienia,
■ właściwego posługiwania się głosem,
■ rozwijania percepcji i pamięci słuchowej,
■ rozwijania percepcji i pamięci wzrokowej,
■ doskonalenia słuchu fonemowego,
■ stymulacji i podwyższania uwagi,
■ rozwijania pamięci,
■ doskonalenia prawidłowej artykulacji,
■ wzbogacania słownictwa biernego i czynnego,
■ rozwijania umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi.
Stosując różnorodne ćwiczenia, pamiętajmy, że podczas ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne dbamy o to, aby pracowały one symetrycznie oraz o to, aby wykonywany ruch był zrealizowany zgodnie z poleceniem.
Przy realizacji ćwiczeń oddechowych zwróćmy uwagę, że dmuchać należy środkiem ust, tworząc dzióbek; dmuchanie z udziałem policzków lub przez nos jest niewskazane. Stosując ćwiczenia ze słomką, dbajmy, żeby słomka była umieszczona na...