Dołącz do czytelników
Brak wyników

Logopedyczne ABC

20 listopada 2017

NR 28 (Czerwiec 2017)

Wakacyjne zabawy logopedyczne
– mamo, tato pobawmy się razem

0 129

Wakacje to szczególny okres w rozwoju każdego dziecka, kiedy większość czasu przeznaczamy na odpoczynek maluchów. Podczas wakacyjnych zabaw, wycieczek, rozmaitych aktywności, które proponujemy dzieciom warto pamiętać o utrwalaniu tych umiejętności, które dziecko opanowało w ostatnim czasie.

Wykorzystujmy do tego każdy moment, wspólne spacery, wycieczki – gdy uczymy się obserwować, poznajemy otoczenie, ale też czynności wykonywane każdego dnia – przygotowywanie posiłków, sprzątanie, ubieranie się; opowiadajmy o tym, co widzimy, robimy; zadawajmy dzieciom pytania, bawmy się przy tym dźwiękami, które możemy usłyszeć, naśladować, powtarzać.

Warto zarezerwować część czasu na utrwalanie ćwiczeń logopedycznych, realizowanych w formie zabawy. Jest to dosyć istotne, aby zachować ciągłość realizowanych ćwiczeń, co znacznie podniesie skuteczność prowadzonej terapii.
Zabawa jest podstawową formą aktywności dzieci. Jest źródłem wielu bodźców, także okazją poznawania siebie, 
innych, otoczenia; warto wykorzystać pozytywne właściwości zabawy w celu kontynuowania ćwiczeń logopedycznych.
Warunkiem prawidłowej wymowy jest wysoka sprawność aparatów biorących udział w akcie mowy: oddechowego, słuchowego, artykulacyjnego, fonacyjnego. Różnorodne zabawy oddechowe, ortofoniczne, logopedyczne, rytmiczne, ruchowe, usprawniają pracę narządów mowy, fonacji, słuchu.

Realizacja ćwiczeń w trakcie codziennych zabaw z dzieckiem w sposób pozytywny wpłynie na stymulację w zakresie:
■    właściwego oddychania,
■    pogłębiania oddechu oraz wydłużania fazy oddechowej,
■    prawidłowej pracy języka, warg, żuchwy, podniebienia,
■    właściwego posługiwania się głosem,
■    rozwijania percepcji i pamięci słuchowej, 
■    rozwijania percepcji i pamięci wzrokowej, 
■    doskonalenia słuchu fonemowego, 
■    stymulacji i podwyższania uwagi, 
■    rozwijania pamięci,
■    doskonalenia prawidłowej artykulacji, 
■    wzbogacania słownictwa biernego i czynnego, 
■    rozwijania umiejętności budowania poprawnych wypowiedzi.

Stosując różnorodne ćwiczenia, pamiętajmy, że podczas ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne dbamy o to, aby pracowały one symetrycznie oraz o to, aby wykonywany ruch był zrealizowany zgodnie z poleceniem.

Przy realizacji ćwiczeń oddechowych zwróćmy uwagę, że dmuchać należy środkiem ust, tworząc dzióbek; dmuchanie z udziałem policzków lub przez nos jest niewskazane. Stosując ćwiczenia ze słomką, dbajmy, żeby słomka była umieszczona na środku ust, trzymajmy ją w ustach i nie przygryzajmy słomki. Ćwiczenia wykonujmy dokładnie bez pośpiechu.

Kiedy możemy się bawić z dziećmi? 

Róbmy to każdego dnia przez chwilę. Zarezerwujmy sobie od 20 do 30 min. każdego dnia na wspólną zabawę. Poniżej prezentuję przykładowe projekty zabaw, które można wykorzystać do wspólnych ćwiczeń.

Kolorowe kwiaty

Cele:
■    doskonalenie pracy warg, języka,
■    kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
■    doskonalenie realizacji głosek szeregu syczącego.

Poszukiwanie kwiatów, rozglądanie się dokoła – otwieramy usta i wysuwamy język na brodę, w kierunku kącików ust. 
OOOO!, znajdujemy piękne kwiaty, wąchamy je – wciągając i wypuszczając powietrze.

Dmuchanie na płatki kwiatów (wycięte z papieru) - dmuchamy za pomocą słomki. Tworzenie kolorowej łąki.

Malowanie wiosennych kolorów – wysuwamy język z jamy ustnej i rysujemy jego czubkiem kółeczka, kropeczki, kreseczki, krateczki.

Muszka – na kwiatku usiadła muszka, bzyczymy – „bzzzzzzz” i biegamy, naśladując latająca muchę. Muszka na kwiatkach, drzewach zostawia informacje (karteczki z obrazkami); gdy je znajdziemy, nazywamy je (listki, słońce, stokrotki, słoneczniki, osa, sowa, las, dzwonki, cukierki, cegły, zegar, zebra).

Siadamy na dywanie, kwiatki idą spać – chowamy głowę w dłoniach, ramionach.

Piesek

Cele:
■    usprawnianie pracy warg, języka, żuchwy, podniebienia,
■    stymulowanie uwagi,
■    doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej.

Piesek jest na spacerze – naśladujemy spacerujące pieski (czworakowanie), szuka jedzenia – wąchanie noskiem.

Piesek warczy – „wrrrrr”, znalazł kość, gryzie kość (uderzamy zębami; usta są w uśmiechu),

Piesek szczeka z zadowoleniem – „hau, hau”,

Pieskowi chce się pić – wysuwamy język z jamy ustnej i sapiemy, 

Piesek pije – naśladujemy picie, dobre picie, smakuje pieskowi – oblizujemy językiem ruchem okrężnym wargi.

Zadowolony piesek idzie spać – zwijamy się w kłębek.

Kotek

Cele:
■    doskonalenie motoryki artykulatorów,
■    usprawnianie artykulacji i fonacji,
■    doskonalenie motoryki małej i dużej.

Kotek mruczy – „mmmmmmm, mmmmmm, mmmmmm”, 

Kotek wyciąga się – wyciągamy się w pozycji na czworakach oraz wysuwamy wąski język z jamy ustnej.

Miauczy – „miau, miau, miauuu”.

Kotek biegnie za piłeczką, skacze – „hop!”.

Łapie piłeczkę – nadmuchujemy policzki i gwałtownie wypuszczamy powietrze.

Kotek chce dostać mleczko, mruczy – „mmmm”, i miauczy – „miauu, miauu”, pije mleczko – wysuwamy języczek, jest pyszne – „mniammm”, oblizujemy wargi ruchem okrężnym. 

Kotek ma brudne wąsy od mleka – kierujemy język do kącików ust.

Kotek jest zadowolony, śpi – zwijamy się w kłębuszek – i chrapie – chrapiemy.

Wyciąga się – wyciągamy się w pozycji na plecach, odpoczywamy.

Deszczyk

Cele:
■    doskonalenie uwagi i pamięci słuchowej,
■    usprawnianie pracy narządów mowy, słuchu,
■    kształtowanie prawidłowego toru oddechowego.

Idziemy na spacer – „tup, tup, tup”, zaczyna padać delikatny deszczyk – „kap, kap, kap” – dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu. Deszcz jest coraz mocniejszy – „brzrzrz”, wieje wiatr – „szu, szu, szu, szuuu, uuuuu, łuu, łuu”; klaskanie w rytmie ćwierćnut (dziecko powtarza rytm za partnerem).

Biegniemy i chowamy się pod drzewem – „tup, tup, tup” – wysuwamy szeroki język z jamy ustnej i opieramy go na dolnej wardze.

Deszcz jest jeszcze mocniejszy – „brzrz, szszsz, bummm, trach, trz, trz, trz” – tup...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy