„Woda – źródło życia”

Co „Mali odkrywcy” wiedzieć powinni?

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna

Bez wody nie można żyć – o tym wiedzą wszyscy. Jest ona niezbędna do życia człowiekowi, zwierzętom i roślinom. Korzystamy z wody codziennie i jest to dla nas fakt tak oczywisty, że nie zastanawiamy się nad nim, np. idąc rano do łazienki.

Rozpoczynając z dziećmi zabawy w obrębie kręgu tematycznego – WODA – warto usystematyzować sobie pewne wybrane zagadnienia i treści, które pozwolą nam w atrakcyjny sposób przygotować zrozumiałe zabawy dla dzieci. Z pewnością ułatwieniem w zrozumieniu zagadnień związanych z wodą będzie ich pogrupowanie na tematy.

POLECAMY

„Woda jest tuż, tuż” – najbliższym miejscem (tu i teraz) do zobaczenia i dotknięcia wody jest oczywiście przedszkolna łazienka. Możemy dzieciom przypomnieć zasady korzystania z wody: gdy myjemy zęby, woda nie musi płynąć z kranu; jeżeli jest możliwość regulacji siły strumienia wody, kran nie musi być odkręcony „do końca”; po umyciu rąk zakręcamy kran i dopiero idziemy wycierać ręce. Kontynuując działania z wodą, proponuję zabawy badawcze na temat: „Co pływa – co tonie?”, „Co się w wodzie rozpuszcza?”, „Co zmienia barwę wody i na jaki kolor?”. Zabawy takie cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci, a odpowiednio ciekawy dobór pomocy rozbudzi ich ciekawość poznawczą.

„Wokół nas jest woda” – możemy zacząć od przybliżenia dzieciom miejsc znajdujących się blisko nas, w których są zbiorniki wody, np. pobliska rzeka, staw, jezioro, morze, górski strumyk itp. Taka „wyprawa nad wodę” stanowi doskonałą okazję do zebrania materiału przyrodniczego, który później możemy wykorzystać do zrobienia makiety pt. „Nad rzeką”, „Nad jeziorem” itp. Doskonale jest podkreślić, jak duże znaczenie dla piękna przyrody ma położenie danego zbiornika wody, jaką daje to możliwość wypoczynku latem. Pamiętajmy o podkreśleniu konieczności dbania o przyrodę i wspólnego szanowania miejsc, w których żyją zwierzęta oraz rośnie i rozkwita piękna flora.

„Do czego człowiek potrzebuje wody?” – samo pytanie wydaje się być proste, jednak odpowiedzi na nie może być wiele. Najczęściej spotykana odpowiedź brzmi: „do życia”. Dzieci z pewnością zaczną wymieniać sytuacje życia codziennego, w których korzystamy z wody: picie wody, gotowanie posiłków, mycie ciała, zmywanie naczyń, pranie itp. Uwagę „Małych odkrywców” kierujmy więc w stronę konieczności oszczędnego gospodarowania wodą. Odpowiednim pomysłem jest poproszenie dzieci i rodzic...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI