Mali ekolodzy – taką nazwę nosi cykl artykułów, które poruszać będą tematykę związaną z ochroną środowiska, kształtowaniem postaw proekologicznych oraz rozbudzaniem zainteresowań przyrodniczych. Cały cykl inauguruje akcja „ZIELONE FILTRY”, będąca jednocześnie innowacją pedagogiczną realizowaną w Przedszkolu nr 427 w Warszawie. Zapraszam do udziału w akcji i razem z dziećmi czerpania radości oraz wzbogacania doświadczeń podczas wspólnego tworzenia.
Otaczająca nas przyroda jest nieodzownym elementem środowiska, w którym wzrastamy i żyjemy. Potrzeba dbałości o środowisko stała się w obecnym czasie koniecznością. Czynników wpływających na degradację otaczającej nas przyrody jest wiele. Jeżeli więc w pewnym stopniu jesteśmy w stanie wspomóc naturę, uczyńmy to.
Edukacja ekologiczna realizowana w przedszkolach kształtuje sposób patrzenia na świat naszych wychowanków. Podczas realizacji innowacji dzieci stają się aktywnymi partnerami dorosłych oraz badaczami przyrody.
Kształtujemy przekonanie, że zdobywana przez dzieci wiedza przyrodniczo-ekologiczna pozwoli im zrozumieć, że tworzą świat, w którym chcą żyć.
Coraz wyższy jest poziom świadomości ludzi w temacie działań na rzecz ekologii, zdrowego odżywiania i dbałości o zdrowie fizyczne. Innowacja ma na celu pobudzenie dzieci w kierunku podjęcia działań i obudzenie w nich troski o jakość powietrza. Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom pozyskiwanie wiedzy od nauczycieli, rodziców i znajomych na temat dbałości o środowisko.
Uczestnicy innowacji po zgłoszeniu otrzymają logo innowacji, natomiast po przesłaniu krótkiego sprawozdania w postaci zdjęć z opisem otrzymają od koordynatora wzór dyplomu oraz jako podsumowanie całorocznych działań zaświadczenie o udziale w innowacji.
POLECAMY
Typ innowacji:
- programowo-metodyczna
Data rozpoczęcia innowacji:
- październik 2018 – Rozesłanie propozycji dołączenia do innowacji do placówek edukacyjnych
Miejsce realizacji innowacji:
- zainteresowane przedszkola i szkoły podstawowe
Źródła finansowania innowacji:
- środki własne placówek oraz wsparcie rodziców
Dlaczego ekologiczne innowacje w naszych przedszkolach są niezbędne?
- Rozwijają wśród uczestników innowacji myślenie o postępującej degradacji środowiska i możliwościach przeciwdziałania temu zjawisku, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy jakości powietrza.
- Kształtują postawę proekologiczną i prozdrowotną już od najmłodszych lat.
- Uświadamiają dzieciom, że wszyscy mamy wpływ na to, jak można dbać o otaczające nas środowisko.
- Budują w dzieciach wewnętrzną motywację do działania, poczucia sprawstwa i myślenia środowiskowo-przestrzennego.
- Stwarzają sytuacje edukacyjne czyniące dzieci twórczymi, samodzielnymi, aktywnymi, myślącymi i zaangażowanymi.
- Rozwijają wszechstronne funkcjonowanie dzieci w środowisku.
- Angażują do dbania o środowisko całe rodziny, umacniając tym samym więzi rodzinne.
Charakterystyka innowacji
- Innowacja adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym.
- Zielone filtry to innowacja , której nie zamykają ramy czasowe ze względu na specyficzny charakter działań odbywających się w czasie jej trwania. Osiąganie postawionych celów i tworzenie oraz realizowanie kolejnych zadań są formą aktywizacji dzieci.
- Czerpanie radości z własnych umiejętności, możliwości sprawstwa i osiąganie poczucia dumy z widocznych efektów działań, a przede wszystkim budowanie świadomości znaczenia pracy dla polepszenia jakości otaczającego nas powietrza – oto główne założenia proponowanej innowacji.
- Innowacja będzie realizowana zgodnie z programem wychowania przedszkolnego i planem pracy przedszkola.
Środki dydaktyczne
Sale wyposażone w różnorodne środki dydaktyczne sprzyjają realizacji zamierzonych działań. Zaangażowana i otwarta na wszelkie nowe działania kadra pedagogiczna przygotowana do wdrożenia innowacji. Istotnym warunkiem jest także rozwinięta współpraca z rodzicami. Udział rodziców, ich zaangażowanie i poparcie w pozytywny sposób wpłyną na regularność i efektywność realizowanych celów innowacji.
Działania ekologiczne a podstawa programowa
W obszarze poznawczym dziecko:
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np.: tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.
Przykładowe formy realizacji projektu Zielone filtry
- zajęcia zorganizowane z całą grupą, indywidualnie oraz w zespołach, z rodzicami,
- prace praktyczne pozwalające na eksplorację przyrody w ogrodzie oraz w salach (sadzenie roślin w doniczkach, podlewanie, usuwanie suchych liści itp.) z całą grupą oraz z udziałem rodziców,
- promowanie akcji Zielone fil...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!