Stwarza to niewątpliwie ogromną okazję do podjęcia zadania, w którym dzieci mogą zostać już od najmłodszych lat ich życia nauczone świadomego dostrzegania związków pomiędzy potrzebami i działaniami ludzkimi a potrzebami i funkcjonowaniem środowiska naturalnego, co jest opisywane często jako zasadniczy czynnik kreowania pożądanych z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju postaw i zachowań w życiu dorosłym, a więc jeden z kluczowych czynników zakładanej zmiany.
POLECAMY
Idea zrównoważonego rozwoju wdrażana w przedszkolach
W XXI w. koncepcja zrównoważonego rozwoju często jest postrzegana jako jedna z kluczowych dróg rozwiązywania zarówno obecnych, jak i antycypowanych problemów coraz bardziej globalizujących się społeczeństw. Mimo że rozwój gospodarczy cywilizacji kapitalistycznej, opartej na stałym wzroście produkcji i konsumpcji, przyczynił się do podniesienia poziomu życia ludzi, to jednak przyniósł on katastrofalne skutki dla środowiska naturalnego, które są dzisiaj rozpatrywane w perspektywie całego ekosystemu Ziemi. Intensyfikacja procesów globalizacyjnych w ubiegłym stuleciu doprowadziła do ogromnego pogłębienia się dysproporcji ekonomiczno-społecznych pomiędzy biednymi a bogatymi regionami świata, co pokazuje, że projekt globalnej gospodarki zagraża nie tylko życiu na Ziemi, ale w pewnym sensie jest także niesprawiedliwy i nierówny. Stąd też idea zrównoważonego rozwoju, po raz pierwszy szeroko zaprezentowana pod koniec XX w., stała się jednym z najpoważniejszych i wielopłaszczyznowych projektów globalnych pokazujących, w jaki sposób można pokonać nawarstwiające się trudności ekonomiczne i społeczne oraz coraz liczniejsze kryzysy powodowane nadmierną eksploatacją i niszczeniem środowiska naturalnego.
Idea ta, wdrażana obecnie również w przedszkolach, zakłada konieczność osiągnięcia odpowiednich dla przyszłego rozwoju cywilizacyjnego proporcji pomiędzy wymogami ekonomii, środowiska naturalnego oraz potrzebami społeczeństw wraz z możliwościami wdrożenia na świecie bardziej sprawiedliwych stosunków ekonomiczno-społecznych. Mówiąc inaczej, opiera się na przeświadczeniu, iż istnieje cywilizacyjna potrzeba realnej zmiany w dotychczasowych wzorach i sposobach działania oraz życia ludzi na wszystkich poziomach i płaszczyznach. Zmiana ta, odnosząca się do działań wszystkich uczestników systemu społecznego, gospodarczego, politycznego czy kulturowego, powinna więc przede wszystkim uwzględniać potrze...