Placówki edukacyjne, w tym m.in. przedszkola, mogą organizować dla swoich wychowanków różnorodne aktywności krajoznawcze i turystyczne. Organizacja wycieczek, spacerów, wyjść do teatru czy pieszych wycieczek w pobliskie tereny jest zadaniem statutowym przedszkola. Przyjrzyjmy się zatem, jakie obowiązki w powyższym zakresie ciążą na dyrektorze przedszkola i wychowawcach.
Podstawowym dokumentem regulującym w placówce edukacyjnej (przedszkolu) zasady organizacji dla jej wychowanków wszelkiej aktywności krajoznawczo-turystycznej jest regulamin. Dzięki niemu istnieje prawna możliwość uregulowania wszystkich aspektów związanych z realizacją zadań statutowych przedszkola, do których niewątpliwie należy organizacja wycieczek, spacerów itp. Swoje umocowanie regulamin czerpie z zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Dla potrzeb omówienia tematu przedstawiono przykład przedmiotowego regulaminu zawierającego w swojej treści najważniejsze zapisy dotyczące organizacji wycieczek i spacerów.
POLECAMY
Rozdział 1
Postanowienia wstępne
§ 1. Przedmiotowy regulamin zawiera szczegółowe zasady organizacji wycieczek i spacerów oraz związane z tym obowiązki uczestników.
Rozdział 2
Zasady organizacji wycieczki
§ 2.1. Organizacja i program wycieczki lub spaceru powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, możliwości i potrzeb wychowanków. Obowiązkiem organizatora jest sprawdzenie stanu zdrowia wychowanków i ich umiejętności wymaganych podczas wycieczki (spaceru).
- Dla dzieci w wieku przedszkolnym priorytetem powinny być wycieczki organizowane w najbliższej okolicy i regionie geograficzno-turystycznym.
- Wycieczka powinna być z należytą starannością przygotowana zarówno pod kątem programowym, jak i organizacyjnym, a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami (w przypadku dzieci przedszkolnych – z ich rodzicami lub opiekunami prawnymi) w zakresie:
1) celu wycieczki,
2) planowanej trasy,
3) zwiedzanych obiektów,
4) harmonogramu,
5) zasad zachowania wychowanków podczas wycieczki.
- W wycieczkach krajoznawczo-turystycznych nie mogą brać udziału dzieci, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
- Na wycieczkę lub dłuższy spacer należy zabrać dobrze wyposażoną apteczkę pierwszej pomocy.
- Przed każdym wyjazdem autokarowym należy wezwać policję do sprawdzenia stanu technicznego autokaru i dokumentacji kierowcy.
- Każdy organizator wycieczki obowiązkowo uzyskuje od rodziców pisemną zgodę na wyjazd, uwzględniającą również brak przeciwwskazań zdrowotnych dotyczących udziału dziecka w wycieczce.
- Organizator wycieczki jest zobowiązany do zapewnienia właściwej opieki i zapewnienia bezpieczeństwa jej uczestnikom.
- Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy lub gołoledzi.
- W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
- Uczestnicy wycieczek i spacerów są objęci ubezpieczeniem NNW (następstw nieszczęśliwych wypadków).
- Kierownika wycieczki wyznacza dyrektor spośród nauczycieli zatrudnionych w placówce.
- Opiekunami wycieczki powinni być nauczyciele, pracownicy obsługowi placówki lub, w uzgodnieniu z dyrektorem, rodzice dzieci biorących udział w wycieczce.
- Dokumentacja wycieczki powinna być przechowywana w dokumentach nadzoru pedagogicznego przez okres jednego roku kalendarzowego następującego po wycieczce.
Rozdział 3
Obowiązki dyrektora przedszkola
§ 3.1. Dyrektor przedszkola:
1) nadzoruje właściwą, zgodną z prawem organizację wycieczki i spaceru,
2) wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola,
3) gromadzi dokumentację wycieczek (karta wycieczki, listy uczestników, oświadczenia rodziców i opiekunów dzieci),
4) prowadzi nadzór nad organizacją transportu i wyżywienia,
5) dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki, a po jej zakończeniu dokonuje rozliczenia.
Rozdział 4
Obowiązki uczestników wycieczki
§ 4.1. Każdy uczestnik wycieczki ma obowiązek:
1) przybyć na miejsce zbiórki przynajmniej 15 min przed odjazdem,
2) wykonywać polecenia kierownika i opiekunów,
3) bezwzględnie przestrzegać umów zawartych wcześniej z opiekunami wycieczki,
4) przestrzegać zgodnego z obowiązującymi normami zachowania się w miejscach publicznych.
- Uczestnikom wycieczki nie wolno:
1) zabierać ze sobą własnych zabawek, napojów i artykułów spożywczych,
2) niszczyć środowiska przyrodniczego, zrywać roślin, płoszyć i krzywdzić zwierząt,
3) oddalać się od grupy bez zgody opiekuna wycieczki,
4) zaśmiecać pojazdu, zmieniać miejsca siedzenia w czasie jazdy autokarem.
Rozdział 5
Obowiązki kierownika wycieczki
§ 5.1. Kierownik wycieczki ma obowiązek:
1) opracować zatwierdzaną przez dyrektora dokumentację wycieczki, a mianowicie:
- kartę wycieczki z harmonogramem i załączoną listą uczestników,
- pisemne zgody rodziców,
- deklarację w sprawie ochrony i życia wychowanków w czasie wycieczki,
2) zapoznać z regulaminem wycieczki wszystkich uczestników,
3) zapewnić warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawować nadzór w tym zakresie,
4) zapoznać uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnić warunki do ich przestrzegania,
5) nadzorować zaopatrzenie uczestników w niezbędny sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
7) zaplanować organizację zadań wśród uczestników.
Rozdział 6
Obowiązki opiekuna wycieczki
§ 6.1. Do obowiązków opiekuna należy:
1) sprawowanie opieki nad wychowankami,
2) współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
3) nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez wychowanków, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
4) sprawdzanie stanu liczbowego dzieci przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego,
5) dbałość o prawidłowe przygotowanie dzieci przed wyjściem poza teren przedszkola, np. korzystanie z koszulek i czapek z logo przedszkola będących na wyposażeniu placówki, zabranie zapasowych ubranek, chusteczek higienicznych, napojów.
Rozdział 7
Obowiązki rodziców
§ 7.1. Rodzice dziecka uczestniczącego w wycieczce zobowiązani są:
1) poinformować opiekunów o stanie zdrowia dziecka,
2) w dniu wycieczki przyprowadzić dziecko do przedszkola o wyznaczonej godzinie,
3) ubrać dziecko odpowiednio do pogody i charakteru wycieczki.
Rozdział 8
Opieka i bezpieczeństwo
§ 8.1. Opiekę nad dziećmi sprawuje kierownik i opiekunowie grupy.
- Ustala się liczbę opiekunów − na dziesięcioro dzieci jeden opiekun w sytuacji przemieszczania się autokarem wynajętym na potrzeby wycieczki lub w trakcie spaceru.
- Na prośbę kierownika dyrektor może zwiększyć liczbę opiekunów dla konkretnej grupy.
- Jeden opiekun powinien zawsze znajdować się na końcu grupy.
- Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo dzieci podczas wycieczek są kierownik wycieczki oraz opiekunowie. Ich opieka ma charakter ciągły.
- Rodzice biorący udział w wycieczce uczestniczą w opiece nad wszystkimi dziećmi.
Przed planowanym rozpoczęciem wycieczki jej kierownik powinien przedstawić dyrektorowi szkoły do zatwierdzenia stosowne dokumenty, np. pisemne zgody rodziców na udział dzieci w wycieczce, kartę wycieczki z harmonogramem i załączoną listą uczestników, wstępny plan finansowy zawierający przewidywane wydatki i źródła ich pokrycia.
Braki w dokumentacji należy uzupełnić w terminie ustalonym przez dyrektora przedszkola. Opóźnienie w przedstawieniu dokumentów do zatwierdzenia lub brak wymaganych dokumentów mogą być przyczyną nieudzielenia zgody na przeprowadzenie imprezy.
Planowane wycieczki, które mają się odbyć w dniach wolnych od zajęć dydaktycznych, należy wpisać do planu wycieczek. Dyrektor może nie wyrazić zgody na przeprowadzenie wycieczki nieumieszczonej w planie.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r., Nr 135, poz. 1516 z późn. zm.).
Wzór oświadczenia rodziców o zgodzie na udział dziecka w wycieczce
ZGODA NA UDZIAŁ DZIECKA W WYCIECZCE
.............................................................
(imię i nazwisko rodzica / prawnego opiekuna*)
1. Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka ...............................................................................................................................................................
(imię, nazwisko dziecka)
w wycieczce do ............................................................................................................................................................................................................
w terminie ........................................................................................................................................................................................................................
2. Zobowiązuję się do pokrycia pełnych kosztów wyjazdu w kwocie ...................................... w terminie określonym przez kierownika wycieczki.
3. Zobowiązuję się do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa w drodze pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscem zbiórki i miejscem rozwiązania wycieczki a miejscem zamieszkania.
4. Oświadczam, że biorę odpowiedzialność finansową za szkody materialne wynikające z nieprzestrzegania regulaminu wycieczki spowodowane przez moje dziecko i wyrażam zgodę na pokrycie ewentualnych szkód materialnych wyrządzonych przez moje dziecko w trakcie trwania wycieczki.
5. Wyrażam zgodę / nie wyrażam zgody* na podejmowanie przez kierownika lub opiekunów decyzji związanych z leczeniem, hospitalizacją i zabiegami operacyjnymi w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia mojego dziecka w czasie trwania wycieczki. Jednocześnie nie znam przeciwwskazań zdrowotnych do udziału mojego dziecka w wycieczce, której program i regulamin poznałem.
6. Ważne informacje o dziecku:
Syn / córka*:
Dobrze / źle* znosi jazdę autokarem.
Inne ważne uwagi dotyczące zdrowia dziecka (alergie, zażywane leki, uczulenia pokarmowe itp.):
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
W przypadku choroby lokomocyjnej zobowiązuję się zaopatrzyć dziecko w środki umożliwiające jazdę autokarem.
7. Dane osobowe uczestnika wycieczki:
■ Adres zamieszkania: .....................................................................................................................................................................................................
■ Telefon kontaktowy do rodziców / prawnych opiekunów*: ....................................................................................................................................................
■ PESEL dziecka: ..........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................
(miejscowość, data, podpis rodziców / prawnych opiekunów*)
* – niepotrzebne skreślić
Arkusz obserwacji rozwoju umiejętności dziecka |
|||
---|---|---|---|
Imię, nazwisko dziecka: |
|||
Imię, nazwisko dziecka: |
Rok szkolny |
||
Lp. |
Umiejętności | I półrocze |
II półrocze |
Umiejętności społeczne dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, |
|||
Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują | |||
Grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy | |||
Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych |
|||
W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań | |||
Wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach oraz że nie należy wyszydzać i szykanować innych |
|||
Umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania | |||
Wie, komu można podawać takie informacje | |||
Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne, utrzymywanie ładu i porządku |
|||
Umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby | |||
Właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie | |||
Samodzielnie korzysta z toalety | |||
Samodzielnie ubiera się i rozbiera | |||
Dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież | |||
Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu | |||
Rozwój mowy |
|||
Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy | |||
Stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym | |||
Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji | |||
Uważnie słucha | |||
Pyta o niezrozumiałe fakty | |||
Formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach | |||
W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach | |||
Czynności intelektualne – poznawanie i rozumienie siebie i swojego otoczenia |
|||
Przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwow... |
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!